Mýto bude i na silnicích I. třídy. Kamionům ale mohou ulevit kraje a obce, ustoupil Ťok

Autor: base, ČTK - 
9. 10. 2018
11:02

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ustoupil krajům a obcím a na silnicích první třídy, kde bude od roku 2020 nově zavedeno mýtné, ponechá možnost nulové sazby. Ťok to v úterý před novináři stvrdil podpisem memoranda se zástupci krajů a obcí. O konkrétních úsecích, kde bude uplatněna nulová sazba, rozhodnou kraje a obce. Možnost nulové sazby se však nebude týkat zhruba 240 kilometrů silnic první třídy, jež jsou zpoplatněny už nyní. Mýtný systém se rozšíří o více než 900 kilometrů.

Ministerstvo tak ustoupilo samosprávám, které od začátku proti záměru rozšířit mýto na silnice první třídy protestovaly. Podle nich by zpoplatnění úseků přesunulo tranzitní kamionovou dopravu na menší krajské silnice a do obcí.

Podle znění memoranda se ministerstvo rozhodlo požadavky krajů akceptovat. Zároveň však navrhuje, aby kraje identifikovaly konkrétní úseky, kde by naopak mohlo být zpoplatnění efektivní, ať už finančně nebo k regulaci tranzitní dopravy. Ministerstvo bude výběr krajů a obcí respektovat.

Podle Ťoka by poplatek mohl zůstat například na silnicích I/26 z Plzně na Folmavu až k hranicím s Německem a na silnici I/50 z Holubic ke slovenským hranicím. Obě silnice jsou podle ministra často využívány k objíždění zpoplatněných úseků.

Zástupci samospráv budou o zpoplatnění konkrétních úseků teprve jednat. Ťok chce dát krajům a obcím čas, podle něj není nutné na rozhodnutí spěchat.

Ministr dále upozornil, že zavedením nulové sazby se nemění rozsah mýtného systému po roce 2019. Satelitní technologie tak bude snímat i úseky bez poplatku. „Určitě zde budeme využívat mýtného systému, abychom mohli monitorovat to, co se na těch úsecích děje,“ vysvětlil.

Nasazení nulové sazby kritizovali mimo jiné dopravci. Podle nich tento krok vyvolává dojem, že rozšíření mýta bylo účelové, aby v tendru mohla být vybrána satelitní technologie. Ťok námitky odmítl s tím, že podobu mýtného tendru schválila vláda a uchazeči měli stejné podmínky. Satelitní technologie navíc podle něj bude mít v budoucnu i další využití, například k identifikaci zatížených úseků a k případnému rozšíření mýta.

Mýtný systém se od roku 2020 rozšíří o více než 900 kilometrů na silnice první třídy. Současná mikrovlnná technologie bude nahrazena satelitním systémem. V tendru na provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je o 4,85 procenta meziročně více.

Video Za dopravu v Praze nejsem naštěstí zodpovědný, řekl ve štábu ANO Dan Ťok. - Jaroslav Šimáček, Aleš Brunclík
1080p 720p 360p

Doporučujeme
satanas ( 9. října 2018 15:47 )

PRavda, za Marie Terezie taky kamiony nebyli, a zilo i soulozilo se vesele jako dnes! Joj, co se tu vyskytuje za hlupaky,,vam bystacilo se jit napast za barak nez do Kauflandu?

zdenek43 ( 9. října 2018 15:36 )

no a je po volbach aaaa uz se TO TOCI uz se TO ROZTACI . . . . haloooooooo - tak CESKE podniky budete pekne solit - - - nooooo a dalsi z rady jak je zase poradne oskubat . . . . TOOOOO, ZE SE BUDE VYBIRAT i na I.tridach - to bude dalsi novej naklad - - ktery se ZASE PROJEVI --- noooo a samoooo VE ZDRAZENI P O T R A V I N ............ JOOOOO a verte , ze vkratkem CASE budou i osobni auta platit na I. tridach - - - to Vam soudruzi pozapomneli rici ..............

horor ( 9. října 2018 13:35 )

https://www.lidovky.cz/foto/TTR510db3__09.jpg

sores ( 9. října 2018 13:34 )

Kdo vymyslel kamiony oběsit ho!!! Je to hnus na silnicích co ničí všechny dálnice i běžné silnice. Ty by měly mít své cesty a ne jezdit mezi normálními auty. Ať si jezdí po kolejích ve vagonech a vykládají zboží do normálních náklaďáků.Machrují na silnici že ví že se jich normální auto té velikosti vagónu co jsou bojí,s.v.i.n.ě

sharp ( 9. října 2018 12:46 )

No to je výborné. Kamiony nejvíc ruinují silnice a nebudou mýtné platit? Často bývají přetížené, povrch silnic je po nich "vyprofilovaný" a osobní auta jim to jejich ničení budou sponzorovat? V zahraničí přetížené auto pod pokutou nesmí jezdit a u nás se to ještě podporuje?

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa