Podcast: Koronavirus nahradila houba. Proč Last of Us kraluje době popandemické?
V nabídce premiér minulého týdne byla pouze jedna, která stála za pozornost: Dračí doupě: Čest zlodějů. Recenze byly věnovány nečekanému netflixovskému hitu Noční agent, jedné z mála povedených adaptací videoher Last of Us (dostupné na HBO) a pokusu o seriál pro mladé Sex O´Clock od Voyo.
HBO MAX má Euforii. Netflix Sexuální výchovu. I Česká televize se rovzpomněla, že existuje mládež, kterou mnohdy opomíjí, a tak pro iVysílání vyprodukovala TBH a Pět let. Voyo, které co do originálního obsahu zatím sázelo na známé osobnosti (Roubal, Iveta Bartošová, Josef Hasil alias Král Šumavy), chce pořadem SEX O´CLOCK odvést náctileté od TikToku a učinit z nich předplatele a předplatitelky. Desetidílný seriál by rád řešil vážná témata, jako je těhotenství v nácti a jeho předčasné ukončení, pozdní coming out či tzv. revenge porn a slut shaming, přitom by rád i bavil.
Kritička Jana Bébarová u Sex O´Clock pozitivně vyzdvihuje dvě věci. Jednou z nich je, že jde o další dílo, které není pragocentrické: “Cením si, že podobně jako TBH, které je zasazeno do Brna, se dostáváme do Zlína, krajského města s maloměstskou mentalitou obyvatel.” Druhou z nich je nastolování konkrétních témat, ale už nikoliv jejich uchopení a podání: “Cením si, že se otevírají otázky pozdního coming outu, ale tato linie funguje převážně jenom jako záminka pro trapné homofobní vtipy. Problematičtější ale je, jak nekriticky se staví třeba ke ,kultuře znásilnění´. Mělo by být jasněji varováno,” míní Jana, která by chtěla, aby nebyl opomíjen možný výchovný potenciál díla.
Hlavní potíž má ale s tím, s čím se s ní shoduje i kritik Marek Slovák. “O teenagerech se snaží promlouvat tvůrci a tvůrkyně s optikou pozdních třicátníků či třicátnic, případně brzkých čtyřicátníků anebo čtyřicátnic,” trochu ageisticky vytknula Jana. A Marek výtku rozvádí: “Tahle náctiletí nemluví, ani se nevztahují k různým věcem. Protagonista v komentářích mimo obraz odkazuje třeba k filmům z devadesátých let, nikoliv k marvelovkám nebo tak. Scény parafrázují americké teenagerovské komedie z přelomu tisíciletí, zejména Prci, prci, prcičky - například hned v první epizodě se šmírováním dívčí šatny.” Otázkou tak je, pro koho má seriál být, když o mládeži nic nevypoví, pokud vůbec, a stereotypy spíš stvrzuje, protože na nich zakládá humor.
Nejsledovanější The Last of Us
THE LAST OF US je jednou z nejpovedenějších adaptací videohry, což vzhledem k nekvalitám těch ostatních není až tak obtížné. Původně pro konzole určenou dvojici her adaptoval pro HBO (MAX) Craig Mazin. Tvůrce, který byl jako scenárista spojován zejména s komediemi (Pařba v Bangkoku a Pařba na třetí) a parodiemi (Scary Movie 3 a 4, Superhrina), získal respekt jako showrunner a scenárista ceněného historického dramatického seriálu Černobyl. Po něm měl volnou ruku, co se týče výběru další látky, a tak se rozhodl pro The Last of Us, které svým prozkoumáváním hranic lidskosti v post-apokalyptickém světě nabylo v době (post)pandemické znovu na relevanci. Sledovanost začínala na 4,7 milionech a u posledního dílu dokonce přesáhla osm milionů zhlédnutí, a to pouze v den premiéry! Nejspíš nikoho nepřekvapí, že vznik druhé řady již byl potvrzen.
Jana, které je nehráčka, má za to, že se seriál velmi dobře vypořádává s řadou témat. “Skvěle ukazuje generační střet - starého a nového světa - na příkladu dvou ústředních postav, kdy on je ještě z toho starého, zatímco ona se narodila do nového, postapokalyptického. Spolu s tím je ukázáno hledání lidskosti v nelidském světě, a to na případu postav, které nejsou jednoznačné, naopak jsou nuceny dělat velmi sporné věci, aby přežily,” kvituje Jana. A oproti Sex O´Clock naopak vyzdvihuje reprezentaci queer postav: “Cením si hlavně třetího dílu, který jde proti stereotypu vyobrazení gayů jako zženštilých.” Přesto není u Jany seriál bez výhrad: “Děj se začne ke konci zpomalovat. Někoho může zklamat, že některé věci jsou nedořečené, některé linie nejsou pořádně uzavřené,” což je dáno tím, že na adaptaci čeká ještě minimálně celý druhý videoherní díl.
I tak ale je podle Jany, s níž Marek souhlasí, The Last of Us výborný seriál, kterému by dala 90 %.
Pokud chcete vědět, jestli filmové Dračí doupě patří spolu s The Last of Us k jedněm z mála povedených adaptací her, poslechněte si podcast/zhlédněte vidcast Kulový Blesk. Zajímá-li vás i, jak si vede SkyShowtime, poslední nová streamovací služba v ČR, můžete si poslechnout druhou polovinu Kulového Blesku.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.