Ťok chystá bič na strojvedoucí: Konec vedlejšáků a bodový systém

Autor: ČTK - 
5. března 2019
15:37

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) by chtěl pro strojvedoucí zavést bodový systém podobně jako pro řidiče. Má na něm pracovat Drážní inspekce. Řekl to na dnešní tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně. Pokud jej inspekce bude schopna připravit, Ťok by chtěl, aby systém byl ve formě pozměňovacího návrhu připojen k zákonu o drahách, který je v prvním čtení ve Sněmovně.

Ťok dnes jednal se zástupci Českých drah, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Drážní inspekce a Drážního úřadu v souvislosti s přibývajícími železničními nehodami. Zatím poslední případ se stal dnes ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.

Ministr na jednání apeloval na okamžité zvýšení a zintenzivnění kontrol strojvedoucích. České dráhy tak učinily už minulý týden. Drážní úřad by podle něj měl také mimořádné události vyhodnocovat komplexněji. Hovořil také o monitoringu licence strojvedoucího v připravovaném zákoně o drahách. „Chceme zajistit, aby u strojvůdce, který jezdí například pro České dráhy, tak potom bylo jasné, že nepůjde druhou směnu jezdit k jinému dopravci, nebo naopak. Chceme monitoring, aby bylo jasné, že strojvůdce opravdu jezdí jenom to, co může, co mu dovoluje zákon,“ řekl Ťok.

K bodovému systému Ťok doplnil, že je potřeba, aby se někde evidovala karta strojvedoucího, jež by byla k dispozici elektronicky a kterou by vedl Drážní úřad. „Není to otázka, že bychom chtěli nějakým způsobem trestat. Je to spíš motivační záležitost. Myslím, že by měli potom dopravci využít systém k tomu, že ti strojvedoucí, kteří nemají dlouhodobě problémy, budou mít lepší platové podmínky než ti, kteří nedbají na předpisy takovým způsobem, přejíždějí červenou a způsobují mimořádné události, nedej bože nehody,“ poznamenal ministr.

Podle něj je otázkou, zda by se neměla vrátit na dráhy větší disciplína. Uvedl například, že dříve byla v zákoně možnost odebrat licenci strojvedoucímu, který udělá závažný přečin. „Chci se možná i vrátit k debatě se SŽDC i s drahami, jestli na vlacích nemáme malý počet lidí. Bývaly doby, kdy byli dva strojvedoucí na lokomotivě, kdy byl i výpravčí ve stanici a byl ještě i vlakvedoucí. Dejme tomu na bezpečnost dbalo pět lidí. Dnes na malých regionálních tratích máme jenom jednoho,“ dodal Ťok.

Za předchozí týdny se Drážní inspekce musela zabývat několika mimořádnými událostmi. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak s 11 cestujícími zastavil sám, nikomu se nic nestalo. V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Ve středu minulý týden se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. V pondělí se srazily dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.

O haváriích na železnici bude ve středu mimořádně jednat vedení Českých drah. Podnik chce zanalyzovat dosavadní kontroly strojvedoucích a zváží nová bezpečnostní opatření a zpřísnění kontrol.

19jirka74 ( 24. března 2019 07:40 )

Pane Ťoku,bič na celou vaší vládu! V rámci úspor jste zrušili výpravčí na železnici a jiné místa! Místo to jste nabrali cca 30 tis. státních úředníků!!!

fandasever ( 23. března 2019 19:06 )

Pokud vám nevadí neodpočinutý strojvedoucí a máte rád adrenalin v podobě srážky vlaku nebo jeho vykolejení tak klidně kritizujte každý dobrý nápad ministerstva

PPP150W ( 5. března 2019 23:42 )

Ukažte mi ministra, který svému rezortu opravdu rozumí. Ministři jsou obvykle manažérské funkce a na odbornou stránku mají poradce. Nezastávám se Ťoka, ale váš první příspěvek měl obsahovat to, co ten druhý, protože jinak vyzněl zcela nerelevantně k tématu. A na to jsem reagoval a k tomu nepotřebuji znát personální problematiku u ČD. Ostatně i ten Ťok se ptal, zda by nebylo dobré u ČD navýšit stavy.

nestranny ( 5. března 2019 21:30 )

Znám osobně několik strojvedoucích,ale ani jednoho,který by ještě měl po své práci energii dělat melouchy.Ti jsou dnes již natolik vytíženi, že jsou rádi,když jim zůstane alespoň 8 hodin na odpočinek v jednom kuse. Nic zřejmě o tomto oboru nevíte,hlavně že tlacháte.Nevíte,že od plyšáku se propustilo téměř 45% obslužného personálu,ale nabrala se spousta manažerů.Ti ale opravdu nic nevytváří,pouze honí lidi a vymýšlí pro ně další a další povinnosti.Jejich honoráře raději nebudu komentovat, ale u mě ve firmě by téměř všichni skončili na dlažbě.Ale zpět k problému. Tím,že těch lidí,kteří mají přímou souvislost s chodem ČD je dnes velice málo,tak třeba speciálně těm strojvedoucím dávají směny tak,že jim mezi jednotlivými jízdami zbývá holých 8 hodin.A do těch osmi hodin je započítávána i cesta do práce a zpět.Kdy tedy mají čas na melouchy? A když náhodou strojvedoucímu zůstane mezi jízdami času více,tak dostanou tzv.operativní zálohu,při které musí do práce nastoupit nejpozději do jedné hodiny od výzvy.Takže strojvůdci jsou opravdu unaveni,protože systém v ČD jim nedopřeje čas na skutečný odpočinek.Už tedy chápete alespoň trochu,proč Ťoka kritizuji?Ten totiž neřeší věci podstatné,ale naprosté hovadiny a vymýšlí pouze další a další sankce.To je tak,když absolutního amatéra někdo dosadí do funkce,kterou by měl zastávat odborník s přehledem o rezortu.To Ťok opravdu není.

PPP150W ( 5. března 2019 17:05 )

Vám příjde správné, aby strojvedoucí dělal v době, kdy má odpočívat, melouchy? Vám by nevadilo sednout do vlaku, jehož strojvedoucí není schopen se plně koncentrovat na řízení vlaku, v němž sedí dedítky lidí? Řešíte Ťoka místo problému o kterém je článek.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa