"U naprosté většiny respondentů převládala v odpovědích spokojenost. Jsme spokojeni se svým životem a z finančního hlediska si většina z nás může dovolit pokrýt vše potřebné a ještě něco navíc. Po zaplacení základních životních nákladů zbude téměř dvěma třetinám obyvatel dostatek peněz na financování svých zájmů a koníčků a více jak polovina si může bez problémů dovolit i nákup kvalitnějších a zdravějších potravin," komentoval výsledky člen představenstva ČSOB Petr Hutla.

Na 58 procent obyvatel nevyužívá podle průzkumu žádný úvěrový produkt. Spotřebitelský úvěr má pětina populace a hypotéku 12 procent lidí. Lidé jsou ochotni půjčovat si na nové bydlení (60 procent), na auto (41 procent) či na rekonstrukci domu a bytu (40 procent). Nechtějí si naopak půjčovat na dovolenou nebo na dárky k Vánocům (po dvou procentech).

Naopak na 78 procent lidí má sjednáno nějaký spořicí produkt, nejčastěji jde přitom o produkty podporované státem, jako jsou penzijní připojištění, stavební spoření a životní pojištění. Spořit bez většího zatížení rozpočtu pak zvládá 48 procent lidí.

I když se v otázce dostupnosti finančních služeb preference obyvatel z větších měst a z menších obcí a vesnic liší, vesměs jsou všichni spokojeni. A to i přesto, že více než dva miliony lidí, zejména z menších měst a obcí, to mají k nejbližšímu bankomatu často více než šest kilometrů.

Výsledky také ukázaly na to, že kamenné pobočky zůstávají i přes rozšiřující se nabídku on-line produktů a služeb důležitou součástí komunikace bank a pojišťoven s klienty. "Průzkum potvrzuje naši tezi, že lidé stále chodí na pobočky bank i kvůli nejběžnějším produktům. Pokud si chtějí například sjednat běžný účet, zvolí pobočku 61 procent Čechů," uvedl Hutla.