Recenze: Tohle všechno je pravda, říká ve svých vzpomínkách prostořeká hvězda

16. března 2023
20:15

Známe ji jako chůvu z moderní filmové podoby nesmrtelného příběhu Romeo a Julie. Také jako profesorku bylinkářství Pomonu Prýtovou, vyučující mladé čaroděje v Bradavicích, jak se přesazuje mandragora. Miriam Margolyesová je ale mnohem pestřejším člověkem, což prozrazuje ve svých memoárech.

Miriam Margolyesová, držitelka ceny BAFTA za herectví, hlas všeho možného od opice po králíka z reklamy na Cadbury's Caramel, tvůrce nesčetných nezapomenutelných postav od Lady Whiteadder po profesorku Prýtovou v sérii Harry Potter, je oblíbeným (a nejzlobivějším) pokladem britského národa. Ve svých 80 letech se konečně rozhodla vyprávět svůj životní příběh – a čekání se vyplatilo. V její zpovědi se dozvíte, jak „zkudrnatěla“ díky početí při leteckém náletu; jaké žertíky vedly k tomu, že byla známá jako nejzlobivější dívka, jakou kdy Oxfordská škola měla; jak skončila jako teenagerka, když pózovala nahá pro malíře Augusta Johna; proč byl komik Bob Monkhouse tím, kdo jí dal nejlepší (mužský) polibek, jaký kdy dostala; a co se stalo poté, co se jí herec Warren Beatty zeptal: „Šu*áš?“.

Harry Potter: Profesorka Pomona Prýtová (v originále Pomona Sprout, hraje Miriam Margolyes) učila v Bradavicích bylinkářství a zároveň byla ředitelkou Mrzimoru. Účastnila se války s Voldemortem, kterou přežila. V roce 2017 odešla do důchodu, kdy ji ve funkci učitele bylinkářství nahradil Neville Longbottom. Harry Potter: Profesorka Pomona Prýtová (v originále Pomona Sprout, hraje Miriam Margolyes) učila v Bradavicích bylinkářství a zároveň byla ředitelkou Mrzimoru. Účastnila se války s Voldemortem, kterou přežila. V roce 2017 odešla do důchodu, kdy ji ve funkci učitele bylinkářství nahradil Neville Longbottom. | Warner Bros., Vertical Ent.

Od vyznání lásky herečce Vanesse Redgraveové až po to, že jí královna řekla, aby ztichla, je tato kniha plná skvělých a vtipných historek. This Much Is True, tedy česky nejspíš Tohle všechno je pravda, v níž se objevuje mnoho herců od Scorseseho přes Streisandovou, převlékajícího se Leonarda di Capria až po Isaiaha Berlina, je stejně vřelá a upřímná, plná života a překvapení jako její nenapodobitelná autorka… Tak obsáhlá je synopse ještě obsáhlejší knihy, která má 438 hustě popsaných stran životním příběhem prostořeké, někdy dost vulgární, ale stále milované britské herečky Miriam Margolyesové. „Jsem potížista. Ráda vyvolávám rozruch,“ přiznává. „Vždy mě zajímali lidé, kteří jsou jiní, nezapadají. Ti jsou obvykle nejzajímavější a nejzábavnější.“

Kniha je tak pestrobarevná, jako cesta životem ženy, která si nikdy nehrála na celebritu. Která si nebere servítky, a přitom dokáže být stejně laskavá, jako drsná. „Nemám kariéru. Mám život. A mám to štěstí, že si ho užívám,“ říká Miriam Margolyesová. Vzpomíná jímavě na dětství, aby vzápětí prohlásila ke svým studentským letům: „Nezáleželo na tom, čí penis jsem měla v puse, to všechno byla jen voda na mlýn!“ Vzpomíná i na to, kdy se zamilovala do profesorky indonéských studií Heather Sutherlandové, s níž stále žije. Přiznává celoživotní boj s nadváhou, i že stárnutí je na nic. Přesto ji život baví. A přátelé, jichž prý má v telefonním seznamu přes 11 tisíc! „Miluji svou práci, ale není to můj život. Můj život jsou mí přátelé, moje rodina a moje kočka,“ tvrdí.

Romeo a Julie (Romeo + Juliet, 1996): Jaký by byl Romeo, kdyby se narodil v dnešní přetechnizované době? A co na to panensky čistá láska Julie ve světě neřestí a násilí? Svou vizi předložil výjimečný režisér Baz Luhrmann, v titulních rolích hráli Leonardo DiCaprio a Claire Danes. Romeo a Julie (Romeo + Juliet, 1996): Jaký by byl Romeo, kdyby se narodil v dnešní přetechnizované době? A co na to panensky čistá láska Julie ve světě neřestí a násilí? Svou vizi předložil výjimečný režisér Baz Luhrmann, v titulních rolích hráli Leonardo DiCaprio a Claire Danes. | Bontonfilm

Memoáry Miriam vedou čtenáře klikatými cestičkami od hereččina dětství v Oxfordu až po kariéru v Londýně, Austrálii a Hollywoodu. Poutavá a výtečně napsaná kniha vyzařuje jedinečnost a smysl pro humor své autorky. O všem píše otevřeně a nevyhýbá se ani těžkým tématům, sexualitě a vztahům. Vykresluje živé obrazy lidí a míst, jež ji jako člověka formovaly. Čtenáře si okamžitě získává a ten se rád noří do jejího světa. Přestože kniha zatím v češtině nevyšla (v knihkupectvích ji ale najdete bez problému), stojí za doporučení nejen pro ty, kdo mají biografie rádi. Margolyesová v té své odhaluje i jednu epochu umění, herectví, a přitom i prostého lidského života, který se v detailech stal výjimečným. „Všichni máme odpovědnost za to, aby byl svět lepší. I kdyby to mělo být jen trochu,“ věří umělkyně, která mimo jiné v humbuku kolem některých neuvážených prohlášení J. K. Rowlingové spisovatelku podpořila, když se od ní odvraceli lidé, kteří by bez její práce nikdy nebyli hvězdami.

Kdo je Miriam Margolyesová

Britsko-australská hvězda se narodila 18. května 1941 v anglickém Oxfordu a vystudovala Královskou akademii dramatických umění v Londýně. Je známá svou prací ve filmových, televizních a divadelních představeních ve Spojeném království i v Austrálii. Má za sebou dlouhou a úspěšnou kariéru, objevila se v mnoha filmech a televizních pořadech, věnuje se i dabingu a rozhlasovým hrám. „Herectví je závislost. Jakmile jednou začnete, nemůžete přestat,“ přiznává. Mezi její významné role, z nichž ji známe i u nás, patří profesorka bylinkářství Prýtová v sérii o Harrym Potterovi (2001 až 2011), v Česku výtečně zastoupená cosplayerkou Hanou „Hanetkou“ Netušilovou. Také chůva v Luhrmannově adaptaci Romea a Julie (1996) a další. Margolyesová ale zářila i na divadelních prknech. Za svou práci získala řadu ocenění, včetně ceny BAFTA pro nejlepší herečku ve vedlejší roli za roli ve filmu Věk nevinnosti (1993).

Miriam Margolyes

This Much is True

Počet stran: 438