Ťok odvolal z dozorčí rady ČD pět členů. Šéf KSČM Filip mluví o čistce
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pátek prostřednictvím řídícího výboru odvolal z devítičlenné dozorčí rady Českých drah jejího předsedu Milana Ferance (ANO) a další čtyři členy. Novým předsedou má být bývalý ministr dopravy Petr Moos, kterého v pátek Ťok do rady jmenoval. Ministr to řekl na tiskové konferenci. Po ní se do Ťoka pustil šéf komunistů Vojtěch Filip. Právě Ťok se v minulosti pochybovačně vyjadřoval o spolupráci s KSČM.
České dráhy zažívají zemětřesení. Obměněná dozorčí rada by měla vypsat výběrové řízení na management Českých drah. Do něj se budou moci přihlásit i stávající členové představenstva, kteří jsou ve funkcích čtyři roky. Ministr dopravy Dan Ťok podle svých slov chtěl dozorčí radu obměnit už dříve, ale čekal na vyslovení důvěry vládě.
Ťok: Potřebuji profesionální manažery
Do rady dosadil odborníky, nikoliv členy na základě politického zadání, tvrdí ministr. „Potřebujeme profesionální manažery, kteří se dobře připraví na liberalizaci železniční dopravy, ke kterému jsme vázáni evropským železničním balíčkem. Změnou dozorčí rady zároveň postupně plníme vládní programové prohlášení, že mají být České dráhy řízeny efektivně a že musí fungovat jako apolitický subjekt,“ uvedl Ťok.
Vedle exministra Moose, který učí na Dopravní fakultě ČVUT, jsou novými členy dozorčí rady Karel Pospíšil z VUT Brno, Josef Kolář z Fakulty strojní ČVUT, Lukáš Týfa z Fakulty dopravní ČVUT a ředitel kanceláře předsedy Poslanecké sněmovny Jan Štrof. Členy rady zůstávají Jan Pejša, Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb z Odborového sdružení železničářů a dopravní odborník Vojtěch Kocourek.
Vedle Milana Ferance (ANO) řídící výbor odvolal Jana Harta, Antonína Tesaříka, Tomáše Révezse a Milana Kucharčíka. Dozorčí rada schvaluje roční podnikatelský plán ČD včetně strategie a rozpočtů a uděluje předchozí souhlas nakládání s majetkem podniku.
Filip chce Ťokovu hlavu
Dění v ČD kritizoval a označil za čistku předseda komunistů Vojtěch Filip. Zopakoval, že bude tlačit na odchod ministra Ťoka z funkce. Zda bude účinný, nechtěl komentovat.
„Nemyslím si, že věci, které mají být řešeny od roku 2033 a mají být spuštěny v roce 2023, by měla Česká republika v rámci liberalizace řešit už v roce 2018. Považuji to za naprosto předčasné a nemístný tlak na krajské samosprávy,“ řekl novinářům během zasedání výkonného výboru KSČM. Změny podle něj povedou k tomu, že si budou muset kraje zařizovat dopravu na železnici samy.