Volání do Chorvatska je dražší než z Jadranu domů. Europoslankyně chce změnu

Autor: Jakub Veinlich - 
11. března 2018
05:40

Hovory z Česka do zahraničí se můžou pořádně prodražit. Zatímco roaming už je v Evropské unii minulostí, operátoři i po jeho zrušení účtují zákazníkům příplatky při volání do ciziny. A pokud tak voláte například z dovolené v Chorvatsku domů, je to levnější než naopak. Česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO) chce tyto podmínky narovnat a přesvědčuje o tom příslušné ministry ze všech unijních států. Operátoři se ale ostře staví proti tomu.

Představte si, že v rámci Evropské unie voláte z České republiky například do Chorvatska. Váš příbuzný zvedne telefon a chvíli si povídáte. Pak si ale váš blízký vzpomene, že vám chtěl ještě něco říct a zavolá zpátky. Účet za stejně dlouhý hovor vás ale překvapí. Hovor z České republiky do Chorvatska byl dražší než z Jadranu domů. Rozdíl chce smazat česká europoslankyně Dita Charanzová z hnutí ANO.

„V některých případech nás volání z domova do EU stále stojí i víc než 30 korun za minutu. Dostali jsme se tak do absurdní situace, kdy pro jednu vzdálenost platí dvojí cena, zaleží jen, v jakém směru voláte. Z domova do zahraničí nás to paradoxně vyjde násobně dráž, než když voláme ze zahraničí domů, uvedla Charanzová.

Návrh na změny se Babišově europoslankyni jako zpravodajce podařilo prosadit přes europoslance do takzvaného kodexu elektronických komunikací. Charanzová by ráda dosáhla zrušení poplatků, které jednotliví operátoři i po zrušení roamingu zachovali. A dopisem se proto obrátila na příslušné ministry zemí Evropské unie. V českém případě je to šéf resortu průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO).

Hüner považuje návrh za logický, ani jemu se tedy rozdílné ceny při volání do a ze zahraničí nezdají v pořádku. „Přesto se domníváme, že před schválením cenové regulace volání do zahraničí by měla Evropská komise přijít s analýzou dopadů na trh, aby členské státy měly při rozhodování všechny důležité informace,“ řekla Blesk Zprávám mluvčí Hünerova resortu Štěpánka Filipová.

Operátoři příplatek hájí

Proti snaze Charanzové se staví Asociace provozovatelů mobilních sítí. Podle mobilních operátorů se už v tuto chvíli trh reguluje sám, protože zákazníci volí pro mezinárodní volání jinou cestu.

„Faktem je, že v tuto chvíli neexistuje žádná seriozní analýza, která by její iniciativu obhájila. Dokonce i evropský regulační orgán BEREC (sdružení evropských regulačních úřadů, pozn. red.), stejně jako národní regulátoři její snahu nepodporují,“ řekl Blesk Zprávám Jiří Grund z Asociace provozovatelů mobilních sítích.

Důvod je podle Grunda jednoduchý. Na trhu mezinárodních volání existuje silná konkurence v podobě tzv. OTT služeb. „Třetina Evropanů už dnes využívá pro mezinárodní hovory aplikace typu Skype, WhatsApp, Viber. Trh se jednoduše reguluje sám. Případná evropská regulace by napáchala více škody než užitku,“ uvedl.

Zrušení roamingu přineslo rekordy

Po zrušení roamingu se lidé přestali bát vysokých účtů a v cizině píší zprávy, volají a sdílejí fotografie na sociálních sítích jako diví. Kromě vyššího počtu hovorů tak stoupla v zahraničí tedy i spotřeba mobilních dat.

„Rekordní byl letošní 7. červenec, kdy zákazníci O2 přenesli zatím největší objem dat v rámci jednoho dne. Vešly by se do nich desítky milionů fotografií pořízených chytrými telefony,“ řekla ČTK loni v srpnu ředitelka mobilního segmentu ve společnosti O2 Czech Republic Silvia Cieslarová.

Že lidé zrušení roamingu uvítali, upozornila ve svém listu také Charanzová. „Jednotný trh telekomunikačních služeb ale stále není dokončen. Pro občany vašich zemí může být volání z domova do jiné země EU z finančních důvodů překážkou, napsala ministrům EU.

Regulace podle europoslankyně nenabourá konkurenční prostředí, ani nenutí společnosti poskytovat své služby bez poplatků. „Pouze konstatujeme, že by neměla být cena pro spotřebitele stonásobně vyšší, než jaké jsou náklady poskytovatelů služeb. A k tomu dnes dochází,“ uvedla Charanzová.

Podle Asociace provozovatelů mobilních sítí ale například Češi v rámci EU volají jen v zanedbatelném měřítku. „Mezinárodní volání představují v EU méně než tři procenta všech provolaných minut. Telefonováním do ciziny pak tito zákazníci tráví průměrně 9 minut za měsíc,“ zmínil k návrhu za mobilní operátory působící na území ČR Grund.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa