Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Benefity za očkování: Drtivá většina firem je nenabízí. Zaznívají obavy z diskriminace

Autor: amb - 
6. února 2022
05:00

Kvůli nakažlivosti varianty omikron se většina firem nestihla naočkovat 3. dávkou. Někteří zaměstnanci, kteří si ale pro posilující vakcínu došli, mohli ve svých firmách čerpat benefit. Šlo však jen o čtvrtinu firem. Ostatní výhody pro očkované stále nenabízí. Pozitivnější postoj ke zvýhodňování lidí s vakcínou nemá ani Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb.

Každá 4. firma koncem loňského roku nabízela svým zaměstnancům benefity, pokud jsou naočkovaní. Uvedla to ve svém průzkumu personální agentura Grafton Recruitment. Firmy své zaměstnance k vakcinaci sice nemůžou nutit, když je ale budou motivovat, vyhnou se personálním výpadkům a nutnosti karantén. Jako motivaci k očkování společnosti nabízí placené volno, finanční odměnu nebo body z interního programu. Příkladem je automobilka Škoda Auto.

„Každý zaměstnanec, který se již nechal očkovat nebo absolvoval kompletní vakcinaci, získal jako odměnu body do interního programu benefitů v hodnotě až 2 x 2 000 bodů nebo až dva dny volna. Program byl určen pro všechny kmenové i agenturní pracovníky, pravidla platila také pro zaměstnankyně a zaměstnance na mateřské či rodičovské dovolené. Cílem bylo ještě zvýšit podíl očkovaných a dále omezit riziko šíření nemoci ve firmě i společnosti jako celku,“ uvedla Blesk Zprávám tisková mluvčí Martina Spittová.

Benefity nabízí i u 3. dávek očkování. „Motivační program se vztahuje i na posilující dávku, kterou automobilka společně s Odbory KOVO velmi podporuje. Opět se jedná o jeden den volna nebo 2 000 bodů do cafeterie ŠKODA Benefity,“ dodala Spittová.

Aktivně své zaměstnance motivuje také společnost Lidl. „Již v květnu minulého roku jsme se zavedli benefit, kdy zaměstnancům poskytujeme placené volno po celý den, kdy absolvují očkování proti koronaviru. Nárok na den volna navíc obdrží při každé dávce očkování. Chceme tak zaměstnancům poskytnout dostatek času na odpočinek a zároveň zvýšit motivaci k očkování,“ uvedl Tomáš Myler za Lidl.

UZO: Finanční benefity zavání diskriminací

„V současné době zvýhodňovat jednu skupinu zaměstnanců vůči druhé skupině z důvodu očkování či neočkování je velmi diskutabilní. Každý zaměstnavatel může volit různé motivační postupy vůči zaměstnancům k tomu, aby se nechali očkovat, ale v naší oblasti se s významnou pozitivní motivací nesetkáváme,“ uvedl pro Blesk Zprávy Martin Svojš za Unii zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb.

„UZO od samého počátku podporuje očkování jako zásadní prostředek obrany proti pandemii a jako určitý benefit si dokážeme představit například placené zdravotní volno z důvodu možných komplikací po očkování. Rozhodně bychom měli obavy z nějakých finančních benefitů pro očkované zaměstnance, neboť by se mohlo jednat již o určitou diskriminaci a nerovný přístup k zaměstnancům,“ dodal.

Právě na placená volna ale lidé podle podnikové psycholožky Hany Alblové neslyší. „Češi se v zásadě řídí svým rozumem a motivační benefity pro jejich rozhodnutí, zda očkovat či neočkovat, nehrají kardinální roli,“ uvedla Alblová pro Deník.

Podle firem stále stačí patřičná osvěta

Jiné firmy zatím žádné benefity pro očkované zaměstnance nezvažují, a to ani v podobě placeného volna. Názor nezměnily ani s příchodem nakažlivé varianty omikron. „T-Mobile Česká republika neplánuje jakkoliv zvýhodňovat očkované zaměstnance,“ uvedla Zuzana Netolická za T-Mobile.

„Ve Skupině ČEZ jsme vsadili zejména na osvětu a také na co největší zjednodušení procesu očkování. Energetici mají pověst srdcařů, kteří si jsou vědomi toho, že na jejich práci závisí doslova chod celé republiky. Bez elektřiny totiž nebudou fungovat nemocnice, laboratoře, firmy, školy, ani domácnosti,“ sdělila Blesk Zprávám mluvčí Alice Horáková.

O proočkování svých zaměstnanců měly na konci roku 2021 přehled dvě třetiny firem, přestože to nebyla jejich povinnost. „Odezva zaměstnanců na prosbu, aby se nechali očkovat, tedy byla velmi pozitivní, naši lidé k tomu přistupují velmi zodpovědně. Abychom jim co nejvíce vyšli vstříc, organizujeme očkování přímo na pracovišti a to nejen pro samotné zaměstnance, ale také pro jejich rodinné příslušníky,“ dodala Horáková. V ČEZ je naočkovaných přes 80 % zaměstnanců prvními dávkami a 42 % zaměstnanců třetí posilující dávkou.

Z dat Grafton Recruitment vyplynulo, že před Vánocemi deklarovalo 42 % zaměstnavatelů proočkovanost nad 60 %. Pouze čtyři procenta dotazovaných společností uvedla proočkovanost svých zaměstnanců nad 90 procent. Šlo nejčastěji o firmy s počtem do 50 zaměstnanců.

Video  Jděte na booster, apeluje Válek. Vakcinolog zmínil výhled pro 4.dávky a sezóny covidu  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Uživatel_5427849 ( 7. února 2022 11:17 )

A proč by měly firmy nabízet benefity za očkování? Očko je primarně určeno ke zdraví jednotlivce, a mělo by být volbou. Covid není mor a cholera, ba ani neštovice, spalničky a černý kašel To, že se z očko udělala věc k získání výhod a benefitů je zrůdnost.

msamec3 ( 6. února 2022 16:19 )

Kdo mel chřipku tak máte teplotu jste malátný a bolí vás svaly klouby všechno a jít na 3 dávku ok ale ať mi napíšou a potvrdí že mi to neublíží ale to oni neudelaji

Uživatel_5166824 ( 6. února 2022 10:21 )

benetify? prečetli jste si to aspoň po sobě, páni novináři? benetif nebo benefit, všechno jedno...

Prema M ( 6. února 2022 10:05 )

Vůbec tam nelezte, u nás i ti co jsou 3x bodnutí stejně onemocněli.. Teď nově kolegyne omikron. Rýma a únava toť vše. Ani bolesti kloubů a svalu nic. Jo a je neteckovana.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa