
Smršť kvůli vládnímu TikToku: Youtubeři se brání kritice, 500 tisíc na kampaň nevyužijí
Vláda vyrazila na TikTok, youtubeři Anna Šulcová a Jakub Gulab však po startu kampaně schytali silnou kritiku. Hájil je i ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Vlivní influenceři pod palbou kritiky však dospěli k názoru, že 500 tisíc z kapes daňových poplatníků na nákup reklamního prostoru na TikToku, Instagramu a Youtube nevyužijí.
Celkem sedm videí vytvořili Anna Šulcová a Jakub Gulab pro Úřad vlády k problematice očkování, úřad je chce zveřejňovat na sítích Instagram, Twitter, Facebook, Youtube a TikTok do poloviny února. Začali však nešťastně. Videem ze Strakovy akademie, kde ukazovali, jak to vypadá v ní i před ní.
V pátečním videu k očkování hovoří hlavní epidemiolog IKEM Petr Smejkal, v dalších budou účinkovat viroložka Ruth Tachezy, imunolog Zdeněk Hel, bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula, primářka Hana Roháčová či ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).
Celkem sedm videí zveřejnil Úřad vlády ZDE.
Šulcová: Peníze nevyužijeme
Youtuberka Anna Šulcová v reakci na kritiku uvedla, že s Gulabem, jehož firma fakturovala 500 tisíc korun bez DPH na kampaň, peníze na nákup reklamního prostoru na TikToku, Youtube a Instagramu nakonec nevyužijí.
„S Kubou jsme dělali veškerou práci na kampani v boji proti dezinformacím o očkování na covid-19 zcela bez nároku na honorář. Úřad vlády chtěl tento projekt rozšířit i mezi co nejširší veřejnost, mimo naše sledovatele, a jednotlivé videospoty napříč sociálními sítěmi sponzorovat. I s touto částí kampaně jsme byli připraveni pomoci a výsledky kampaně transparentně sdílet. Moc mě mrzí, jak se k tomu lidé postavili, a tak to nyní po negativních ohlasech odmítneme a peníze na nákup reklamního prostoru nebudou využity,“ uvedla Šulcová.
Premiér Andrej Babiš dříve uvedl, že Šulcová a Gulab na sociálních sítích o pandemii informují už dlouho a nyní se dohodli, že videa připraví pro Strakovu akademii zadarmo. „Je skvělé, že to s mými kolegy dotáhli do konce. Moc jim děkuju, že v téhle době takto pomáhají veřejnosti s osvětou,“ uvedl Babiš.
Úřady jsou od konce loňského roku kritizovány za chybějící kampaň k propagaci očkování. Strakova akademie koncem roku zveřejnila spot k začátku vakcinace, Babiš tehdy uvedl, že kampaň by měla být připravena do konce ledna.
Smlouva na nákup reklamního prostoru pod palbou kritiky
Smlouvu na nákup reklamního prostoru na sociálních sítích kritizovali někteří opoziční politici. „Strašně bych zase chtěl žít v době, kdy budeme mít na to vyhodit půl milionu za propagaci vlády na čínské sociální síti pro teenagery. Tahle doba tu ale ještě není,“ uvedl ke zřízení účtu na síti TikTok šéf Starostů a nezávislých Vít Rakušan.
Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) na páteční tiskové konferenci uvedl, že kritice nerozumí, neboť nejde o kampaň pro vládu nebo samoúčelné pózování na sociálních sítích. Snahou je dostat informace o očkování a epidemii mezi mladé lidi způsobem, který pochopí a sdělí prarodičům.
Gulab: Mrzelo nás to
Jakub Gulab k tomu uvedl: „Bojovat proti dezinformacím, a to nejen o covidu a jeho očkování, má vždy smysl. Tomu se věnujeme už téměř rok. Připravili jsme, zcela bez nároku na honorář, kompletní návrh kampaně, požádali Úřad vlády, zda by nás mohl propojit s předními českými vědci a odborníky. Úřad vlády navrhl, že aby videa mohl vidět opravdu každý, i ten, kdo nesleduje naše instagramové, Youtube nebo TikTok profily, sponzoruje reklamní prostor na všech sociálních sítích. Díky tomu bychom videa mohli doručit i mladým lidem, dětem, třeba i seniorům, protože každý občan má právo na relevantní informace. Když jsme viděli, co tahle nabídka pomoci způsobila, moc nás to mrzelo a rozhodli jsme se mediální podporu odmítnout a využijeme pouze organickou propagaci, peníze na nákup reklamního prostoru nebudou využity.“
Ohradil se i Petříček, Blatný kampaň hájil
Proti kampani se ohradil i jeden z členů Babišovy vlády - ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD).
„Radši bych si už zatancoval s ostatními lidmi na koncertě, než ve strakovce na TikToku. Lepší reklama pro celou Vládu by byly třeba investice do trasování, nebo snaha věnovat více energie do zvládnutí pandemie. Skutečné činy budí větší důvěru, než ukázat lidem lustr,“ narážel Petříček na nešťastný start kampaně v podobě videa, na kterém Anna Šulcová ukazovala lustr či výhled ze Strakovy akademie.
Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) však na páteční tiskovce kampaň hájil.
„To, co je cílem reklamy, cílem této formy propagace nebo kampaně, kterou inicioval Úřad vlády, a my jsme se k němu připojili, je to, že s pomocí těchto mladých lidí se dostane informace k jejich rodičům, prarodičům. Ten mediální zásah je obrovský, to jsou desítky a stovky tisíc sledujících. Já úplně nerozumím té kritice,“ uvedl Blatný
„Není to, aspoň z mého pohledu, kampaň pro vládu a nebo pro někoho, pózování na sociálních sítích, aby se člověk sám ukázal. To je snaha dostat informaci o očkování a epidemii mezi mladé lidí způsobem, který oni pochopí a který budou sdílet a který potom řeknou babičce: hele babi, já jsem viděla tady tohlencto, ono to opravdu má cenu. Toto je něco, co by spíš zasloužilo pochvalu než kritiku,“ dodal ministr.
Expert: Dost se o tom mluví
Podle experta na komunikaci Vladana Crhy ze společnosti Ami Digital je sympatické, když se státní instituce pokouší o moderní komunikaci a asi je to lepší než nechvalně známý inzerát s injekční stříkačkou.
Princip „když nevíš, vrzni tam influencera“ ale příliš nevyznává, protože jde spíše o výkřik než o koncepční komunikaci, o které se diskutuje minimálně od prosince. „Kampaň určitě bude mít vysoká čísla zhlédnutí, protože se o ní dost mluví, ale je otázkou, jak moc právě tahle forma ovlivní názory veřejnosti. Vzhledem k použitým médiím navíc cílí spíš na skupiny obyvatel, které se při rychlosti očkování v ČR k vakcíně dostanou tak za rok,“ podotkl.
S TikTokem má podle průzkumu Ami Digital Index zkušenost 16 procent tuzemských uživatelů internetu, pravidelně jej používá 19 procent lidí ve věku 15 až 30 let. Sám TikTok uvádí více než jeden milion aktivních účtů v ČR.
Že je nečerpali, tomu lze věřit tak asi jako že Bureš už nevlastní Agrofert. Voliči ANO, proberte se z toho hnusu.