Schettino se s lodí, která později najela na mělčinu, vychýlil z plánované trasy a přiblížil k mělkým vodám poblíž ostrova Giglio. Jedna ze svědkyň - moldavská tanečnice - vypověděla, že to učinil kvůli tomu, aby ji ohromil, neboť byli milenci. To dnes kapitán popřel. "Chtěl jsem zabít hned tři mouchy jednou ranou. Vzdát hold ostrovu a penzionovanému veliteli, který tam žije, poskytnout cestujícím zážitek navíc a udělat radost vrchnímu na lodi, který byl z Giglia," vypočítal důvody svého manévru.
Proces s ním začal už loni: soudce se snaží zjistit, co k havárii obří lodě vedlo, jak se během ní kapitán choval a zda udělal vše pro záchranu více než 4200 lidí na palubě. Obhajoba tvrdí, že kapitán za utonutí cestujících nemůže a že na tragédii nesou vinu hlavně technické závady a nedokonalost konstrukce. Prokuratura ale namítá, že Schettino potápějící se loď opustil předčasně a nedostál svým povinnostem.
Schettino, jemuž soud zaručil, že se během výpovědi dostane na veřejnost pouze jeho hlas a nikoli tvář, dnes rovněž řekl, že o neplánované zajížďce neměl povinnost informovat společnost vlastnící plavidlo. Z lodi podle své obhajoby neutekl, nýbrž byl odmrštěn do vody.
Původně měli před soudem stanout i další lodní důstojníci, ti se ale procesu vyhnuli díky tomu, že s prokuraturou uzavřeli dohodu o vině a trestu.
Luxusní výletní parník Costa Concordia ztroskotal u italských břehů v noci 13. ledna 2012, když najel na mělčinu a částečně se převrátil. Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl z blízkosti ostrova Giglio po technicky velmi náročné operaci odtažen teprve letos. Nyní se pracuje na sešrotování lodi v loděnicích přístavu v Janově.