Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Youtubeři Šulcová a Gulab couvli s kampaní za 500 tisíc. Expert popsal, co ho zaráží

Autor: simao, jt - 
31. ledna 2021
05:30

Mládež se baví a vláda jí chce být blíž. »Strakovka« proto povolala do akce youtubery Annu Šulcovou (21) a Jakuba Gulaba (22). Ti měli dostat 500 tisíc korun (bez daně) na nákup reklamního prostoru na sociálních sítích, aby šířili osvětu a bojovali krátkými videi proti dezinformacím. Jenže po kritice, která se na ně snesla, couvli. Marketingový expert Karel Komínek pro Blesk popsal, co ho na celé věci zaráží nejvíc. Chybí ucelená komunikace vlády k dezinformacím, která však měla začít už dávno.

„Strakovka je prý ode dneška i na TikToku. Sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti,“ informoval ve čtvrtek premiér Andrej Babiš (66, ANO). A to ve chvíli, když jeho ministři oznamovali zpřísnění opatření kvůli covidu.

Půl milionu korun z eráru mělo jít na kampaň cílenou na sociální sítě TikTok, Instagram a YouTube. A jak vypadalo první video? Představením sídla Úřadu vlády, ukázkou obrazů premiérů včetně Babiše a toho, kde má premiér okna.

Video, kde Anna Šulcová upozorňuje mj. na lustr ve Strakově akademii, se stalo terčem parodií i vtípků.

Herec a komik Michal Suchánek na svém Instagramu označil Šulcovou a Gulaba za „influgenzery“ v narážce na svého kamaráda Richarda Genzera. „Koukejte na ten lustr,“ říká youtuberka na videu. „H*vno, ty v*le, já jsem si myslel, že svítí loučema,“ poznamenal.

„Pět set tisíc na TikTok z veřejných peněz na kampaň pro vládu je fakt mimo. Až budu příště platit daně, juchnu si,“ vzkázal známý youtuber Karel »Kovy« Kovář (24). A protože se mocně přidávali další, mladé duo influencerů pod enormním tlakem v pátek večer státní peníze na nákup prostoru na sítích odmítlo s tím, že poselství budou oba šířit jen skrze sílu vlastního publika.

„S Kubou jsme dělali veškerou práci v kampani zcela bez nároku na honorář,“ zdůraznila Šulcová. „Moc nás mrzí, jak se k tomu lidé postavili. Budeme videa šířit na našich profilech a věříme, že je lidé budou sdílet i dál. Třeba je ukážou na mobilu babičce,“ doplnili společně.

Video  Youtubeři Anna Šulcová a Jakub Gulab a 7 videí o očkování: Před kameru zamířili i Blatný či Prymula  - Úřad vlády ČR / Youtube
Video se připravuje ...

Pytlík na hlavě

Youtuberka Anna Šulcová se proslavila hlavně na Instagramu, když před dvěma lety radila dát si igelitový pytlík na hlavu při převlékání, aby se nerozmazal make-up. A se svými videi má výrazný dosah. Právě na Instagramu ji sleduje přes 850 tisíc lidí. To Jakub Gulab zase v minulosti psal na svém Twitteru řadu příspěvků, které by se premiéru Babišovi nelíbily. Teď mu ale spolupráce zřejmě nevadí.

Šulcová na svém profilu na Youtube zveřejnila i video, jak tvořili s Gulabem kampaň na očkování.

Co je TikTok

Aplikaci TikTok vlastní Číňané a využívá ji především mládež. Lidé tam stavějí příběhy na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Některé státy ji dokonce označily za bezpečnostní hrozbu, jelikož není jasné, kde data z aplikace končí. Proti aplikaci bojovala například administrativa bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa (74), která se chystala TikTok v USA úplně zakázat. Nakonec z toho ale sešlo.

Video  Blesk Podcast: Odfláknutá videa, říká expert Čumrik. Profíky zdarma vláda odmítla  - Jiří Marek, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Pro Blesk se nad kampaní pozastavil Karel Komínek, konzulant z Institutu politického marketingu.

Expert: Ucelená komunikace chybí

Blesk: Je podle vás v pořádku, když vláda najednou pár měsíců před volbami povolala influencery k propagaci očkování?

