Nárůst agrese na školách má na svědomí i covid. Děti dovede až k sebepoškozování, říká psycholožka
Sedmapadesát procent základních a třiašedesát procent středních škol řešilo od roku 2020 případ šikany. Nárůst agrese na školách, a to i vůči učitelům, potvrdila speciální zpráva České školní inspekce. Co za tím stojí? A co dělat, když je vaše dítě stane obětí kyberšikany? Nejen o tom mluvila v Epicentru Blesku psycholožka a ředitelka pedagogicko-psychologické poradny Galina Jarolímková.
Za nárůst šikany na školách podle Jarolímkové do velké míry může pandemie covidu a online výuka: „Ty děti se neznaly. Velký problém jsme viděli před dvěma lety u žáků středních škol. U prvních ročníků, kde ty ději spolu byly ve třídě nějakých čtrnáct dní, tři týdny a pak zase šly do distanční výuky. Ty děti se neznaly a měly strach právě ze zesměšňování a bály se odpovídat na otázky učitelům. Takže to byl první fenomén. Navíc se nemohly nějakým způsobem bránit, protože to online prostředí je hodně jiné.“
„Navíc se mění problematika. To, co nás zajímalo nebo to, co nás oslovilo před deseti lety, s tím už umíme pracovat, ale jsou třeba nová témata, jako třeba LGBT komunita, takže je potřeba se vzdělávat v širokém spektru,“ přidává k tématům, která jsou v poslední době mezi dětmi nejvíce aktuální.
A jaké jsou nejčastější formy agrese na školách? „Výrazně stoupla právě kyberšikana. Různé fotomontáže na sociálních sítích. Žák pošle fotku nahého kamaráda a podobně. Ale samozřejmě stále sem patří i fyzické násilí, trhání oděvů a poškozování věcí,“ popisuje Jarolímková.
„Bohužel dopady zachází i do nějakého sebepoškozování, do nějakých pokusů o sebevraždu, někdy až dokonaných. Je proto potřeba, aby i učitelé měli oči na stopkách a zjišťovali, co se v té třídě děje, aby se děti nebály přijít, protože mají strach, že to bude použito proti nim,“ dodává.
Výdržet to,co předvádí sbor učitelů,to jsou nervy