Babiš se omluvil za kolony na D1. Ťok zmínil krádež bagru a znovu i sníh

Autor: Jakub Veinlich - 
20. 12. 2018
17:15

Při rekonstrukci dálnice D1 musela zasahovat i policie, řekl poslancům ve Sněmovně ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Firmy si totiž podle něj kradly techniku, jako konkrétní příklad zmínil bagr. Znovu řekl i to, jak doufal, že do poloviny prosince na nejvytíženější dálnici v Česku sněžit nebude. Premiér Andrej Babiš (ANO) se za kolony na D1 omluvil. Poslanci se k tématu dostali až při odpoledních interpelacích, původně se měli problémům při opravě D1 v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem věnovat už dopoledne. Kvůli debatě o EET a Pirátům se na mimořádný bod ale nedostalo.

Předseda ODS Petr Fiala se při odpoledních interpelacích ptal premiéra na situaci na ministerstvu dopravy. „Nejedná se o jednotlivé selhání – od roku 2017 měl fungovat nový dodavatel mýtného systému, před třemi lety Ťok oznámil změnu bodového systému – loni i letos to oznámil znovu – dosud nula,“ narážel Fiala na chyby ministra dopravy Dana Ťoka. A chtěl vědět, jak Babiš jako premiér vyřeší situaci na D1.

„Situace na D1 se mi samozřejmě nelíbí – kritizoval jsem pana ministra. Ta situace se měla řešit už před dvěma měsíci, když věděli, že dodavatel nefunguje,“ reagoval Babiš na výtky z ODS.

Babiš se omluvil za kolony

„Za kolony se samozřejmě omlouvám, ale je to odpovědnost ŘSD,“ řekl před poslanci Babiš. Sám věří tomu, že Ťok bude situaci řešit. Vadí mu také, že dodavatel oprav problémového úseku byl vybrán jen na základě ceny. Kritizoval tak zákon o veřejných zakázkách. „Myslíte ten zákon, který schválila vaše vláda,“ dobíral si premiéra šéf ODS Fiala. 

Ministr dopravy Ťok odpovídal na interpelaci Ondřeje Polanského z Pirátské strany. Zajímal se o penále pro firmu Geosan, která stála za opravou dálnice. I jestli existovaly na stavbě kontrolní dny a jaké bude zpoždění.

Ťok připustil, že věděl o zpoždění

„Samozřejmě, že od začátku byly kontrolní dny, ŘSD s firmou stále jednalo a upozorňovalo je, že mají nasazeno málo techniků a zařízení a získávají prodlení,“ připustil Ťok, že o zpoždění prací věděl. 

Firma přitom měla ukončit práce na opravě dálnice na konci listopadu. „Když 30. nesplnili termín, tak jsme jim dali termín do 16. prosince,“ popisoval Ťok dohodnuté termíny, které konsorcium firem nedodrželo. A proto přišly při prvním sněžení problémy. 

„Museli jsme to prodloužit a doufali jsme, že sněžit nebude,“ snažil se Ťok vysvětlit svůj původní výrok o sněžení v polovině prosince, kterým se dnes baví téměř celá republika. 

Ukradený bagr šetřila policie

Opravy podle ministra navíc zpozdily i spory firem, které se na stavbě podílely. Na dálnici musela podle Ťoka dokonce i policie. „Tak, jak se rozpadaly, tak si kradly techniku, takže tam policie šetřila krádež bagru,“ prozradil Ťok perličky ze zákulisí stavby. 

Stát navíc firmě zadrží bankovní garanci, kterou musela složit na účet při získání zakázky. Další sankce budou podle ministra následovat. „Budeme chtít penále, ale obávám se, že to bude předmětem soudního stání,“ odhaduje Ťok. 

Teď aktuálně by se situace na dálnici měla podle ministra vracet k normálu. „Práce skončily – svodidla jsou posunuta, jezdí se ve dvou pruzích, na dálnici jsou nějaké kolony, ale jsou kvůli zvýšenému pohybu,“ uklidňoval Ťok veřejnost. Zpoždění oprav ale odhadnout nedokázal. 

Debata o EET sebrala čas pro D1

O D1 měli přitom poslanci jednat už ve čtvrtek dopoledne. Nakonec kvůli zdlouhavé debatě o novele zákona o EET se k tomuto bodu ale poslanci nakonec nedostali. Nejčastěji a nejdelší dobu přitom mluvil zástupce Pirátů Mikuláš Ferjnečík. A to po té, co se mu novelu EET nepodařilo vyřadit z jednání.

„Navrhuji vyřadit z pořadu této schůze bod č. 21, sněmovní tisk 205 - elektronickou evidenci tržeb. Myslím si, že tato Sněmovna se chce věnovat primárně situaci na dálnici D1, kde prostě ta situace je velmi špatná a byla by škoda, kdyby se to nestihlo kvůli tomuto bodu. A dále podpůrný argument. Máme tři zákony v prvním čtení, které mně přijdou třeba osobně důležité,“ navrhnul na začátku schůze poslanec Mikuláš Ferjenčík.

Pro jeho návrh ale nakonec hlasovalo 66, proti 82 poslanců. „Návrh nebyl přijat,“ oznámil řídící schůze místopředseda Sněmovny Fiala.

„Myslím si, že to je chyba, že to není správný postup od této Sněmovny, aby se tlačily některé věci na sílu, a jiné zákony se neprojednávaly, a nemohu s tím souhlasit,“ reagoval Ferjenčík, a pustil se tak do jednoho ze svých dlouhých projevů. Dohromady podle poslance ANO Patrika Nachera mluvil zhruba 80 minut.

Gazdík: EET řešme, až přestane sněžit

Řadě poslanců ale docházela ve Sněmovně trpělivost a chtěli projednávání novely o EET přerušit. A to do doby, než bude lepší počasí. „Navrhuji tento bod přerušit do doby, dokud nepřestane sněžit a nebude kolona na D1,“ přišel s úsměvným návrhem šéf hnutí STAN Petr Gazdík.

Narážel tak na slova ministra Ťoka, který před pár dny řekl, že netušil, že by 16. prosince mohlo nad opravovaným úsekem dálnice sněžit. Podobný návrh na přerušení bodu zazněl ve Sněmovně ještě několikrát, ale nikdy neprošel. Poslanci se tak k situaci na dálnici vůbec nedostali.

„My jsme tu dnes D1 neprojednali proto, protože vy jste tu dnes obstruovali. Vy jste tu vystupoval jako Jára Cimmerman a vyjadřoval jste se ke všemu,“ rozčiloval se před obědovou pauzou poslanec hnutí ANO Patrik Nacher na Piráta Ferjenčíka.

Video Kalamita na D1 nadzvedla lidovce: Ťok pochybil! Do ministra si rýpl i Fiala. A co Hamáček? - Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy
1080p 720p 360p

Lidovci, na jejichž žádost se měla situace na D1 projednávat, chtěli navíc ve Sněmovně prosadit usnesení, které by ministra dopravy Ťoka i vládu zavázalo ke splnění několika úkolů.

První bod usnesení by přitom zněl: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR konstatuje, že Ministerstvo dopravy a ŘSD selhalo při zajištění průjezdnosti dálnice D1 v zimním období.

Druhý bod měl zavázat ministerstvo dopravy a ŘSD k zavedení kroků, které povedou k minimalizaci rizik v omezeném úseku dálnice.

Do konce března by vláda podle tohoto usnesení měla připravit takové kroky, které by omezily rizikové chování řidičů kamionů a do konce června příštího roku by pak vláda měla připravit plán rekonstrukcí páteřních komunikací.

Volby do Evropského parlamentu 2019

Informace Kandidáti Evropská unie Voličský průkaz Instituce Evropské unie Legislativní proces

Volby do Evropského parlamentu čekají České republiky v pátek a sobotu 24. a 25. května. Rozhodne se v nich o obsazení 705 křesel. Výsledky by měly být známé v neděli 26. května ve 23 hodin. Počet Europoslanců zeštíhlí o 46 kvůli odchodu Velké Británie.

Počtu českých europoslanců se tato změna ovšem nedotkne. Stejně jako před pěti lety si Češi vyberou 21 nových poslanců.

Blesk Zprávy zjišťovaly, kteří čeští europoslanci chtějí své pozice obhajovat.

Doporučujeme
stbakbures ( 21. prosince 2018 19:18 )

Co by jsi od bureššmajda magormata chtěl, když má IQ v pásmu deb.lity a dokončených 5 tříd pomocné školy. Je to typický volič Bureše - bývalý komouš i STBák a deb.l.

marmat ( 21. prosince 2018 09:43 )

Ve výsledku lze aplikovat jediné......co je levné, nemůže být kvalitní-jiná kriteria než je NÍZKÁ cena nebyla vůbec na stole konkurzu !!! Ale je divné, že u tak náročné a sledované akce vyhraje "ÚSPORA" né času, ale Kč !!!!!!!!!!!!!!!§§§§§§§

tomik007 ( 20. prosince 2018 20:23 )

Ja Marata celkem chapu - tady muze i slepy byt jednokym kralem

naidka ( 20. prosince 2018 20:17 )

Zde si my mladí ( i duchem) tykáme. Jestli se chcete nějakým způsobem vyvyšovat a moralizovat, tak prosím. Nejste sám.

tomik007 ( 20. prosince 2018 20:13 )

Pokazdy...

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa