„Sorry jako!“ Hláška už má i vlastní doménu. Kdo se ujme Babišova výroku?
Je to už skoro týden, co se celá země baví výrokem šéfa ANO Andreje Babiše „sorry jako“. Hlášku přebrali ve Sněmovně i někteří další politici. Vicepremiér si ji nechal vytisknout i na tričko a prý ho tak oslovují také jeho kolegové. Na internetu se v tomto ohledu projevila typická česká lidová tvořivost. A někdo už si dokonce zaregistroval doménu Sorryjako.cz. Redakce Blesk.cz proto zjišťovala, jestli má tento výraz potenciál k dalšímu využití a neobjeví se třeba v předvolební kampani.
Na začátku byla obyčejná otázka novinářky ČT na Babišovy příjmy a nákup dluhopisů Agrofertu. Vicepremiér se vzpouzel. „A proč bych vám já měl sdělovat všechny moje příjmy? Sorry jako,“ odpověděl štábu Babiš.
Ani netušil, jak moc národ zaujme. Ne jen tím, že nechtěl říct, kde k penězům přišel, ale také tím, jak rychle byl s odpovědí hotový a hlavně čím ji ukončil. Oním kouzelným „sorry jako“.
Na záznam rozhovoru s Andrejem Babišem pro ČT se podívejte zde:
„Mě to překvapilo, že takový výrok baví, já se tím také bavím,“ řekl Babiš redakci Blesk.cz poté, co si tento slogan nechal natisknout také na triko a chtěl v něm jít údajně do televize, což mu prý jeho tým zakázal. „Tady mezi kolegy se takhle zdravíme,“ popsal pobaveně Babiš.
Mohlo by se zdát, že se tím baví i jeho političtí rivalové. Jenže ti tuhle hlášku vytáhnou vždy spíš v jedovatém kontextu.
„Do zdi nemluvím, sorry jako,“ využil hesla šéf TOP 09 Miroslav Kalousek, když chtěl Babiše interpelovat ve čtvrtek ve Sněmovně, ale vicepremiér nikde.
„Myslel jsem, že tu zprávu přijmeme a půjdeme od toho. Byl jsem naivní. Vždyť by stačilo prosté ‚sorry jako‘,“ rýpnul si ve Sněmovně v diskusi o závěrečné zprávě komise k reorganizaci policie do Babiše i ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).
Neviděli jste žluté autobusy pana Jančury? Už je na nich @AndrejBabis s nějakým trefným pseudonymem? #zpravakomise #sorryjako
— Milan Chovanec (@Milan_Chovanec) 2. února 2017
Sorryjako.cz
Hláška je natolik silná, že na Facebooku vzniklo už několik skupin pod tímto názvem. Lidé ji připisují ve fotomontážích k daňovým přiznáním anebo ke koblihám. Registrovaná už je dokonce i internetová doména „sorryjako“ v různých mutacích, tedy s koncovkami cz, net nebo com. Poslední dvě jmenované si zaregistrovali čeští uživatelé prvního a druhého února. Že by ale hlášku využilo hnutí ANO třeba jako volební slogan, Babiš vylučuje.
„Už máme: Bude líp, Makáme, koblihu, Sorry jako, EET – všichni si to budou pamatovat. Alespoň něco,“ dodal smějící se Babiš.
A hesla se nehodlá ve volbách negativně či pozitivně ujmout ani největší konkurent Babišova hnutí, sociální demokracie.
„ČSSD povede pozitivní kampaň a nebude se ohlížet na finanční problémy Andreje Babiše. Ten si je musí vyřešit sám. Je to politikum, ale nikoliv součást volební kampaně. My máme témata důležitá pro naše voliče,“ řekl Blesk.cz volební manažer strany Jan Birke.
A i když bude hláška mezi lidmi asi zřejmě ještě chvíli rezonovat, podle ředitele reklamní agentury Ogilvy Ondřeje Obluka čeká „sorry jako“ nejspíš jepičí život.
„Troufnu si říci, že při frekvenci podobných hlášek, jak padají z Andreje Babiše, tak to bude spíš krátkodobé a dřív nebo později se chytí nějaká nová hláška. Byť se Babišův marketingový tým snaží vytěžit na maximum i tu stávající,“ myslí si Obluk.