V domku na kopci žili spokojeně a bez problémů devět let. Zvrat je čekal až loni v červnu. „Voda zmizela! Byl to pro nás jediný zdroj pitné vody. Studnu mám řádně přihlášenou a povolenou do roku 2030. Vždycky v ní bylo vody dost, i když bylo sucho," říká Marek.

Není jediný

Důvod byl zřejmý. „Soused pod námi staví dům a objednal si vrt pro tepelné čerpadlo. Firma vrtala až do hloubky 120 m a zřejmě něco narušila. O vodu přišli i další dva sousedé na kopci,“ líčí Marek Mareček.

Jen 20 cm

Na místo přijel Petr Kupský z odboru životního prostředí magistrátu. „Ve studni naměřili sloupec vody 65 cm, tedy pod sacím košem. Za tři týdny už tam bylo jen 20 cm. Z firmy HS Geo, která vrt dělala, jsem se dočkal arogantní odpovědi a firma Ekodrill, která dělala hydrogeologický posudek, se mi dodnes ani neozvala,“ pokračoval.

Horký červenec

Pro rodinu nastaly krušné časy, protože po deštích začalo tropické vedro. „Celý červenec nepršelo. Na splachování jsme zpočátku využívali dešťovku, co natekla. Na další jsme vozili vodu v petkách. Bez vody jsme byli sedm týdnů,“ vzpomíná.

„Obrátil jsem se na pět míst, ale nic to nebylo platné. Na jednom mi řekli, že v takových případech existuje provizorní přípojka. Na vodárnách mi ale sdělili, že si musím podat žádost o povolení na přípojku na město. S mamkou (65) jsme běhali od čerta k ďáblu, byly to nervy,“ říká.

Vzali si půjčku

Vody se dočkali 3. srpna. „Přípojka nás stála 48 tisíc a to nepočítám nákupy pitné vody. Byl to šok. Já splácím hypotéku a mamka si musela vzít půjčku. Teď to splácí po dvou tisících,“ pokračuje Marek.

Firma nabídla 17 tisíc

Vrt dělala firma HS Geo z Brna tam, kde jí byl určen. Hydrologický posudek pro ni dělala společnost Ekodrill ze Zlína. „Dušovali se, že voda se vrátí, ale nic takového se nestalo. Domnívali jsme se, že se rozumně dohodneme, když jsme se díky vrtu dostali do téhle situace. Z HS Geo přijela jednatelka a geoložka Lucie Machová v září osobně s dalšími dvěma lidmi. Opět se uskutečnilo měření vody a mluvili o odškodném.

Za dva týdny poslali e-mail a nabízeli 17 tisíc. Myslíme si, že je to málo, ale víc se nechtějí bavit. My nejsme bohatí a oni se chovají sobecky. Proto se obracím o radu na Ombudsmana Blesku,“ dodal.

Vyjádření HS Geo – Lucie Machová

„Trváme na tom, že jsme chybu neudělali. To, že přišli o vodu, mohla být souhra náhod. Situace se již řešila. Za mě je to uzavřená záležitost. Marečkům byla nabídnuta částka jako ostatním. Třetina. Tak, jak jsme to navrhli, tak to bude, dokud se nás neobrátí pan Mareček s tím, že ty peníze chce, nebo soudní cestou. Až se prokáže vina.“

A co na to stavebníci nového domu?

„Je nám to velice líto. Myslíme si, že na straně naší rodiny chyba není. I tak jsme rodině v rámci zachování dobrých sousedských vztahů nabídli 10 tisíc,“ řekla nám Michaela Viktorinová (33). Marečkovi si dosud žádné peníze nevzali.

Vyjádření společnosti Ekodrill Zlín

„My jsme dělali projektovou dokumentaci pro vrt a hydrogeologické vyjádření. Byl jsem se nyní na místě podívat. Vrt je umístěn jinde, než je zakreslen ve schválené projektové dokumentaci. Je minimálně o 10 metrů posunut a překryt pískem,“ reagoval Milan Gröger z firmy Ekorill.

„V době zpracování posudku se nejbližší stávající studny nacházely ve vzdálenosti 10 a 38 m od místa vrtu tepelného čerpadla a ovlivněny nebyly,“ doplnil hydrogeolog Miroslav Fiala ze stejné firmy.

JUDr. Jaroslava Šafránková
Autor: archiv Blesku

Musí se obrátit na sousedy i na firmu!

Podle Ombudsmanky Blesku JUDr. Jaroslavy Šafránkové jednala rodina správně. „Postup rodiny Marečkových, zejména pak rychlé zbudování vodovodní přípojky, byl naprosto v pořádku,“ hodnotí na začátek Šafránková.

„Pokud by se ukázalo, že skutečnou příčinou nedostatku vody ve studni je vrt tepelného čerpadla, které navíc mělo být umístěno jinde, než předpokládala schválená projektová dokumentace, tak by rodina Marečkových měla právo na náhradu újmy.

Tu mohou požadovat jak po svých sousedech, tak i společnosti, jež vrt prováděla. Tyto osoby by jim měly újmu nahradit v plném rozsahu, tj. minimálně ve výši nákladů vynaložených na zbudování vodovodní přípojky,“ tvrdí Jaroslava Šafránková s tím, že by se rodina měla nyní znovu obrátit na sousedy i danou společnost a vyzvat je k náhradě újmy, jež jim v této souvislosti vznikla.

„Pokud by jim nechtěli újmu zaplatit dobrovolně, nezbude rodině Marečkových než se svých práv domáhat u soudu. Za tím účelem bych jim vřele doporučila obrátit se na advokáta, který by je v soudním řízení zastupoval,“ radí Ombudsmanka Blesku a advokátka JUDr. Jaroslava Šafránková.

 

Video
Video se připravuje ...

Hypoteční specialista: Hon na hypotéky nečekám. Banky prostor pro zlevňování už mají Bára Holá

Fotogalerie
8 fotografií

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.