Ekonom Kovanda: Fiala se probudil nebo spadl z Marsu. Na levnější zahraniční potraviny upozorňujeme roky
Premiér Fiala nedávno podnikl nákupy v německém Waldsassenu a na sociálních sítích upozornil na cenové rozdíly mezi Českem a Německem. „Já tomu vůbec nerozumím, jako to, že je v zahraničí levněji, to mi ekonomové říkáme řadu let," komentoval Fialovy kroky ekonom Lukáš Kovanda, který v Epicentru Blesk Zpráv nešetřil kritikou: „Ono to vypadá, jako kdyby se teď pan premiér někde probudil nebo spadl z Marsu a teď tedy jel do Německa a zjistil tuto „novinku“, která ale pro drtivou většinu tuzemské populace žádnou novinkou není.“
Hlavní ekonom Trinity Bank poukázal na to, že mnoho Čechů, zejména ti žijící v pohraničí, již dlouho ví, že v sousedních zemích lze nakupovat levněji. Kovanda Fialovo nakupování v supermarketech nepovažuje za důstojné. „Vždyť se přece už o tom tady hovoří celá léta, možná dokonce desetiletí v případě Polska, takže nerozumím tomu, co tím teď chce vlastně říci. Podle mě tím spoustu lidí akorát naštve a nepřipadá mi to úplně důstojné, (…) i ty Němci z toho mají srandu, je to v německých bulvárech, že tam nakupuje český premiér," řekl Kovanda.
Namísto toho by mohl premiér podle něj vyvíjet tlak na velké obchodní řetězce, které dominují na českém trhu. Kovanda navrhl, že premiér by měl osobně jednat s vedením těchto řetězců a hledat řešení, která by pomohla snížit cenové rozdíly. Ekonom zdůraznil, že veřejnost očekává konkrétní kroky od premiéra, nikoli pouze zjišťování existujících problémů. „Veřejnost chce slyšet, co tedy ten pan premiér s tím bude dělat, anebo chce vidět, že on už s tím ideálně něco dělá," uvedl.
Píchání do vosího hnízda
Podle Kovandy bude mít návštěva premiéra v německém supermarketu minimální efekt a nepomůže vyřešit problém cenových rozdílů mezi Českem a Německem. „Ta veřejnost už je z toho zmatená a je z toho frustrovaná. A pokud tedy nemám nějaké řešení, tak bych do toho vosího hnízda vůbec nepíchal,“míní Kovanda. Podle jeho názoru je důležité, aby se premiér soustředil na státnické záležitosti a hledal efektivní způsoby, jak tuto situaci řešit, a to spíše jednáním s představiteli velkých obchodních řetězců než návštěvou hypermarketů na veřejnosti.
Jsme unijními otroky? Jsme. Chtěla to většina obyvatel? Chtěla. Tak tady máte výsledek. Žádná česká konkurence.