Recenze: Horor zabalený do společenských témat vám nedá spát

Recenze: Horor zabalený do společenských témat vám nedá spát  (Autor: nakladatelství Mystery Press)
Autor: Kristýna Beránková -
2. července 2021
10:35

Rodina trápená stíny minulosti se nastěhuje do rozlehlého sídla, kde se dějí podivné věci. Klasický hororový příběh rozehrává spisovatelka D. M. Pulley v knize Dům plný temnoty.

O autorce píšící pod pseudonymem D. M. Pulley je známo, že vystudovala stavební inženýrství. Láska k architektuře se promítá i do její poslední knihy. Sama se v doslovu přiznává, že inspiraci pro sídlo Rawlingswood, které hraje v knize Dům plný temnoty hlavní roli, načerpala při prohlídce reálného opuštěného domu, který obsadili narkomani a jeho zdi "dekorovali" nápisy odkazujícími zřejmě na krušné zážitky z jejich drogami navozených halucinací.

Nešťastná rodina

Právě svérázná poetika graffiti (A zasadíme čtyři stromy, jeden do každého rohu, za každého anděla, který k nám promlouvá) je výchozím bodem pro rozklíčování minulosti domu. Čtenář musí udržet pozornost, protože skoky mezi jednotlivými časovými linkami jsou náhlé a poměrně drsné. Společně ale skládají mozaiku toho, co se v sídle stalo. Rodina puberťáka Huntera příliš nefunguje. Otec řeší problémy se závislostí, matka si zvedá sebevědomí odhalováním na internetu. Hunter trpí syndromem přeživšího. Podrobně popsané opravy domu jsou vlastně metaforou pro uzdravení se z traumatu, jímž rodina trpí. Celkem logicky se ukáže, že tak jako nestačí přetřít hanlivý nápis jednou vrstvou barvy, nestačí přestat o tragédii mluvit, aby se člověku ulevilo.

Nedokončené motivy

Největší napětí plyne z nejistoty, zda jsou ve hře nadpřirozené síly, nebo zda lze vše logicky vysvětlit. Bohužel to místy vypadá, že si autorka ukousla větší sousto, než dokázala sníst. Řada motivů v knize je jen naznačena, ale dál už s nimi nepracuje. Přesto je kniha čtivá a rozhodně ji lze doporučit všem fanouškům subžánru "haunted manor" (strašidelný dům) jako příjemnou jednohubku.

Dům plný temnoty

D. M. Pulley

Mystery Press