Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Ťok je ve sporu se socialisty. Kvůli mýtu na silnicích nižších tříd

Ministr dopravy Dan Ťok
Ministr dopravy Dan Ťok  (Autor: Ladislav Křivan)
Autor: ČTK, kle - 
18. srpna 2015
15:25

Bude mýtné pro kamiony rozšířeno i na silnice nižších tříd? Na tom se koaliční politici nedokážou shodnout. Ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem (za ANO) je proti, ČSSD navrhuje zpoplatnit i silnice druhých a třetích tříd. Radost může mít každopádně firma Kapsch, stávající výběr mýta bude v Česku fungovat možná až pět dalších let.

S rozšířením mýtného na silnice nižších kategorií ministerstvo dopravy nesouhlasí. Podle Ťoka existují jiné účinnější metody, jako je například využívání zákazových značek. Rozšířit zpoplatnění na silnice druhé a třetí třídy naopak požadují zejména lidé z koaliční ČSSD.

Důležité bude rozhodnutí dopravního experta ČSSD Jana Birkeho a externího poradce. Ten by měl ministerstvu dopravy pomáhat s přípravou soutěže na provoz mýtného systému, shodli se v úterý koaliční politici.

Mýtné brány mají jistotu ještě tři až pět let

Koalice se nemůže shodnout ani na dalším zásadním bodu, kterým je podle Jana Kasala (KDU-ČSL) délka přechodného období, během něhož se bude mýtné vybírat nadále prostřednictvím mýtných bran. Ministerstvo dopravy trvá na pěti letech, koaliční partneři požadují tři roky.

Dobu, po kterou se bude mýtné vybírat stávajícím systémem bran, řeší vládní koalice už několik týdnů. Ministerstvo dopravy již jednou ustoupilo, původně totiž požadovalo přechodné období pětileté s dvouletou opcí.

Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku. Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány.

Během té doby má ministerstvo vypsat hlavní soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakým způsobem mají mýtné v Česku vybírat, zda pomocí mýtných bran, nebo satelitní technologií, či jejich kombinací.

Když se dva perou, směje se Kapsch

Zkrácení přechodného období z pěti let na tři roky není podle ministra dopravy příliš šťastné. Krátká lhůta podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeči, kteří by o zakázku mohli mít zájem, budou zpočátku muset investovat do vlastní technologie, která bude sbírat data z mýtných bran.

Také podle bývalého ministra dopravy za ODS Zbyňka Stanjury není vypsání soutěže jen na provoz mýtných bran šťastné a nahrává společnosti Kapsch. „Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování,“ uvedl Stanjura.

Za současný stav podle něj mohou poslední dva ministři za ANO, Ťok a Antonín Prachař. Kvůli nim prý nebude dlouhodobý problém s hledáním provozovatele mýtného systému vyřešen během funkčního období této vlády, ale přesune se na bedra budoucího kabinetu.

Provoz mýtných bran přišel stát už na pěkný balík. Provoz mýtných bran přišel stát už na pěkný balík. | Archiv Blesku


Jediné, na čem se koalice v úterý domluvila, je postup přípravy na vypsání soutěže na provozovatele mýta. Posílí se pravomoci řídícího výboru a nově by v něm měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice. Jejich účast ve výboru byla dosud pouze poradní.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 000 kamionových palubních jednotek.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa