Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Přes dva tisíce dobrovolníků pomáhá seniorům v Praze: Jejich prosby jsou „zamluvené“ během vteřin

Autor: veef - 
21. března 2020
07:30

Pražský magistrát ve spolupráci s Červeným křížem, organizací Život 90 a Skauty spustili projekt Pomáháme Praze. Ten má za cíl propojit seniory a další potřebné s dobrovolníky, kteří jim obstarají nákupy, vyvenčí domácí mazlíčky nebo si jen tak po telefonu popovídají s osamělým člověkem. Magistrát k projektu zřídil i call centrum, kam se lidé v nouzi mohou obracet. Požadavky seniorů si dobrovolníci ve speciální aplikaci zabírají v rychlosti několika vteřin.

Organizace Život 90 se o seniory stará dlouhodobě. V době pandemie viru COVID-19 ale spojila síly i s dalšími, aby pomoc byla co nejefektivnější. Navíc senioři patří do nejrizikovější skupiny a v podstatě by neměli ani vycházet. „Každý den se nám hlásí noví a noví dobrovolníci. Jsme opravdu nadšení, jejich zájem předčil veškerá naše očekávání,“ píše se na instagramu organizace Život 90. Tomu odpovídají i čísla. Zatímco 12. března bylo do projektu Pomáháme Praze přihlášeno 98 dobrovolníků, 18. března už jich bylo 2 200.

„I když je nyní dobrovolníků více než seniorů, určitě se registrujte i nadále, protože zájem seniorů narůstá. Pokud jsme se vám dosud třeba neozvali, vydržte, určitě vaši pomoc využijeme. Pomáhat bude teba nejen v několika příštích dnech, ale hlavně týdnech, možná i měsících,“ vyzývá na sociálních sítích Život 90.

Senioři si u nás mohou objednat dovážku teplého jídla, vyzvednutí léků, ale i vyvenčení pejska, pokud to dotyčný nezvládne sám. Pomáháme také se sháněním zdravotních pomůcek a poskytujeme i psychosociální pomoc. Kolikrát stačí, když nějaký z dobrovolníků konkrétnímu seniorovi jen zavolá a prohodí s ním pár vět. A třebaže nejde o informační linku, jsme schopni vyřídit také řadu dotazů,“ říká Tereza Šmídová, manažerka Života 90.

Stačí zavolat

„V současné době máme linku zřízenou na Mariánském náměstí na magistrátu, ale budeme ji přepojovat na společnost Invia, která normálně prodává zájezdy. Ale vzhledem k tomu, že dneska nikdo nikam nejezdí, tak nám tato společnost poskytla celé své call centrum včetně padesáti operátorů. To znamená, že senior zavolá na naše číslo 800 106 166, operátor vyhodnotí, jakou pomoc potřebuje, a podle toho přepojí ten telefon na dalšího člověka,“ vysvětlil funkci call centra náměstek primátora hl. m. Prahy Petr Hlubuček. Získané informace se pak k dobrovolníkům dostávají pomocí aplikace Slack, kterou si při registraci nainstalují do svých mobilních telefonů.

Dobrovolníkem během chvilky

Blesk.cz se zeptal i jedné z dobrovolnic, která se v pátek ráno byla osobně registrovat na Mariánském náměstí. „Já jsem online registraci dělala někdy v neděli nebo v pondělí. Ve čtvrtek mi pak přišel e-mail, že se k osobní registraci (ta je povinná, pozn. red.) mám dostavit v pátek mezi 9. a 12. hodinou,“ popisuje proces registrace dobrovolníka Petra (31). „Byla jsem tam už před devátou, nevěděla jsem, kolik tu bude lidí, nechtělo se mi zbytečně dlouho čekat. Nakonec jsem byla první (smích), ale během chvilky přibylo minimálně dalších deset lidí.“

Celý proces prý nezabere ani deset minut a je naprosto bezkontaktní. „Ještě před stany člověk musí vyplnit formulář a podepsat prohlášení, že mu nic není, v minulých týdnech nebyl v zahraničí atd. Dokonce jsou dobrovolníci vyzváni, aby si přinesli vlastní tužku. Pak ve stanech velmi milá slečna zkontrolovala moje údaje, jestli souhlasí s občankou, pak mě poučila o bezpečnosti a hygienických pravidlech. Mají tam k tomu puštěná videa a jsou k vidění i na webu. Potom jsem dostala balíček s rouškou, jednorázovými rukavicemi a letákem, kde jsou všechny potřebné informace shrnuté, a pak jsem chvilku počkala, než mi vyrobí kartu dobrovolníka, a to bylo vše,“ popisuje s úsměvem Petra.

„Co mě ale opravdu mile překvapilo, je to, s jakou rychlostí lidé reagují. Jakmile se v aplikaci objeví nějaká prosba o pomoc, během pár vteřin se jí někdo ujme. Je to až neuvěřitelné,“ říká Petra. Podle ní teď nejvíce scházejí operátoři do call centra a lidé na rozvoz informačních letáků, aby senioři o službě vůbec věděli. „V aplikaci se také koordinuje výroba a rozvoz roušek. Stačí tam napsat: „Mám našité roušky“, k tomu adresu - a za chvilku si pro to někdo přijede, aby to rozvezl potřebným. Musím říct, že mě ta vlna solidarity úplně zaskočila,“ uzavírá Petra.

ella08 ( 21. března 2020 08:32 )

Chtěla jsem dodat,že nás seniory potěší taková zpráva, když nikdo neví jak dlouho bude omezení trvat. Díky vám všem za jakoukoliv snahu a pomoc a kdekoli.

ella08 ( 21. března 2020 08:28 )

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa