Recenze: Náhradník prince Harryho není štkaní rozmazleného fracka

7. července 2023
06:00

Budete-li toho schopni, a jde to jen těžko, odložte na chvíli všechny novinové články, objevné reportáže, možná i vlastní postoj k rozruchu, jaký kolem sebe vytvářejí britský královský nezbeda Harry a jeho žena Meghan. Nechte se zlomit a otevřete knihu Náhradník. Poodhrňte závěsy Buckinghamského paláce. Stojí to za to.

Už dlouhé roky nebylo očekávanější knihy, než jsou memoáry prince Harryho, výprava životem zlobivého člena britské královské rodiny, který vlastně už od puberty dokáže vyvolávat rozruch. Kniha Náhradník už dávno před vydáním působila jako časovaná bomba. Spory kolem ní vedla média i lidé z obou táborů – příznivců lovestory Harryho a Meghan a na opačné straně lidí uznávajících tradice a důstojnost monarchie. Šuškalo se, že titul bude spratkovské litování se, nacpané k prasknutí skandálními větami. Že půjde o vyřizování účtů. Že to bude bulvár nejhrubšího zrna. Ani omylem. Náhradník přináší pocitově upřímnou zpověď o triumfech i pádech, o snaze o svobodu, vzpomínky na nejbolestivější chvíle... Náhradník je Harryho pozvánkou do života, který by nejspíš nikdo z nás ve skutečnosti nechtěl žít.

Vojenská disciplína mu vrátila řád a účast na dvou misích z něj doma udělala hrdinu. Záhy si však připadal ztracenější než kdy dřív...  (ilustrační foto) Vojenská disciplína mu vrátila řád a účast na dvou misích z něj doma udělala hrdinu. Záhy si však připadal ztracenější než kdy dřív... (ilustrační foto) | Blesk – idh, Midjourney AI

Jak knihu představuje vydavatel? Princ Harry poprvé vypráví svůj příběh – a svou cestu popisuje se syrovou, neochvějnou upřímností. Náhradník je přelomovým titulem plným pochopení, odhalení, sebezpytování a těžce vydobytého poznání o nekonečné síle lásky i zármutku. – Jde o jednu z nejpalčivějších fotografií dvacátého století. Dva chlapci, princové, kráčejí za rakví své matky, zatímco celý svět sleduje jejich smutek – a strach. Když princeznu Dianu ukládali k věčnému odpočinku, miliardy lidí přemítaly o tom, co si asi myslí a co cítí princ William a princ Harry – a jak se budou od tohoto okamžiku jejich životy vyvíjet.

„Nikdo neměl žádnou odpověď pro kluka, který aktivně hledal vnější bolest, jež by se vyrovnala té vnitřní,“ sděluje Harry v knize, jejíž neformální, dokonce až přátelské věty si čtenáře brzy získají. Bojovat o něj ale musejí po celou dobu – chvílemi je drama až moc, jindy je text rozvleklý a zasloužil by zkrátit. Většina ale zůstává poutavá, čtivá, umně poskládaná, místy vtipná nebo výrazně dojemná. „Jak lze skutečně popsat světlo? S tím měl problém i Einstein,“ zní ve chvíli, kdy Harry vzpomíná na svoji matku, princeznu Dianu, a přirovnává ji k hvězdnému útvaru nazvanému Earendel (Jitřenka).

Nedokázal najít opravdovou lásku. A pak potkal Meghan. Svět uhranula láska jako z filmového plátna... (ilustrační foto) Nedokázal najít opravdovou lásku. A pak potkal Meghan. Svět uhranula láska jako z filmového plátna... (ilustrační foto) | Blesk – idh, Midjourney AI

Princ Harry předkládá čtenáři okolnosti svého vztahu s rodiči, zážitky ze studií na chlapecké Eton College u Windsoru i vstupu do společenského života v monarchii. Vypráví, jaké bylo dospívání ve stínu královského protokolu, pod drobnohledem veřejnosti, médií i zbytkem rodiny. Harry ale také sympaticky odhaluje vlastní slabosti a zejména velký životní stín způsobený smrtí jeho matky. Přibližuje své osudové okamžiky a samozřejmě setkání s Meghan Markleovou, svou současnou manželkou. To vše je přiznaně subjektivní, kniha nemá ambici tvářit se jako nezvratný důkaz v jakémkoli sporu.

Připomeňte si dokument Neflixu Harry a Meghan:

Video  První záběry: Harry a Meghan, příběh, který jste ještě neslyšeli  - Netflix, idh

Podle zahraničních médií měl princ k ruce zkušeného autora, který mu s textem výrazně pomohl. Byl jím J. R. Moehringer, americký romanopisec, novinář a též takzvaný ghostwriter (osoba najatá k psaní literárních děl, nejčastěji životopisů, za jiné lidi). S jeho pomocí se podařilo vytvořit knihu, která sice obsahuje momenty s tóny řevnivosti a výčitek, ale není jimi přesycená, jak se čekalo. Rozhodně se povedlo přivést na svět titul, který nebudete chtít odložit a pravděpodobně z něj získáte pocit, že by bylo fajn jít s Harrym na pivo a pasáže rozebírat.

„Tato kniha ani tak nezvedá oponu nad soukromým životem královské rodiny, jako spíš ji strhává a vyklepává její obsah,“ napsala Lucy Pavia, recenzentka irského serveru Independent. I tak se Náhradník nezdá být ničím, co by vytrhlo britskou monarchii i s kořeny z jejího významu. Zkrátka, Harry je mužem, který má co říct. A poslechnout si ho, přečíst, je nakonec vlastně fajn.

Princ Harry

Náhradník

Vydavatel: Práh, 2023

Počet stran: 440

Knihy různých žánrů za skvělé ceny vybírejte na našem internetovém srovnávači Zboží Dáma.

Milla ( 9. července 2023 07:10 )

Ráno vy kecale a ne studeně a bez emocí,to se urodilo až pro knihu.Kdybyste ráčil prostudovat Harryho původní výpověď i Williamovu verzi tak byste to věděl.Charles čekal až se chlapci vzbudí,bylo to kolemje sedmé ráno.Sám byl vzhůru od čtyř.První vstal William,Charlesmu to řekl,pak šli oba do Harryho pokoje,řekli to jemu,všichni si padli do náruče a dlouho plakali.I Harry si to tak pamatoval dokud nechtěl balík za knihu.

Milla ( 9. července 2023 07:04 )

Ukecaná pravda tu zas zvrací ty své nekonečné nesmysly.Za rakví jít nemusel,oba byli dotázáni jestli půjdou.Andělská maminečka si našla jiné nabíječe o dva roky dřív než se odkopnutý a osamělý otec utěšoval s Camillou vykydanec Harry nikdy nedostal žádný dům jako svatební dar ale dostal jako pracující royal sídlo k užívání.Deset dní za tři roky není užívání,navíc se sám postavení pracujícího člena královské rodiny vzdal a tak nemá právo už vůbec na nic.Vnoučata Charles vidět nemůže když se vyskytují v Kalifornii kde si rodiče cintají vestu a válí zadky.Hodláte mu vyčítat že nedohlédne z Británie na západní pobřeží USA? No u vás to nepřekvapí.Jinak kniha je celý Harry-prolhaná jak zákon káže.Dojemné story kak po maminčině smrti dostal její poslední dárek,herní konzoli,je kec od začátku -ta konzole nebyla v prodeji ještě dva roky po její smrti.Kecy jak po pohřbu vyčerpán a uondán si šel prohlédnout hromady květin u Kensingtonského paláce jsou další lež,šel tam až několik dní poté,prostě lhář Harry.U něj už ani nemůže překvapit že viní Charlese z toho že někteří lidé tvrdí že jeho otcem je Heeitt.Prostě totální ksindl Harry.O ukecané pravdě už vůbec nemluvě.

Uživatel_5618929 ( 8. července 2023 18:06 )

A teď ještě tu o Perníkový chaloupce, ty vykladačko pravdy po svým😂😂😂😂😂😂😂😂

Uživatel_5618929 ( 8. července 2023 18:05 )