Babiš hájí „skvělý plán“: Ministry nastěhuje do Letňan. Ghetto úředníků Hřib odmítá
Premiér Andrej Babiš (ANO) se čtveřicí ministrů po boku se setkal s vedením Prahy a probírali spolu financování pražského okruhu, metra D či opravy pražských mostů. Ale také pro Babiše klíčovou záležitost - stavbu vládní čtvrti v Letňanech, což má být podle premiéra skvělý projekt. Přesunout by se tam z centra Prahy mělo hned několik ministerstev a necelá třetina všech pražských státních úředníků.
Právě Letňany jsou nyní v Praze pro Andreje Babiše klíčovou záležitostí. Rád by tam vybudoval vládní čtvrť po vzoru francouzské La Défense a přesunul tam více ministerstev z centra Prahy. „Pro nás je klíčový požadavek administrativní centrum v Letňanech. je to skvělý a rychle návratný projekt. Má vysokou návratnost a obrovské synergie,“ uvedl dnes Babiš k projektu, který je dle něj pro Prahu velmi pozitivní.
Hřib úřednické ghetto v Letňanech nechce
Jenže takovou vizí si vůbec není jistý primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Můj pohled na tu záležitost je stále takový, že není vhodné stavět v Praze úřednické ghetto. Pan premiér nám říkal, že to chápeme špatně a nabídl nám prezentaci projektu,“ reagoval Hřib. Podle něj by z Letňan měla být nadále rezidenční čtvrť, ideálně s novým nemocničním zázemím.
Babiš však má jiné představy. „Co se týká Letňan, tak pan primátor se vyjádřil, že se mu ten projekt nelíbí, i když o tom teda nemá informace. Proto jsme se domluvili na prezentaci. Doufejme, že změní názor, protože to administrativní centrum by mělo zásadní pozitivní vliv na celou Prahu z hlediska kultury, synergií, dostupnosti bytů, dopravy,“ odmítl Hřibovy výhrady premiér s tím, že zmiňovaná prezentace je v plánu už 30. ledna.
Arajmu: Využijeme i metro do Letňan
Letňany vykreslila v tom nejlepším světle na tiskovce s Babišem Kateřina Arajmu, generální ředitelka Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Jsou dle ní rovněž dobře dopravně dostupná lokalita a jediná, která by vyřešila problémy státu. „Ostatní alternativy mají výrazně menší kapacitní možnosti,“ podotkla Arajmu.
Není prý navíc v plánu prodávat uvolněné historické budovy současných ministerstev. K dopravní dostupnosti Letňan Arajmu dodala, že by se dalo využít i metro C: „Většina občanů směřuje v ranních hodinách do centra a v odpoledních hodinách zpět.“ Babiš souhlasí:
Stěhování se týká čtyř resortů
Na dotaz Blesk zpráv, zda by přesun z centra do Letňan přivítali i samotní úředníci, pro které mohou být sídla v centru Prahy přece jen lépe dostupné, Arajmu dodala, že z hlediska komfortu pro státní úředníky jsou „Letňany výrazně dostupnější než řada adres, na kterých se dnes pohybují“.
Koho by čekalo stěhování? „Diskutujeme resort ministerstva financí, resort ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva dopravy a také zčásti ministerstva kultury,“ dodala Arajmu. Do Letňan by dle ní mělo z celkového počtu 38 tisíc státních zaměstnanců lokalizovaných v Praze zhruba 28 procent.
Babiš: Dostálové hrají na Staromáku pod okny
Samotnému Babišovi se umístění řady resortů v centru Prahy nezamlouvá. Jako příklad vytáhl třeba ministerstvo pro místní rozvoj Kláry Dostálové, které má sídlo v Praze na Staroměstském náměstí.
„Pokud MMR sídlí na Staromáku a paní ministryně Dostálová, když má jednání a někdo tam hraje na nějaký hudební nástroj, tak jde nejdřív ven poprosit ho, aby nehrál, že by ráda jednala, tak je jasné, že ministerstvo nemá sídlit na Staromáku. Ani pan ministr kultury, který á kancelář v ložnici nějakého šlechtice. To jsou všechny památky, které by byly k dispozici,“ přidal Babiš argumenty. Uvolněné prostory by byly k dispozici jak veřejnosti právě coby kulturní památky, ale nejen to - některé prostory by například byly přeměněny na byty.
Projekt za 10 miliard
Ani nové úřednické centrum by ale samozřejmě nebylo zadarmo. I přesto by se podle Arajmu výrazně ušetřilo. „Co se týká Prahy, tak máme nejvíce roztříštěné umístění státních zaměstnanců, konkrétně jsou dislokováni ve více než 350 administrativních budovách a nájemné ročně, které stát hradí komerčním subjektům, převyšuje půl miliardy korun,“ uvedla.
Další peníze „tečou“ ze státního rozpočtu na provoz a údržbu energeticky náročných budov, kdy jde zhruba o 1,3 miliardy korun ročně. Arajmu proto věří, že by administrativní komplex, postavený na „zelené louce“ za cca. 10 miliard korun, situaci vyřešil. S ohledem na prodej nepotřebných státních nemovitostí za 7,5 miliardy korun pak vidí návratnost letňanského plánu již za 5 let.
Hřib chce přesunout magistrát ze Škodova paláce
Primátor Hřib na jednání přišel také s vlastními požadavky - rád by jednal se státem naopak o převodu některého z areálů, který stát v Praze nevyužívá a budovy v něm chátrají, kam by se mohl přestěhovat magistrát z pronájmu ve Škodově paláci.
„Pronájem ve Škodově paláci je pro Prahu velice nákladný a zatěžuje nás zbytečnými náklady,“ míní Hřib. Podle studie vyšel nejlépe areál Invalidovny, která ale dle sdělení ministerstva kultury má nadále využití. „Takže ta vhodná budova v tuto chvíli asi volná není,“ podotkl s tím, že ho však napadají třeba Karlínská kasárna a prázdné domy jsou v Praze obecně problém.
Hřib přitom věří, že podobná jednání, jako bylo dnes a ve kterých chce magistrát pokračovat, pomohou urychlit řešení některých problémů. Nešlo tak prý zdaleka o poslední schůzku s premiérem Babišem. Byť závěry prezentovali každý zvlášť. „Pan premiér se nám ztratil někde v budově, nevím, proč je máme samostatně,“ uvedl s úsměvem Hřib na dotaz, proč neměli po jednání tiskovku společně.
Chtějí peníze na okruh i metro D
„My jsme s panem premiérem řešili záležitosti a také problémy, na jejichž řešení je nutné, aby spolupracovala Praha a stát dohromady. Chceme, aby stát postavil pražský okruh, tedy vnější okruh kolem Prahy a železnici do Kladna a na Letiště. Také chceme, aby stát zafinancoval stavbu městského okruhu tak, jako se to stalo např. u Vysočanské radiály, nebo tak, jako by to mělo být v Brně u městského okruhu,“ upozornil také Hřib.
Vedle toho by vedení Prahy uvítalo i peníze na metro D1 či opravu pražských mostů. „V Praze máme dopravní infrastrukturu celostátního významu a není udržitelné, abychom veškerou infrastrukturu i vzhledem ke stavu našich mostů financovali sami,“ uvedl na dotaz Blesku náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Máme absolutní shodu s Prahou ohledně stavby pražského okruhu, tzv 511, nebo propojení dálnice z Plzně na Hradec Králové (...) Vláda i Praha máme velký zájem, abychom konečně pohnuli s touto investicí, která je samozřejmě pro Prahu strategická,“ říkal dnes Babiš. „My chceme skutečně dotažení rychlého železničního spojení Praha - letiště Ruzyně - Kladno. Tam je to jasné,“ přitakával.
Babiš dorazil se čtveřicí ministrů
Babiše na setkání s vedením hlavního města doplnili čtyři ministři jeho kabinetu - strážkyně státní kasy Alena Schillerová (za ANO), mistři dopravy a zdravotnictví Dan Ťok a Adam Vojtěch (ANO) a ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD).
„My jsme dnes uskutečnili první jednání s vedením magistrátu, to setkání vzniklo z mé iniciativy, já jsem už 16. listopadu psal dopis panu primátorovi,“ uvedl Babiš. Hřibovi tehdy gratuloval ke zvolení a ujišťoval, že vláda je připravena s vedením hlavního města spolupracovat. Další dopis následoval v prosinci, týkal se mj. právě státních pozemků v Letňanech či Vysočanech.
Hřib se stal primátorem poté, co musel Babiš skousnout loni na podzim hořkou pilulku v podobě 5. místa ANO v Praze navzdory snahám v průběhu kampaně dosazeného lídra Petra Stuchlíka, který měl uhájit primátorský řetěz. Nepovedlo se a ANO se po éře Adriany Krnáčové ocitlo v Praze v opozici.
„Pražany hlavně trápí doprava, a proto opět vyzývám pražskou koalici, aby o ní jen nemluvila,“ apeloval loni v prosinci Stuchlík na primátora Hřiba v souvislosti s pražskými prioritami pro rok 2019 a dodával: „Přípravné práce jsou nedílnou součástí stavby a bez nich to nejde. Stavba opravdu nezačíná, až když bagr hrábne do země, pane primátore.“
Hřibe odskočte si do Vídně, mrkněte se i jinde, ale tomu nerozumíte Babiš to chce jenom okopírovat z měst na úrovni, ale k tomu má Praha daleko, stala se z ni perifejní žumpa