Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Peklo na D1 rozvášnilo poslance. A Feri u Foldyny řešil módní policii

Autor: Jaroslav Šimáček - 
13. prosince 2018
18:45

Církevní restituce nebyly ve čtvrtek ve Sněmovně jediným žhavým tématem. Výrazně rezonovala i kalamita na D1, kdy se opozice pustila do kritiky ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). A zaujal i poslanec ČSSD Jaroslav Foldyna, který přišel na jednání ve žluté vestě na podporu francouzských demonstrantů. Schytal za to několik posměšků.

Mimořádná schůze ohledně zdanění náhrad za církevní restituce měla řadu témat, které se řešily na jejím okraji - ve sněmovních kuloárech i před novináři. A nebyly to jen problémy s čerpáním dotací Agrofertu, který Andrej Babiš (ANO) převedl do svěřenského fondu.

K ostré kritice ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) přistoupili poslanci kvůli problémům na D1 a kalamitě, která tam na dlouhé hodiny uvěznila řadu řidičů.  

Lidovci: Sníh tam uvěznil i děti

První místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka uvedl, že se ukazuje „opakované manažerské selhání vedení resortu ministerstva dopravy panem ministrem Ťokem“ a ministr svým přístupem ohrožuje životy lidí.

„Situace na dálnici D1 je v posledních dnech kritická,“ upozorňoval poslanec Vít Kaňkovský (KDU-ČSL). „Lidé tam stáli šest až devět hodin v kolonách, netýkalo se to jenom dospělých, byly tam i malé děti (...) Mj. tam byl autobus s 56 dětmi, které tam stály šest hodin bez nápojů, bez jídla,“ upozornil na tiskovce, kterou lidovci svolali ke kalamitě.

Že firmy nestihnou opravit daný úsek do nástupu zimy a je vysoká pravděpodobnost komplikací, na to upozorňovali prý již v říjnu. „Jak ŘSD, tak ministerstvo dopravy tuto situaci podcenily,“ uvedl Kaňkovský. Je třeba hledat řešení, apeloval. „Zima nekončí a ta situace se může každým dnem znovu opakovat,“ varoval poslanec z Vysočiny.

Ondřej Benešík, který je poslancem ze Zlínského kraje, měl prý „jako lidovec svatou trpělivost se všemi ministry za hnutí ANO pět let“. Podle něj je problémem v Česku řešit jakékoliv stavby, nejen ty velké dopravní. ŘSD a ministerstvo dopravy však podle něj spoléhá na náhodu a nemá plán pro podobné krizové momenty. „V dopravě, kde se přepravují tisíce, deseti tisíce lidí včetně dětí, hrát na náhodu, je nebezpečné a nezodpovědné,“ dodal.

Klaus ml. se divil: Nerozumím útoku na řidiče kamionů

Kalamita na D1 se stala i součástí debat na plénu. Debata se rozproudila po příspěvku lidovce Benešíka. „Nejede dálnice, stojí tam tisíce lidí dlouhé hodiny a kamioňáci odpočívají přímo na dálnici. (...) Pan ministr tady evidentně není, tak já doufám, že si to užívá na D1 jako tisíce dalších řidičů. A myslím si, že Sněmovna příští týden by o tom měla jednat. To není dáno pouze přírodou, to není dáno pouze sněžením. Když jsem sem v úterý jel po D1, tak jsem byl v šoku, že to zúžení tam pořád je. Já říkám - až napadne sníh, jak to budou dělat? No, evidentně už vidím, jak to budou dělat. Nijak,“ rýpl si.

Šéf poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik přitakával, že tuto situaci, kdy auta stála řadu hodin na D1, také mnohokrát zažil. A apeloval na to, aby se uzákonil zákaz vjezdu kamionů do levého pruhu. „To je jediné, co potom brání tomu, aby mohli pracovníci údržby dálnice rychle obnovit provoz,“ míní a rýpl si do lidovců, že se snažili projednávání církevních restitucí zabránit tím, že „nechali nasněžit, aby se nemohli poslanci a poslankyně dostat po dálnici D1 na jednání“.

Poslanec ODS Václav Klaus ml. se však návrhu na zákaz jízdy v levém pruhu pro kamiony divil. „Nerozumím útoku na řidiče kamionů. Vždyť přece když jste řidič kamionu, máte všechno v pořádku, máte zimní gumy a přijedete k nějakému kopečku, kde stojí nějaký Maďar na letních gumách, který to nemůže vyjet, tak ho nemůžete objet? Opravdu chcete navrhovat zákon zakazovat řidičům, aby se nemohli vůbec dostat do levého pruhu?“ divil se.

Kováčik kontroval, že nejde o opatření proti řidičům kamionů, ale právě na pomoc jim. Mezi kamioňáky má prý mnoho přátel, jejich práce je těžká a podnět přišel od nich samotných. 

Ťok zvažuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu

Ministr Ťok na kritiku ze Sněmovny reagoval tím, že zvažuje kvůli situaci na D1 zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích včetně předjíždění. Zatím by to mohly vynucovat dočasné značky.

Jinak se ale kritice bránil. „Ty poslanecké výstupy zejména dneska při začátku schůze o restitucích, mně přišlo docela úsměvné od pana poslance Jurečky, to by bylo stejné, kdybych já dneska říkal, že když byl ministrem zemědělství, tak nezabránil vstupu kůrovce do lesů a tím zapříčinil kůrovcovou kalamitu,“ podivoval se Ťok na brífinku.

