Recenze: Odhalte mistrovský Pátý element v seversky chladném thrilleru

Odhalte mistrovský Pátý element v seversky chladném thrilleru Jørgena Brekkeho.
13. 11. 2018
08:56

Čeští čtenáři ho znají dva roky. Za tu dobu je spisovatel Jørgen Brekke (50) přesvědčil, že umí napsat napínavý, děsivý a rozhodně strhující příběh. Pátý element je toho dalším důkazem.

V domě na norském ostrově Hitra leží mrtvé tělo. Na místě činu se v době vraždy nacházel policejní vyšetřovatel na neschopence Odd Singsaker. Co se tam vlastně stalo? Inspektora Odda před časem opustila jeho žena Felicia. Když se nyní rozhodne k manželovi vrátit, jako by se jí počasí snažilo v tom zabránit. Letadla nelétají, vlaky nejezdí, a tak si Felicia musí půjčit auto a vyrazit na sever po silnici. Cestou však zmizí ve sněhové bouři.

Jak s jejím zmizením souvisí chladnokrevný policista, od kterého odešla manželka, lehkomyslný student, který drogovým dealerům ukradne pořádný balík kokainu, a ranař s baseballovou pálkou, kterého si okradení dealeři najmou, aby vypátral viníka? Rozmotat tohle spletité klubko vzájemně provázaných událostí nebude vůbec snadné. Než zjistíme, co se Felicii stalo, odhalíme řadu nejasností a zločinů…

Odhalte mistrovský Pátý element v seversky chladném thrilleru Jørgena Brekkeho (na snímku).Odhalte mistrovský Pátý element v seversky chladném thrilleru Jørgena Brekkeho (na snímku). | XYZ, INT

Norský spisovatel Jørgen Brekke vstoupil do českých knihkupectví a hlavně povědomí čtenářů dost razantně už titulem Říše milosti (2016). Svou pozici si u nich pojistil minulý rok Bezesným (2017) a nyní přichází do třetice a to doslova „všeho dobrého“. A mrazivého. Kniha je pokračováním série s Američankou Felicií Stone a norským policejním inspektorem Oddem Singsakerem, což jsou dva ústřední hrdinové Brekkeho knih.

Brekke tentokrát napsal tradičnější skandinávskou krimi, ani tak ale čtenář ve svižném příběhu nepřijde o dávku překvapení a originálních motivů. Zajímavé je sledovat, jak se zdánlivě roztříštěné linie postupně propojují do strhujícího celku, kterým je nejen vyvrcholení příběhu, ale celá kniha. Jen je třeba o poznání více soustředění, bez něj může mít čtenář pocit, že se ztrácí v autorových řádcích. Třetí Brekkeho zastavení v rukou knihomolů je ale opět skvělým zážitkem a pozornost si plně zaslouží.

Jørgen Brekke

Pátý element

Počet stran: 336