Komínek: „Nejvíce mne zaráží, že se to stalo až takto pozdě. To, že dezinformace budou vážnou hrozbou pro vývoj epidemie, bylo jasné od počátku. Už od letních prázdnin proběhla řada demonstrací proti nošení roušky a už tehdy bylo pozdě. Dodnes žádná ucelená komunikace k dezinformacím neexistuje. Aktivity influencerů v tomto ohledu jsou určitě chvályhodné, ale nejedná se o ucelenou kampaň zaměřenou na široké publikum, pouze na mladé.“

Může to třeba ovlivnit volby, když vláda během volební kampaně takto začíná oslovovat mladé?

„To, na co narážíte, dle mého tentokrát příliš nehrozí - ze své podstaty bude kampaň schopna oslovit pouze tu část populace, která se zajímá o politiku nejméně ze všech, a zároveň nepreferuje vládní strany.“

Myslíte si, že tímto vláda správně cílí na občany přes sociální sítě, které používají převážně mladí lidé, než senioři, kteří mají pochybnosti k očkování?

„Je to kampaň na platformách, které mají možnost zasáhnout jen výsek populace - mladé lidi, na TikToku dokonce nejvíce teenagery. Určitě to není možné považovat za celospolečenskou kampaň proti očkování. Vláda tou kampaní ze své podstaty může cílit pouze na malou část populace.“

Video  Blatný o vládním TikToku s mladými youtubery: Kritiku nechápu. Nejde o pózování na sítích  - Blesk Zprávy / ČTK
Video se připravuje ...

denisz ( 31. ledna 2021 18:06 )

Škoda, nebyl to špatný nápad, ale mladí influenceři to vzali
za špatný konec,ukázali jen prostory Strakovy akademie a nic
o covidu, navíc na pubertálním TikToku. Zavánělo to i jistou
úlitbou pro podivnou firmu mladého Gulaba. Téma tedy
vláda bude raději propagovat na svých kanálech. Influenceři
jsou ještě mladí a jistě se chybou poučili. Nedá se to dělat
stejně jak v pirátské dílně Horáka, co si to ale dělají za vlastní
peníze. Zatím nás Piráti pro mladé bombardovali brutální
dehonestaci špatného Babiše a neschopné vlády, jistou
zkratkovitou satirickou radikální formou, které mladí rozumí
a jsou schopni vnímat. Vláda se tedy snažila v podobném duchu
mladé také zaujmout a to za situace, kdy ze strany opozice sílila
kritika, že vláda zanedbává osvětu.

Michal Snobl ( 31. ledna 2021 13:11 )

Ještě půl roku a Kostelecká klobása nebude už slyšet?
Ovar tvrdil že patří na hrad ale jestli on nemyslel na Mírov. Dobré by bylo tam ubytovat veškerej ten jejich propletenec do jednoho.

kahuja ( 31. ledna 2021 12:57 )

Všichni ti influsejři, by se měli věnovat pouze tomu na co mentálně stačí oni i jejich fanoušci. Bible jejich života je Bravíčko.
Bez rukou nevydají ani hlásku, s jejich pomocí z nich lezou stejně jen kraviny. Nějaký ten stimulátor nej nálady je evidentní.
Chtít tvořit kampaň za očkování proti covidu byl pro ně moc velký zákus. Pochybuji, že to byl cíl. Určitě nejvíc lákal ten půlmíč a zviditelnění se. Což se fakt podařilo

Michal Snobl ( 31. ledna 2021 12:35 )

Jsem šťastný že děti,rodiče a prarodiče zjistili že mají ve Strakovce lustr a okna
Hlavně jsem šťastný že za tuhle informaci mohla tahle vláda dát půl míče.
No to jsou ho-va-da
Tvl. kdy už tohle přestane. Kdy ty Kašpaři začnou dělat svoji práci pořádně a začnou se věnovat tomu čemu mají.

andrekurevson ( 31. ledna 2021 12:23 )

Influencer, česky ovlivňovač, nebo ještě lépe oblbovač je přesně to, co burešova vláda potřebuje

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa