Obří pokuty až 17 tisíc za přestupky na silnicích plánuje ministerstvo dopravy
Jen je nechte, ať se bojí! Tak lze označit záměr ministerstva dopravy vystrašit řidiče vysokými pokutami. Vzor našlo na Slovensku, kde se pokuta může vyšplhat až k 17,5 tisíce korun.
Ať jde o jakkoliv nebezpečný delikt na silnicích, policie může dnes na místě udělit pokutu nejvýš 2,5 tisíce korun. To zas až tak nikoho moc nezabolí. Navíc ty nejdrzejší přestupky páchají často majitelé silných luxusních vozů, kteří rozhodně hluboko do kapsy nemají.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) si proto vzpomněl na dobu, kdy se zaváděl bodový systém. Poté se řidiči podstatně ukáznili, protože se báli, že přijdou o řidičák. „Dnes potřebujeme udělat nějaký další krok. Na našich silnicích zahyne 700 lidí ročně a statistiky ukazují, že někteří řidiči opakovaně ignorují pravidla a hrozba pokuty ani ztráty bodů na ně neplatí,“ řekl Blesku Ťok.
Sazby pokut se podle něj navíc za posledních 20 let výrazně neměnily a jsou v evropském srovnání nízké. „Věřím, že tvrdší sankce bezohledné řidiče odradí, podobně jako se to podařilo například na Slovensku,“ plánuje Ťok. A na kolik by se mohly vyšplhat pokuty, pokud by se ministerstvo opravdu inspirovalo slovenskou zkušeností? Jízda na červenou za 4 tisíce. A prohnat se obcí rychlostí 110 km/h by znamenalo na místě zaplatit až 11 tisíc korun. A tak by to mohlo jít až do 17,5 tisíce korun.
Ministr se zatím zdráhá potvrdit stejně vysoké pokuty jako na Slovensku. „Podle mého názoru by mělo jít o výrazné zvýšení u nejvážnějších přestupků. Pokuty ale zároveň nesmí být pro řidiče likvidační. Nejprve si uděláme podrobné srovnání s evropskými zeměmi a pak budeme věc řešit s dopravní policií a dalšími experty,“ řekl.
V každém případě by měly prý zafungovat i zvýšené kontroly na silnicích, tedy hlavně měření rychlosti. V nejbližší době hlavně v uzavírkách na D1. A kdy bychom museli při přestupku počítat s pokutou, na niž by si asi mnozí museli vzít půjčku?
„Změna sazeb pokut je důležitá věc, kterou musíme dobře připravit a nemůžeme ji vyhlásit pouze z ministerstva dopravy. Nebudu proto rovnou slibovat, kdy přesně změny spustíme. Potřebujeme ale nějaký razantní krok ke zvýšení bezpečnosti na silnicích, takže tuto věc nechci dlouho odkládat,“ prohlásil Ťok.
Experti pro Blesk: Pomůže to ukáznit řidiče?
Martin Farář, šéf BESIP
„Výše pokut a jejich vymahatelnost přímo souvisí s chováním řidičů. V případě vážných přestupků, jako jsou vjíždění na železniční přejezdy, výrazné překračování rychlosti či nebezpečné předjíždění, vyšší sankce logicky odradí od takového jednání více řidičů. Tyto a další nebezpečné přestupky dělají řidiči vědomě, vysoká sankce je namístě.“
Jan Birke, expert na dopravu ČSSD
„Některé pokuty jsou u nás spíš směšné. Třeba za překročení rychlosti ve městech a obcích, což se u nás zatím moc nehlídá, nebo opakované řízení pod vlivem drog a alkoholu. To bych trestal daleko přísněji, protože to ohrožuje životy nejen těch za volantem. Ale třeba u nezapnutých pásů by stačilo současné pokuty jen lépe vymáhat.“
Petr Vomáčka, mluvčí ÚAMK
„Určitě s tím souhlasíme. Musí se to ale vzít a zavést koncepčně, to znamená vzhledem k našim platům. Nesmí se to přestřelit, i když v některých případech by bylo naopak dobré udělat nebo nastavit ty pokuty jako odstrašující. Mám na mysli třeba nevěnování se řízení, různé porušování zákazů – jízda na červenou nebo rychlost v obci.“
Tak bych chtěl vidět, jak by jste tvářil(a) při jízdě v dopravních pruzích na místě, kde není značka cikcak a když by jste měla platit pokutu 3000 Kč za nedání přednosti.