Do Kerčského průlivu vytekly tuny síry a mazutu

Ani varování nezabránilo tragédii v Kerčském průlivu! Čtyři lodě, které přepravovaly síru a mazut, se potopily. Moře zatím vyplavilo tři těla námořníků
Téměř sedm tisíc tun technické síry a přibližně 1,3 tuny mazutu se nachází ve vodách Kerčského průlivu po víkendové bouři, která poškodila desítku lodí. Na pobřeží byla dnes ráno nalezena těla tří námořníků z potopené nákladní lodi Nachičevan. Vrtulníky a desítky záchranných plavidel stále hledají pět dalších nezvěstných členů její posádky. "Záchranné operace i monitorování mořského životního prostředí je i nyní velmi komplikované kvůli špatným povětrnostním podmínkám," citovala agentura RIA Novosti z tiskové zprávy ministerstva pro mimořádné situace. Na odstraňování mazutové skvrny, kterou vítr unáší k ukrajinskému pobřeží, se připravuje několik stovek lidí, včetně vojenských odborníků či hasičů. K dispozici mají také specializované plavidlo. Ve vesnicích na pobřeží jsou zřízena přijímací místa pro námořníky z poškozených lodí, kteří se na záchranných člunech dostali na břeh sami. K dispozici v nich jsou lékaři, teplá jídla i místo k odpočinku. Záchranáři už našli 35 členů lodních posádek. Podle údajů ministerstva se v silné nedělní bouři potopily čtyři lodě - tři přepravovaly náklad síry a jedna železný šrot. Šest plavidel bylo vrženo na mělčinu, jedno pluje s proudem, neboť je neovladatelné, a poškození utrpěly dva ropné tankery. Dalších více než 30 plavidel se dokázalo včas z průlivu dostat do bezpečnějších míst v Azovském moři. Největší obavy ale mají odborníci z hrozící ekologické havárie na ukrajinském i ruském pobřeží Kerčského průlivu, který od sebe odděluje Černé a Azovské moře. Šéf ruské agentury pro ochranu životního prostředí Rosprirodnadzor Oleg Mitvol označil ekologické škody v Kerčském průlivu za vážné. Na jejich odstranění bude prý potřeba nejméně několik měsíců. Prezident ekologické organizace Ruský zelený kříž Sergej Baranovskij zdůraznil, že větší tragédií než rozlitý mazut a ropa se mohou stát právě tuny síry ze dvou potopených nákladních lodí. V úzkém, 40 kilometrů dlouhém průlivu panuje stále větrné počasí, v nedělní bouři se však kapitáni se svými plavidly museli probíjet osmimetrovými vlnami a větrem dosahujícím rychlosti 32 metrů za vteřinu. "Před špatným počasím byli včas varování," řekl ruské televizi Vesti 24 prokurátor Maxim Stěpaněnko. Například jeden z rozlomených tankerů, postavený v sovětských dobách jako říční plavidlo, nebyl na podobné podmínky na moři vůbec technicky připraven.