Sobota 19. září 2020
Svátek slaví Zita, zítra Oleg
Polojasno 20°C

Záchrana Smartwings: Firma dluží 200 milionů letišti. A Havlíček „kouzlí“ s čísly, ukázala ČT

Autor: ČTK, sova - 
23. června 2020
19:34

Letiště Praha předalo ministerstvu dopravy návrhy podmínek, za kterých by státní pomoc česko-čínské společnosti Smartwings byla výhodná i pro největší české letiště. Píše o tom server deníku E15. Podle něj by Smartwings například musely uhradit dluhy vůči letišti. Se stanoviskem se ministerstvo seznámilo, zda stát podmínky zohlední, mluvčí resortu František Jemelka neuvedl. K podmínkám se odmítl vyjádřit i dopravce.

Stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Akcionáři letecké skupiny Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky na záchranu společnosti.

Letiště Praha, jehož stoprocentním akcionářem je ministerstvo financí, navrhlo podmínky možné státní pomoci skupině Smartwings, do které patří i České aerolinie. „Dostanou-li Smartwings podporu, musejí uhradit veškeré dluhy vůči letišti,“ řekl deníku E15 předseda představenstva letiště Václav Řehoř. Výši dluhů neupřesnil, ale z dokumentu ministerstva dopravy, který zveřejnila Česká televize, vyplývá, že na konci května činil dluh vůči letišti a jeho dceřiným firmám 200 milionů korun, píše server.

Firma by musela využívat servisu letiště

Kromě úhrady dluhu by se měl dopravce Smartwings, jehož spoluovládají podnikatelé Jiří Šimáně a Roman Vik, stát zákazníkem dceřiných firem Letiště Praha, tedy platit za handlingové služby a opravy letadel. Tyto služby dnes poskytují společnosti Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics. „Podmínky jsou logické. Po dobu, kdy by Smartwings splácely půjčku, by využívaly služby letiště,“ dodal Řehoř.

Smartwings neuvedly, zda by podmínky přijaly. „Nebudeme žádné informace týkající se procesu poskytnutí podpory do jeho ukončení komentovat,“ uvedla mluvčí dopravce Vladimíra Dufková. Mluvčí resortu Jemelka doplnil, že „stát samozřejmě nemůže být jakkoli vázán stanoviskem, prosbou či žádostí akciové společnosti“.

„Virtuální“ analýza jako argument ministerstva dopravy

Jedním z argumentů, proč by podle vlády měl stát aerolinkám pomoci, je analýza ministerstva dopravy (vypracovaná společně se společností Smartwings), podle které by na krachu společnosti tratil veřejný sektor částku 1,2 miliardy korun.

Jak ale upozornila Česká televize, dokument se opírá o nereálné a snadno vyvratitelné skutečnosti, které by po bankrotu aerolinek měly nastat. Počítá například s tím, že všech 2500 zaměstnanců společnosti skončí na Úřadu práce, a to nejméně po dobu jednoho roku.

Dezinfekce pražského letiště Václava Havla za doby koronaviruDezinfekce pražského letiště Václava Havla za doby koronaviru | Reuters

Ta suma je zcela virtuální a podle mě vznikla jen proto, aby lidi vyděsila a omluvila státní pomoc. Naprostá většina zaměstnanců Smartwings by si velmi rychle našla novou práci, protože jsou to velmi kvalifikovaní lidé a neměli by problém najít nové zaměstnání. Nehledě na to, že kdyby Smartwings zkrachovaly, tak by se musela objevit nějaká náhrada,“ vysvětlil ČT prezident Svazu dopravy a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Z celkového počtu 2500 tisíc zaměstnanců je navíc velká část tvořena personálem, jako jsou letušky, které firma zaměstnává brigádně a pouze na sezonu. Tuto skutečnost minulý týden potvrdil v jiné souvislosti i ředitel společnosti Roman Vik.

tomik007 ( 23. června 2020 23:31 )

Smartwings neuvedly, zda by peníze přijaly.

jaro20 ( 23. června 2020 21:23 )

Co čekat od Anofertu, Burešův poskok Havlíček je kouzelník s čísly.

viho ( 23. června 2020 21:22 )

Havlíček dělá z koblihovoličů ještě větší hlupáky, než jsou. Přejmenování firmy tak, aby obsahovala slovo "České", ospravedlní českou státní pomoc soukromé firmě? Vždyť Smartwings ani ČSA nemá s českým státem nic společného, naopak má v nich podíl čínský stát, tak ten by se měl starat, ne? Dle vlastnické struktury jsou to Čínské Státní Aerolinie. Proč jim neposkytne půjčku Bank of China, která financuje samotného Babiše?

tomik007 ( 23. června 2020 20:54 )

At to zaplati sprateleny UJOFERT !

ludva prevratil ( 23. června 2020 19:49 )

Ač se to někomu líbí či nikoliv - SMRTÍCÍ KŘÍDLA je zapotřebí ODEPSAT.... jelikož Česká Vláda odepsala - Zemědělství, Průmysl, i jiná odvětví....vezměte ROZUM do hrsti a ODEPIŠTE SOUKROMOU Čínskou společnost která je MAJORITNÍ !!! je to HNUS podsouvat ČESKÉMU NÁRODU, že se jedná o ČSA - což je jasnou LŽÍ !!! !!! !!!

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud