Zpožděné lety a chaos v cestování: Šéf cestovek kritizuje europoslance. Co na to Zdechovský a Konečná?
Zpožděné lety způsobují chaos v cestovním ruchu a rostoucí frustraci mezi cestovními kancelářemi i cestujícími. Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR, v Epicentru upozornil na to, že jeden z hlavních problémů je nedostatečně přísná legislativa a špatná komunikace leteckých společností. Podle Papeže návrhy na změnu naráží na „zeď“ europoslanců, kteří situaci podle jeho slov nechtějí řešit. Čeští europoslanci Kateřina Konečná (KSČM) a Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) Blesku poskytli reakci na Papežovu ostrou kritiku.
„My jsme ti, kteří se starají o klienty. Když dojde ke zpoždění, musíme měnit i navazující služby, jako jsou transfery nebo rezervace hotelů,“ vysvětlil Jan Papež s tím, že narušení letových řádů má daleko širší dopad, než se na první pohled zdá.
Jedním z hlavních problémů je podle Papeže špatná komunikace ze strany leteckých společností, která komplikuje řešení situací. „Není to jenom o klientech, kteří trpí na letišti, ale je to o všech ostatních službách, my do poslední chvíle nevíme, kdy letadlo přilétne do dané lokality, musíme objednat autobusy, musíme objednat ty další služby a samozřejmě to stojí peníze,“ doplnil.
Obzvlášť kritická je situace u dálkových letů: „Letecké společnosti jsou vám schopny zrušit let 24 hodin před odletem, vy na to máte navázáno strašně moc dalších věcí, a najednou to není. A nenavrhnou vám ani žádnou alternativu, navrhnou jen, že vám vrátí peníze. Vy jste si před půlrokem koupil letenku třeba za 20 000 a teď si máte koupit novou, která už stojí ale 50 000 korun.“
„Zeď“ europoslanců a nerovný přístup
Podle Papeže je chyba v současné evropské legislativě, která podle něj nepodporuje cestující ani cestovní kanceláře dostatečně. „Letecké společnosti se často vyvážou z odpovědnosti díky různým technickým důvodům nebo s odkazem na vyšší moc. Stávky letištního personálu jsou považovány za vyšší moc, což znamená, že cestující nemají nárok na žádnou kompenzaci, což je z mého pohledu nepřijatelné,“ uvedl.
„Myslím si, že se k leteckým společnostem evropští zákonodárci chovají úplně jinak než například k cestovním kancelářím nebo k jiným službám, jsou k nim mnohem benevolentnější, a přitom letecké společnosti často postihnou tisíce lidí svojí špatnou prací (…). My to řešíme dlouhodobě, ale narážíme na zeď poslanců v Evropském parlamentu, kteří zřejmě asi dostávají upgrady do byznys class, nikoho nechci podezřívat, ale tohle nikdo neřeší. V podstatě letecké společnosti, jako kdyby byly tabu,“ stěžoval si Papež.
Zdechovského nabídka pomoci
Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) tuto výtku odmítá. „Rád bych se ohradil proti nařčení, že bych jako zákonodárce kdykoliv nadržoval leteckým společnostem. Ba naopak, vždy jsem hájil práva spotřebitelů,“ zdůraznil Zdechovský. Nicméně sám uznal, že by měla být leteckým společnostem nastavena přísnější pravidla. „Je nutné zajistit, aby za stávky letištního personálu byly poskytovány kompenzace. Jsem připraven se s Asociací cestovních kanceláří setkat a připravit interpelaci na Evropskou komisi. Spotřebitel nebo zákazník by měl být vždy na prvním místě,“ uvedl pro Blesk Zprávy.
Legislativa u ledu
Europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) upřesnila, že stávky jsou dle evropské legislativy považovány za vyšší moc pouze v případě, že se netýkají přímo samotné společnosti:„Pokud stávkují zaměstnanci dané letecké společnosti, nárok na kompenzaci jako cestující máte. Byly i případy, kdy se některé letecké společnosti snažily vyhnout této povinnosti. V takových případech jednaly ovšem v rozporu se zákonem.“ Konečná souhlasí, že by i v případech, kdy stávkují zaměstnanci letiště, měli být cestující odškodněni, a to za předpokladu, že nesmí být omezeno právo zaměstnanců na stávku.
Vysvětlila také, že jediná legislativa, která by vyřešila tento problém, je Air Passenger Rights. „Ta je ale stále u ledu kvůli sporu Velké Británie se Španělskem ohledně Gibraltaru od roku 2011.“ Konečná také uvedla, že by se tato problematika měla začít znovu projednávat jako jedna z prvních věcí ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch, to ale podle jejích slov zabere v dobrém případě minimálně tři roky.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.