Sobota 27. únor 2021
Svátek slaví Alexandr, zítra Lumír
Oblačno 7°C

„Registrace na očkování je zklamání.“ Sociální pracovník Martin seniorům nemohl pomoci

Autor: ula - 
16. ledna 2021
05:15

Martin (32) pracuje jako sociální pracovník u firmy Senior Teplice. Zaměstnanci dochází asi k 70 seniorům a pomáhají jim například s nákupy. Díky této službě tak mohou senioři zůstat déle v domácím prostředí. Kromě starostí kolem pandemie navíc Martinovi od pátku přibyla další – pomoci klientům nad 80 let se zaregistrovat na očkování. Martin Blesk Zprávám popsal své první dojmy bezprostředně po zahájení registrace i to, proč někteří senioři očkování odmítli. Martin jim chtěl pomoci přihlásit se, narazil však na překvapivý problém.

Ještě před spuštěním rezervačního systému si Martin a jeho kolegové zjišťovali, jaký je o očkování mezi klienty zájem a jak se hodlají registrovat. „Kdo zájem měl, s tím jsme se spojili telefonicky a nabídli jsme jim pomoc. Domluvili jsme se, že v den spuštění registrace si zavoláme a při hovoru to s nimi vyplním. I když musím přiznat dopředu, že po nahlédnutí do systému mám z toho trochu kopřivku,“ řekl Martin, který zkoumal registraci ihned po spuštění.

Jeho obavy byly oprávněné. Registrační systém po svém spuštění v 08:00 vykazoval některé problémy, SMS zprávy s PIN kódy lidem přicházely i po deseti minutách a během hodiny byly termíny rozebrány.

Proč někteří senioři o očkování nestojí?

„Hodně seniorům pomáhají při registraci rodiny, já pomohu asi šesti lidem, kteří skutečně nikoho nemají. Ale také tu byli senioři, kteří o očkování neměli zájem,“ říká Martin. Důvodů, proč senioři odmítali očkování, bylo podle něj více.

„Někteří nedokážou rozlišit relevantní zdroje informací, takže se očkování bojí,“ vysvětlil Martin a dodal: „Momentálně řešíme také to, že ne všichni senioři jsou natolik čiperní, aby došli do očkovacího místa. Proto se chci v registračním systému dobrat toho, zda mi nabídne, kam mohou dojít, protože pro některé seniory je to rozhodující.“

Ministr Jan Blatný (za ANO) na tiskové konferenci už slíbil, že by se nemohoucím seniorům mohla nabídnout doprava do očkovacích míst.

„Případně nám senioři říkali, že se očkovat nechtějí, protože nikam nechodí, že jsou doma,“ doplňuje mladý muž s tím, že on sám to nepovažuje za rozumné, protože do jejich domácností chodí například pečovatelky či jiné služby.

Někteří senioři se rozhodli zavolat na informační linku. Ta však byla hned po zahájení registrace nedostupná. Martin toto předpokládal. „Proto jsem klientům nabízel, že než budou volat, tak to raději zkusíme spolu,“ řekl. Očkování řeší Martin i v pobytových zařízeních, které pod Senior Teplice také spadají.

Registrace na dálku jako problém. Nejde vyměnit číslo

V jednu odpoledne chtěl Martin zaregistrovat první zájemkyni. Věděl, že už nejsou místa, ale chtěl se vyhnout největšímu náporu. „Nechal jsem si odeslat na svůj mobil potvrzující PIN. Překvapivě přišel PIN okamžitě, bál jsem se, že to hned nebude. Vše jsem zadal a pustilo mě to do systému,“ popisuje začátek sociální pracovník.

Pak zavolal paní Kateřině, které je 81 a žádala ho o pomoc s registrací.

„Já samozřejmě sedím ve své kanceláři, ona je doma. Poprosil jsem ji o údaje, u prvního kroku registrace nebyl problém, druhá stránka byla také v pohodě. Jenže na poslední stránce jsme narazili na to, že tam byl zadaný můj mobilní telefon. To by ale znamenalo, že všechny informace pro ni by chodily na můj telefon, a vzhledem k tomu, že jsem měl v plánu pomáhat s registrací dalším lidem, tak to by byl problém. Navíc moje číslo nešlo smazat, číslo nešlo vyměnit za telefon paní Kateřiny,“ přiznal Martin.

Kateřina ani nechtěla, aby údaje chodily na Martinův telefon a řekla, že si raději zavolá na linku 1221. Tak jí nabídl, že pokud by to nešlo, pokusí se to vyřešit jinak.

„Nemohu jim vlastně pomoci. Musel bych být přímo u daného seniora doma a museli bychom to přihlašovat na jejich mobil, ale to není v mých silách, objíždět všechny, ne každý má doma připojení na internet, nebo dokonce počítač,“ kroutí hlavou Martin a dodává: „I tak někteří senioři neumí odesílat smsky, mají problém je přečíst či z nich něco zkopírovat.“

Zároveň přiznává, že si myslel, že bude moci v systému telefon vyměnit. „Jak to budou řešit např. v lékárně, to netuším,“ říká Martin.

Zklamaný sociální pracovník: Dalo se to čekat

„Tušili jsme, že registrace nebude snadná, ani nevím, zda mám říct, že je to celé zklamání, protože se to dalo čekat. Celý systém je nedotažený. Vakcíny přišly teď, ale to, že se bude očkovat jsme věděli už na podzim, takže se to mohlo připravit,“ uzavírá Martin s tím, že u pobytové služby stále netuší, kdy se budou senioři očkovat.

Video Pokus o registraci do systému a následnou rezervaci očkování skončil neúspěšně. Termíny již byly rozebrány. - Pavel Schuster

Další videa