Podcast: Odfláknutá videa, říká expert Čumrik. Profíky zdarma vláda odmítla
Ve čtvrtek večer zveřejnil na svém twitteru premiér Andrej Babiš (ANO) odkaz na nový profil vlády - Strakovka na sociální síti pro mladé, TikTok. Rozpoutal tak divokou diskuzi, zda měla vláda vynaložit 500 tisíc korun na propagaci 7 patnáctivteřinových videí z dílny influencerů Anny Šulcové a Jakuba Gulaba. Podle odborníka na sociální sítě Jonáše Čumrika jsou doposud dvě zveřejněná videa odfláklá, nesrozumitelná. Pro Blesk Podcast řekl, co by udělal lépe. Šulcová a Gulab nakonec půl milionu na propagaci videí odmítli..
Velký posměch sklidilo první video, v němž Anna Šulcová ukazuje divákům krásný lustr ve Strakově akademii, kde zasedá vláda, nebo krásný výhled z okna. Jakub Gulab zase prstem míří na okna, za nimiž má premiér Babiš pracovnu. Podle Čumrika není správné, že první příspěvek na oficiálním tiktoku vlády vypadá takto, a očekával by, že k tomu bude tisková konference.
Založení vládního TikToku není podle něj špatný nápad: „Vzhledem k tomu, že TikTok zveřejnil pro Českou republiku nějaké údaje věkových skupin, tak víc jak polovina uživatelů jsou starší 18 let, myslím si, že to není špatný krok. Doporučil bych tuto sociální síť i pro ostatní politické strany. Otázka je, jak tam být a komunikovat?“ vysvětlil expert na sociální sítě.
Půl milionu
Společnost Medialer, s.r.o., jejíž jednatelem je Jakub Gulab, získala na propagaci 500 tisíc korun. Anna Šulcová na instagramu napsala, že „veškeré finanční prostředky, které Úřad vlády poskytnul, byly zcela použity POUZE na nákup reklamního prostoru na všech sociálních sítích,“ a dodala, že se pokoušeli oslovit reklamní agentury, které by jim pomohly se zacílením na mladé uživatele, ale kvůli jejich ceně to udělali sami.
Jonáše Čumrika by zajímalo, jak přesně byly státní peníze použité a zároveň zapochyboval, že vytvořený obsah si najde svoji cílovou skupinu. „Taky by mě zajímalo, jak to bylo s cílením reklamy. Protože oni se prezentují, že to je od mladých pro mladé. Tím, že si kupují prostor přes vlastní agenturu, kterou založili v listopadu 2020. Nezaznamenal jsem, že by měli k sobě nějakého odborníka, který by měl zkušenosti s nákupem médií, tak i tohle mi přijde dost bizarní,“ dodal.
V pátek večer napsala Anna Šulcová na svůj twitter, že peníze na propagaci videí nepřijmou: „Moc mě mrzí, jak se k tomu lidé postavili, a tak to po negativních ohlasech odmítneme a peníze na nákup reklamního prostoru nebudou využity.“
Odfláklá videa
Na YouTube kanále Anny Šulcové je vysvětleno pozadí celého projektu a zároveň jsou zveřejněná již dvě videa z celkově sedmi. V 15 sekundách přečte jeden z influencerů šířenou dezinformaci a odborník ji vyvrátí. Jonáš Čumrik ocenil, že se osvětě chtějí věnovat. „Myslím si ale, že možnost kreativního zpracování, a určitě na tom neměli tři dny a bouchačku u hlavy, aby museli 24 hodin v kuse makat a něco odevzdat, mi přijde odfláklá,“ soudí expert.
Mohli to mít zdarma
Svoji pomoc zdarma nabídl vládě také opoziční poslanec Dominik Feri (TOP09), který má na instagramu přes 972 tisíc sledujících a je tak druhým nejvíce sledovaným Čechem na instagramu po Leoši Marešovi. Vláda jeho nabídku ale nevyužila. Podle Čumrika těch nabídek měl Babišův tým v první vlně mnohem více, ale odmítli.
Jestli si Anna Šulcová zasloužila takto tvrdou kritiku, kolik peněz běžně stojí influencer se statisíci sledujících, a jak hnutí ANO bude moci využít pomoc influencerů jako volební trumf, řekl v Blesk Podcast Jonáš Čimrik:
Blahoslavení, chudí duchem.