A ke kalamitě na D1 Ťok dodal: „Já neovlivním počasí a jestliže začne takhle sněžit, jak tam sněží a sníh zkomplikuje dopravu zejména ještě v kombinaci s nevhodným chováním řidičů plus nějakými dopravními nehodami, to já opravdu ovlivnit nemohu a toto mi klást za vinu je stejně pošetilé, jako kdybych říkal, že Jurečka měl zabránit vstupu kůrovce do lesa. Co se týče celkové situace na Vysočině, samozřejmě, že to, že není dodělaný ten úsek, komplikuje situaci, to já nezastírám.“

Problémy dle něj byly i na jiných úsecích, kde se neopravovalo a pokud nastane kalamitní situace z hlediska spadu sněhu, tak se tam tato situace každý rok opakuje, podotkl. Na Vysočině je to navíc složité i proto, že je tam téměř vysokohorské prostředí, dodal ministr dopravy.

Fiala: Je to odpovědnost ministra Ťoka

„To, co se děje na D1, je něco, s čím s nedá smířit,“ uvedl ve Sněmovně na dotaz novinářů šéf ODS Petr Fiala. Abychom se mezi dvěma největšími městy nemohli dostat v rozumném čase, je dlouhodobě nepřijatelné, upozornil. „To, co se děje v těchto dnech na D1, není kvůli sněhu. Že napadne trochu sněhu, s tím si ještě silničáři poradí, ale to je kvůli tomu zúžení, které je v nejkritičtějším místě D1,“ pokračoval Fiala.

Kritické zúžení dle něj mělo být odstraněno před začátkem zimy. „Ale protože firmy nedodržely smlouvy, protože ministerstvo dopravy je k tomu nedokázalo přinutit, tak teď všichni trpíme touto situací. A je to odpovědnost ministerstva dopravy a je to odpovědnost pana ministra Ťoka,“ kritizoval ministra za ANO. Ministr Ťok na místo řešení situace dal nesplnitelný slib, práce na D1 měly být naplánované jinak a situace je opravdu dramatická, podotkl.

Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) ke kolapsu na D1 uvedl: „Úkol je na ministerstvu dopravy. Z mého pohledu není možné, aby tam zůstala ta zúžení přes zimu, to nevím, proč nebyla odstraněna.“ Situaci chce řešit i se šéfem dopravní policie Tomášem Lerchem, chce zrychlit odtahy v případě uvízlých aut.

Rozruch vzbudila Foldynova žlutá vesta

O rozruch ve Sněmovně se postaral i poslanec ČSSD Jaroslav Foldyna, který se rozhodl vyjádřit sympatie ke žlutým vestám, lidem, kteří se masově vydali v poslední době hned několikrát protestovat do ulic Paříže, ale i dalších francouzských a dalších měst původně nejprve na protest proti zvyšování daně u pohonných hmot, postupně i proti prezidentovi Emmanuelovi Macronovi a vzrůstajícím životním nákladům jako takovým.

Na Foldynovu vestu však reagovali někteří poslanci posměšky. „Kolega Foldyna dnes přišel do Sněmovny ve žluté vestě. Měl cestou nehodu a zapomněl se převléknout?“ tázal se na Twitteru místopředseda STAN Vít Rakušan.

„Kolega Foldyna dneska přišel ve žluté vestě. Bohužel je poslanec, takže ho módní policie nemůže zadržet,“ rýpl si i Dominik Feri (TOP 09).

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

willi48 ( 14. prosince 2018 08:16 )

Tato mimořádná schůze sněmovny, resp. její průběh naprosto přesně ukázal absurditu poměrů v Česku. Silnice jsou v zoufalém stavu, jejich údržba jakbysmet, dostavba základní dálníční sítě v nedohlednu - chybí peníze. A my tady trestuhodně sypeme miliardy zločinecké organizaci, samozvané katolické církvi. To není výsledek poslanecké blbosti, to je důsledek naprosto promyšleného zločinu. Ale co očekávat například od skřeta Bendy, jehož jedinou kvalifikací je jeho táta.

kukuku ( 14. prosince 2018 03:12 )

Zbytečná hysterie a lynčování nevinných. To přece nido nemohl vědět, že by v prosinci mohl padat sníh v kalamitním množství - 3 centimetry, u muzea 4.

kukuku ( 14. prosince 2018 03:07 )

Trest smrti Husákovi, že to nedomyslel, když dálnici postavil.

Pohybovenadany ( 13. prosince 2018 21:09 )

Jedno je jasné...počet vozidel se zdvojnásobil ...D1 se musi rozšířit o jeden pruh !!! To je jediné řešení !!!

haza ( 13. prosince 2018 19:31 )

Jedna věc je jasná - sníh a opravovaná dálnice je problém -ale nikde v v Evropě (krom Ruska a Ukarajiny) si nedovolí řidiči kamionů a nejen kamionů zablokovat oba (v česku všechny) pruhy dálnice - postihy jsou jasně ale hlavně nekompromisně vymoženy De, A, F (včetně odtahů).Dle mého jde o naprosté selhání dálniční policie. Kolona se nevytvoří během chvilky, kde jsou a dokonce i u nás zákony podložené průjezdy pro záchranné systémy ?? Kde v tu dobu policie byla ??? Neřeším nesmyslné a bohužel nijak obejítelné bezpečnostní přestávky - které mimochodem nejraději řeší čeští policisté a další nesmysly. Kdo někdy jezdil s kamionem tak ví , že profesní průkaz řidiče chtějí pouze naši policisté. V Evropě taková věc nikoho nezajímá (nyní již není samostatný je ale zakodován v ŘP).Problém na D1 je dle mě naprosté selhání dálniční policie.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa