Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Recenze: Hitler v současném Německu aneb návod, jak ovládnout svět…

Recenze: Hitler v současném Německu aneb návod, jak ovládnout svět…  (Autor: Facebook)
Autor: Etienne Bláha -
25. října 2015
11:32

Děsivá fikce odhalující slabiny současné německé společnosti. Tak by šlo ve zkratce charakterizovat knihu Už je tady zas autora Timura Vermese, která sloužila jako předloha pro stejnojmenný film putující německými biografy. Není od věci si proto i po dvou letech od českého vydání knihu zhodnotit.

Je nutné upozornit, že celý výtvor požaduje především znalost německých reálií a historie. Humor přítomný v textu je často provázán s touto znalostí, navíc se bohužel v překladu ztrácí i vtip a význam některých vět. Například že by Hitler babičce sekretářky zařídil jiné zacházení, neboli Sonderbehandlung, které znamenalo v Německu (nebo protektorátu) prakticky zmizení člověka. A takových míst je více.

I přes tyto nedostatky ale kniha člověka k sobě připoutá. Jedním dechem čtenář sleduje vzestup Hitlera, který se vzbudí na berlínské louce a skončí obklopen zájmem, jenž už ale není dán pouze prvotní záměnou se zdařilým imitátorem masového vraha. Hitler přesně ukazuje důležitost vnímání okolností, za nichž jsou jeho projevy přednášeny. Zatímco knižní proslov k firemnímu úspěchu zakončený slovy „Sieg Heil“ (aneb ztraceno v překladu jako vítězství zdar) se zdá být úsměvný, přenesen do atmosféry Norimberka 1936 už je lehce uvěřitelný a mrazivý.

Právě tato nevinnost, zlehčování a malý důraz na Hitlerova slova tehdy byly žebříkem k moci führera v 30. letech 20. století. A to je vlastně skrytá děsivost celého prvopočinu Timura Vermese – zlo se jako oheň nejdříve nenápadně šíří, aby pak v pravou chvíli vypuklo. A naše společnost utopená v žabomyších válkách z nudy a unavenosti naslouchá prvnímu charismatickému rozhodnému hlasu.

Pokud vzniklý film nesklouzne do grotesky a tuto skutečnost zvládne dostatečně reflektovat, určitě půjde o počin zasluhující pozornost. Bohužel se o nasazení snímku do Česka zatím nehovoří.

Titul: Už je tady zas

Autor: Timur Vermes