Recenze: Dětská uspávačka se snovými ilustracemi Myšky Elišky

Recenze: Dětská uspávačka se snovými ilustracemi Myšky Elišky  (Autor: archiv Blesku)
Autor: Kristýna Beránková -
19. listopadu 2015
15:20

Myška Eliška je plyšová hračka, která vede docela obyčejný život. A to je trošku škoda. Knížce Jak se máš, Eliško? totiž chybí zápletka i pointa. Krásné výtvarné zpracování by si zasloužilo nosnější příběh.

Autorkou dětské knížky Jak se máš, Eliško? je výtvarnice a ilustrátorka Lucie Sunková a její profese se odráží i v poněkud nevyrovnané kvalitě publikace. Originální výtvarné zpracování se odkazuje na nejslavnější kusy československé dětské literatury. Sunková šikovně kombinuje popisné fotografie s něžnými snovými ilustracemi. Samotná postavička myšky Elišky potěší zejména generaci rodičů dnešních dětí. Nejde o moderní prvoplánově líbivou hračku, ale o plyšovou myš v designu sedmdesátých let minutého století.

Jako výtvarnice odvedla Lucie Suknová skvělou práci, coby spisovatelka ale tolik nezazářila. Myška ráno vstává, dělá si snídani, pak uklízí, opravuje oblečení, vaří oběd, pracuje na zahradě, zajde si na houby a nakonec se uloží ke spánku. Chybí jakákoliv zápletka. Text je zjevně určen jen k doprovázení kouzelných ilustrací a nikoliv naopak. Poněkud matoucí pak je, že část příběhu je rýmovaná, a to vtipně a způsobem, který je dětem blízký (Musí houby dělat neplechu a schovávat se do mechu?). Část je ale bez jakéhokoliv vysvětlení v próze. Téměř to působí dojmem, že když autorka nenašla vhodný rým, zkrátka své úsilí vzdala.

Knížku lze jednoznačně doporučit klukům a holkám okolo tří let, kteří se ještě ve složitějších příbězích ztrácí. Ideální je pro večerní uspávání. Společně s Eliškou si dítě projde celý den, od ranního vstávání po večerní ukládání ke spánku. Myšku během dne nepotká nic zlého, takže není třeba mít strach, že citlivější dítko se po přečtení rozruší a budou ho trápit noční můry.

Jak se máš, Eliško?

Lucie Sunková

Nakladatelství 65.pole, 2015