ČT pod palbou poslanců: „Vymývání mozků, pololži. A proč tají plat Moravce?“

Autor: simao - 
31. 1. 2019
18:59

Poslanci se dostali teprve nyní k výroční zprávě o činnosti České televize za rok 2016. A zatímco ČSSD televizi hájila a našli se i další jednotlivci, tvrdá kritika zazněla především z řad KSČM a SPD. Padala nařčení o vymývání mozků, tendenčnosti i pololžích, čehož se má ČT dopouštět. A ušetřen nebyl ani její dětský kanál. Ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD), který ČT jinak hájil, pak vystoupil proti dalšímu zvyšování koncesionářských poplatků.  

Je to zvláštní situace ve Sněmovně. Poslanci se totiž ve čtvrtek dostali teprve k Výroční zprávě o činnosti České televize za rok 2016. A to mají na stolech i tu za rok 2017. Návrh sloučit debatu neuspěl, poslancům se však nepodařilo dobrat ani k hlasování o již poněkud „zaprášené“ zprávě.

Výroční zprávy přitom ČT Sněmovně předkládá každoročně. Sněmovna mj. rozhoduje o obsazení Rady ČT, kterou může odvolat v případě, že nadvakrát výroční zprávu neschválí. A právě tato Rada je velmi důležitá i v tom, že volí mj. generálního ředitele televize, jímž je Petr Dvořák. I ten to od některých poslanců pořádně ve Sněmovně schytal.

Komunista bouřil: Pololži a pokrytectví

Kritických příspěvků byla celá řada. Poslanec KSČM Jiří Valenta uvedl, že existence veřejnoprávní televize je zcela oprávněná a společensky potřebná. Lhostejný mu však prý není „silně neprůhledný, způsob jejího financování a zejména společnost poškozující styl zpravodajství a publicistiky“

A televizi obvinil z „denně registrované a odsuzované neobjektivity, podjatosti, pololží a často i dehonestujících kampaní“. „Výslednice servírovaného mixu televizní netransparentnosti, neobjektivity, tendenčnosti, pokrytectví, polopravd či jiných druhů podprahového ovlivňování veřejnosti je potom těžko uvěřitelná. Bohužel toto se na obrazovkách České televize děje již dlouhodobě, nejen tedy od předmětného roku 2016,“ útočil poslanec.

Vytáhl platy Dvořáka i Moravce

Valenta se také divil, že nejsou veřejné platy zaměstnanců veřejnoprávní televize. „Proč se moderátoři Václav Moravec či Nora Fridrichová stále obávají zveřejnění svých platů a Česká televize je tají? Proč, když jsou placeni z veřejných prostředků? Znamenají více než kdokoli z nás - ústavních činitelů, jejichž platy jsou veřejné?“

Navezl se i do platu generálního ředitele Petra Dvořáka, který vyčíslil na 242 tisíc měsíčně a je tak i s ohledem na každoroční odměnu až ve výši desetinásobku měsíční mzdy „lépe honorovanou osobu, než je samotný prezident České republiky“. „Zeman bere pouze 252 000 Kč. V uvozovkách pouze,“ dodal Valenta.

Rakušan: ČT si zaslouží úctu

Dosluhující šéf STAN Petr Gazdík to nevydržel a komunistu za jeho ostrou kritiku zpražil. „Já chápu, že KSČM by se strašně ráda vrátila do doby, kdy mocná strana vláda řídila všelicos, i organizovala to, jak má vypadat třeba televizní zpravodajství,“ upozornil.

„Nikdo z nás rozhodně netvrdí, že jsme vždycky spokojeni s výstupy České televize. Na druhou stranu se jedná o médium veřejné služby, které si z principu toho, co veřejná média znamenají pro demokratickou zemi, zaslouží úctu,“ přidal se místopředseda STAN Vít Rakušan

Vymývání mozků, bouřila SPD

Valenta během své dlouhé a plamenné řeči, kde připomínal i kritiku ČT ze strany jiných politiků včetně Miloše Zemana, mj. také ČT:D nařkl z „pěstování ochotných přislepených oveček již od plenek“.

S chutí si přisadil i poslanec SPD Lubomír Španěl. „Nebudu daleko od pravdy, když označím některé pořady ČT za vymývání mozků, obzvláště těm nejmenším divákům, a to například na natolik vychvalovaném dětském programu Déčko“. 

Dolínek: Měli velmi dobrou sledovanost

ČT hájil na plénu poslanec a zpravodaj tisku Petr Dolínek (ČSSD). „Veřejnoprávní televize plní úkoly vyplývající ze zákona o České televizi,“ uvedl s tím, že v probíraném roce 2016 zaznamenala ČT „velmi úspěšný rok“ a to i co se sledovanosti ČT 1 v hlavním vysílacím čase týče či v nejvyšší sledovanosti dětské stanice ČT:D v porovnání s veřejnoprávními televizemi jiných evropských států.

„ČT 1 dokázala v daném roce v tom primetimu, což je od 19 do 22 hodin, získat sledovanost takřka 19,5 %, což si myslím, že v ostré konkurenci s jinými komerčními kanály, které dávají násobné prostředky do tvorby směřované do tohoto primetimu, je velmi dobrý výkon,“ chválil Dolínek.

