Generál Jiří Šedivý, bývalý náčelník generálního štábu Armády ČR, vidí energetické suroviny jako jednu ze zbraní, které má Rusko vůči Evropě. Gazprom vyhrožoval Polsku, že ho ve středu ráno odpojí od dodávek plynu, obávalo se toho i Bulharsko. „Vyhrožování ukazuje na to, že Rusko začíná tuto zbraň používat,“ řekl v Epicentru Šedivý. Co by znamenalo zastavení dodávek ruského plynu pro Česko?
Podle generála Šedivého mělo Česko své zdroje plynu diverzifikovat a nemít jako dodavatele 40 % energií Rusko. Připomněl, že transfer plynu z USA navrhoval bývalý prezident Donald Trump a budování Nord Streamu 2 vnímalo jako hrozbu hlavně Polsko. Zatímco Rusko teď vyhrožováním vyvíjí hlavně nátlak a dodávky do Čech jsou zatím stabilní, vývoj v dalších týdnech není jistý.
„Pro Českou republiku by okamžité ukončení dodávek plynu znamenalo velký šok pro ekonomiku i narušení schopnosti podporovat například Ukrajinu v boji proti Rusům,“ vysvětlil.
Jaké kroky by země mohla podstoupit, kdyby Rusko přestalo plyn dodávat? „Byl by to velký problém, protože jsme už z poměrně velké části vyčerpali potenciál sankcí,“ řekl Šedivý, podle kterého by nebyly velké možnosti, jak Rusko k obnovení přinutit.
Podle generála Šedivého k rychlému a dramatickému zastavení dodávek plynu do Evropy dojít může. „Méně přátelské státy, mezi které patří Česká republika, půjdou první. Problém je, že nemáme velké záložní zdroje,“ řekl. ČR nemá možnost dodávat kapalný plyn a zálohy vystačí na týdny, ne měsíce. Řešení by bylo složité a bolavé.
Česko je na dodávkách plynu z Ruska podle Šedivého velmi závislé, země v minulých letech podcenila varování bezpečnostní komunity. Debaty o budování plynovodu Nabucco, se kterým by se závislost Evropy snížila, byly kvůli Rusku už dříve zastaveny. Teď je tak podle Šedivého potřeba velmi rychle budovat záložní zdroje, plynovody z terminálů zkapalněného plynu. „To jsou ale roky a ne měsíce,“ dodal generál Šedivý.
„Ukazuje se, že v každém možném ozbrojeném konfliktu budou vzdušné síly a protivzdušná obrana hrát klíčovou roli,“ uvedl po jednání s velitelem Vzdušných sil NATO Jamesem Heckerem v Praze náčelník generálního štábu Karel Řehka. Probírali, jaké jsou trendy a jak promítnout zkušenosti z Ukrajiny či Izraele do protivzdušné obrany budoucnosti.
Hecker doplnil, že situace na Ukrajině ukazuje klíčovou roli vzdušné nadvlády. „Je nutná k tomu, aby nenastala situace, kterou vidíme teď, kdy létají po tisícovkách dělostřelecké střely a zákopové boje téměř připomínají druhou světovou válku. Je spousta raněných a mrtvých a ničena jsou celá města,“ vysvětlil.
Na začátku ruské invaze před více než dvěma roky byla podle Heckera Ukrajina schopná zastavit ruský postup díky dobré integrované protivzdušné obraně. „Ukrajinci sestřelili přes 100 ruských letounů, čímž zamezili Rusku získat vzdušnou nadvládu.“
„Počet mrtvých včerejšího ruského raketového útoku vzrostl na pět. Muž, ročník 1960, zemřel v nemocnici,“ uvedl šéf správy Oděské oblasti Oleh Kiper. Více než 20 zraněných v Oděse podle něj zůstává v péči lékařů, čtyři z nich ve velmi vážném stavu, včetně čtyřleté dívky, osm z nich je ve vážném stavu.
Kiper dříve uvedl, že kromě přímých úmrtí při ruském úderu zemřel rovněž muž, který během raketového útoku utrpěl mrtvici.
Pobaltské země varovaly, že rušení signálu GPS, ze kterého je obviňováno Rusko, by mohlo způsobit leteckou katastrofu. Napsal to britský list Financial Times (FT). Ministři zahraničí Estonska, Litvy a Lotyšska podle něj o víkendu odděleně varovali před riziky spojenými s rušením satelitního navigačního systému v oblasti Baltského moře, když se musely vrátit dva letouny mířící z Finska do Estonska.
Rušení GPS podle FT v oblasti Baltského moře v posledních týdnech zintenzivnilo. Ve čtvrtek a v pátek se kvůli němu vrátila do Finska dvě letadla společnosti Finnair, která mířila z Helsinek do estonského Tartu. Finské aerolinky rozhodly, že nejméně do 31. května přerušují linku z Helsinek do Tartu. Do té doby má letiště v druhém největším estonském městě přijít s řešením, jak zajistit bezpečné vzlety a přistávání bez signálu GPS. Finnair byl jediným leteckým přepravcem, který provozoval mezinárodní linku do Tartu.
„Když vám někdo za jízdy v noci vypne přední světla, je to nebezpečné. Situace v Pobaltí v blízkosti ruských hranic začíná být příliš nebezpečná na to, abychom to ignorovali,“ řekl šéf litevské diplomacie Gabrielius Landsbergis.
Zobrazit celý online
Víte, já když fetuji, tak potom plácám takové nesmysly.