Krach obří cestovky: Manažeři Thomas Cook měli štědré mzdy, nebyli ale srdcaři, míní expert
Špatná manažerská rozhodnutí, neschopnost přizpůsobit se potřebám trhu i to, že ve vedení nebyli srdcaři. To jsou podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří ČR hlavní důvody, proč zkrachovala jedna z nejstarších cestovních kanceláří na světě, Thomas Cook. Expert mluvil i o tom, jak to ovlivní další firmy a státy. Podle něj to ale na Česko a české firmy nebude mít zásadní dopad.
„Je to soubor mnoha okolností. Britská vláda jim příliš nepomohla tím, že zakázala cestování například do Egypta nebo na Srí Lanku, kde měl Thomas Cook předplacené spousty hotelů,“ upřesnil Papež. Hoteliéři jim pak za nevyčerpané služby nevrátili peníze.
Společnost podle něj zatěžovalo i to, že jako poslední provozovala také vlastní leteckou dopravu. Banky postupně přestaly poskytovat peníze, protože jim s Thomasem Cookem a jeho dlouhodobým podhodnocením došla trpělivost.
Když manažeři nejsou srdcaři
A ještě hůř je, když tam nastoupí top manažeři, kteří nejsou z oboru, ale většinou z finančnictví. „Ti si samozřejmě nastupují do těch firem za úplně jiných podmínek, než ti profesionálové. Mají smlouvy na velké mzdy a ve své podstatě nežijí srdcem s tou společností,“ popsal expert s tím, že pak samozřejmě jednají jen ve svém vlastním zájmu. Navíc tam prý selhala dozorčí rada.
Nejhůře to podle něj odnesou destinace, do kterých se létalo. Některé hotely také krachují, protože byly na Thomasi Cookovi stoprocentně závislé, stejně jako jejich dodavatelé například potravin a dalších komodit. „Paradoxně nejméně to ovlivní ta území, ve kterých ten krach nastal, protože ten uvolněný prostor zaplní jiné cestovní kanceláře,“ dodal Jan Papež.
Češi mohou být v klidu
Čeští klienti cestovní kanceláře Neckermann, dceřinné firmy Thomase Cooka, se podle Papeže nemusí obávat, že by o své peníze přišli. „Neckermann ČR nevstoupil do likvidace. Češi jsou stoprocentně pojištěni, to znamená, pokud dojde k nějaké krizové situaci, tak mají nárok na stoprocentní peníze zpět,“ zdůraznil Papež s tím, že ani britští ani němečtí klienti nejsou tak dobře ochráněni. „Nejhůř jsou na tom Britové, kteří mají pojištění minimální,“ dodal.
Signálů, podle kterých mají turisté šanci zjistit, že cestovka je ve vážných problémech, je podle místopředsedy asociace velmi málo. „Jeden z velkých signálů je, když někdo prodává zájezdy za polovinu ceny, než všechna konkurence,“ naznačil odborník.