 

Ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) vyzýval ke schválení zpráv o hospodaření ČT. „Dle mého názoru Česká televize funguje dobře, plní svoji úlohu a hospodaří transparentně, což dokládají právě výroční zprávy,“ postavil se na stranu ČT, ani on si neodpustil rýpnutí. „Samozřejmě ani Česká televize a lidé v ní pracující nejsou bezchybní. Nemusí se mi líbit vše, co Česká televize dělá. Vnímám například problémy, které se řešily kolem dětského kanálu a jednostranných interpretací či vhodnosti obsahu nabízeného dětem,“ podotkl s tím, že se ČT nastalé problémy snaží řešit a odstranit.

Ministr proti navýšení koncesionářských poplatků

Financování ČT považuje ministr za stabilní a zajištěné na další roky. „Není proto důvod měnit výši koncesionářských poplatků a toto téma rozhodně není tématem pro nejbližší dobu,“ odmítl Staněk snahy o zvýšení poplatků.

Koncesionářské poplatky pro ČT jsou 135 korun měsíčně. Podle ředitele ČT Dvořáka je financování veřejnoprávního média – ať už televize, nebo rozhlasu – prostřednictvím koncesionářských poplatků nejspravedlivější vůči veřejnosti. 

Odvracel proto v minulosti i návrhy na to, aby se koncesionářské poplatky zcela zrušily. Navýšení by se Dvořák samozřejmě nebránil. „Myslím si, že koncesionářský poplatek je dobrá cesta. 135 korun měsíčně na domácnost znamená 4,40 Kč denně. A když vezmu, že průměrná česká rodina má čtyři členy, tak každý z těch členů zaplatí denně korunu za to, že se může dívat na šest kanálů ČT. Myslím si, že ta cena je docela dobrá,“ řekl loni Blesk Zprávám.

Video Ředitel ČT o koncesionářských poplatcích - Jaroslav Šimáček, Jan Jedlička

Klaus ml.: ČT je stát ve státě

Na obhajobu ČT se vydal i šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Upozornil, že poslanci řeší jen zpravodajství a publicistiku, neřeší původní hranou tvorbu ČT, nakupovanou tvorbu či sportovní přenosy.

„Vím, že mnozí z nás by nejraději měli rozhovory v ČT ve formě, když vládní poslanec interpeluje ministra nebo premiéra. Pane premiére, pane ministře, mohl byste mi říci, jak to děláte, že je to tak skvělé? Premiér či ministr odpoví: Je to ještě lepší, než jsem čekal. Čím to je? Jsem prostě skvělý,“ říkal ironicky Stanjura.

Naopak Václav Klaus mladší (ODS) se neváhal přidat ke kritickému proudu. ČT označil za „stát ve státě“. A uvedl, že ČT není veřejnoprávní televize. „Tohle slovo vymysleli, aby jako zatemnili veřejnost a takové ty hlupáčky, něco jim nakukali, to je prostě státní televize. My tady určujeme koncesionářské poplatky, které každý musí platit, čili televize potřebuje nějakou veřejnou kontrolu,“ vyzýval.

Sklenák: Nechtějme ovládnout ČT

To odmítal např. Roman Sklenák (ČSSD). „Tady zaznělo, že Česká televize je nebo by měla být pod parlamentní kontrolou. Ale to je velký omyl. Naopak, Česká televize musí být nezávislá a úkolem nás všech je tu nezávislost bránit,“ upozornil a vyzval poslance: „Nepohrávejme si tady s myšlenkou ovládnout Českou televizi. Jak to vypadá, když média ovládají politici, to všichni vidíme. Buďme rádi za to, jak Česká televize vypadá.“

 

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Sněmovna na popud opozice jedná o vyslovení nedůvěry vládě Andreje Babiše

arne100 ( 12. dubna 2019 19:50 )

Mě osobně může být celá Čt ukradená.Já poslouchám zprávy ciziny Británie USA a Francie.Ty lži co se tady vykládají v Čt neposlouchám.Jednou jsem koukal na Moravce a musel jsem přepnout tohleto by v zahraničí nedovolili.On je prostě ubožák a o jeho inteligenci pochybuji.Tak jako u ředitele Čt.

hejhej ( 2. února 2019 17:53 )

Redaktoři ČT a novináři jsou pravidelně proškolování v kempech na americké ambasádě, především je jim vtloukána kampaň proti Putinovi a pak nás ti troubové, kteří neumí, nebo nesmějí používat vlastní mozky " živí" v mediích. Největší finanční přínost má ředitel ČT Dvořák. A proto chce to hovado ještě zvýšit poplatky a ministr mu jde na ruku.

satanas ( 1. února 2019 16:39 )

Ja zvladnu jentak jen 4 koblihy!! Mel bys zmenit napln, zapacha!

jentakjenkobliha ( 1. února 2019 15:05 )

flundra: Ty zvládneš jen Soukupovy bláboly ,že ?

flora ( 1. února 2019 14:10 )

Na zprávy už dávno nekoukám. Aby mně zprávař ze studia přečetl událost následovanou pětimunutovým výplachem od min. dvou zahraničních komentátorů, abych věděla co si mám správně myslet, to fakt ne. Myslím, že řada diváků už ani pak po těch 5 minutách neví o čem ta původní zpráva vlastně byla, ale vědí co je správné říkat

Zobrazit celou diskusi
Další videa