Pondělí 18. leden 2021
Svátek slaví Vladislav, zítra Doubravka
Oblačno -5°C

Češi podlehli během pandemie nákupům jídla online: Na co si dát pozor a jak je to s reklamací?

Autor: ula - 
20. prosince 2020
05:30

V uplynulých týdnech a měsících došlo k podstatnému nárůstu nákupů přes internet. Značná část kamenných obchodů byla totiž poměrně dlouhou dobu uzavřena, jiné sice prodávat mohly, nakupující však přesto volili objednávku zboží, které jim přiveze kurýr až domů, aby co nejvíce omezili kontakt s jinými lidmi. Neseriózní či podvodní obchodníci však ani během epidemie nespí. Na co si dávat pozor, pokud nakupujete potraviny online a kdy máte v tomto případě nárok na reklamaci.

Online nákupy zažívají boom. Nejen kvůli uzavřeným obchodům, ale také kvůli snaze lidí omezit kontakty na minimum. Kromě známých a obřích nákupních online galerií začali i menší obchodníci nabízet zboží po internetu, protože většinou neměli na výběr.

Rostoucí oblibě českých spotřebitelů se těší i nákup potravin přes internet. Čím dál více lidí využívá online supermarkety, které jim dovezou základní potraviny až domů. Z ankety, kterou uspořádala spotřebitelská organizace dTest v průběhu listopadu na svém profilu na sociální síti Facebook a které se zúčastnila přibližně stovka respondentů, vyplynulo, že hlavní motivací k nákupu potravin na internetu je rychlost a pohodlí. Tuto motivaci potvrdilo 78 % respondentů, kteří uvedli, že již někdy nakupovali potraviny na internetu. Na dalších příčkách se umístily snaha vyhnout se běžným obchodům kvůli epidemii (50 % respondentů) a možnost objednat si zboží kdykoliv (44 % respondentů).

Negativa? Nemožnost výběru a cena za dovoz

„Naopak za hlavní negativa online nákupu potravin respondenti označili nemožnost vybrat si konkrétní zboží, hlavně zeleninu, ovoce či maso (52 % respondentů), omezenou nabídku některých skupin zboží (48 % respondentů), vyšší ceny (48 % respondentů) a vysoké ceny za dovoz nákupu (26 % respondentů),“ popisuje výsledky průzkumu Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jak reklamovat online nákup potravin?

Má nákup potravin nějaká specifika? Můžete vadné zboží reklamovat nebo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dní, jako je tomu při nákupech jiného zboží přes internet? Na potraviny se nevztahuje běžná záruka v délce 24 měsíců, měly by si však při správném skladování udržet svou jakost po dobu vyznačenou na obalu. Případně po dobu uváděnou na webových stránkách online supermarketu, pokud jde o zboží nebalené a rychle se kazící, především ovoce, zeleninu a pečivo.

Reklamujte bez zbytečného odkladu

Pokud nejste s dodanými potravinami spokojení, dorazilo vám jiné zboží, plesnivé ovoce či zelenina nebo jste našli jinou vadu, můžete uplatnit reklamaci. „V rámci realizované ankety uvedlo pouze devět procent respondentů, že se při nákupu pravidelně setkává s problémy, 75 % respondentů pak označilo, že s problémy se setkalo pouze výjimečně. 16 % účastníků ankety se s nedostatkem nákupu dosud nesetkalo,“ popisuje Hekšová. A dodává: „Zvláště potraviny, které se rychle kazí, je třeba reklamovat bez zbytečného odkladu. U většiny online supermarketů reklamace probíhá telefonicky či e-mailem, kdy prodejci vadu popíšete, případně doložíte fotografie. Při uznané reklamaci vám následně prodávající vrátí peníze na platební účet.“

Odstoupení od smlouvy do 14 dnů? Záleží na produktu

Odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží není ani u potravin zcela vyloučeno, záleží však na charakteru konkrétního produktu. Není možné odstoupit od smlouvy o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze (ovoce, zelenina, živočišné produkty, mléčné výrobky či pečivo). V případě, že zakoupíte trvanlivé potraviny (zpravidla konzervy, džemy, balené ořechy), právo odstoupit od smlouvy není nijak dotčeno, potraviny je však třeba vrátit v neporušeném obalu. Musíte však počítat s tím, že uhradíte náklady na vrácení zboží zpět prodejci.

Pozor na nepoctivé prodejce

Neseriózní či podvodní obchodníci však ani během epidemie nespí. A platí to při online prodeji jakéholiv zboží. Proto než si vybraný výrobek vložíte do košíku a odešlete objednávku, ujistěte se, že jednáte s poctivým prodejcem, který vám zboží skutečně doručí. Pokud v daném e-shopu nakupujete poprvé, vyhledejte si recenze a zkušenosti ostatních zákazníků.

Jde-li o „známou firmu“, která běžně zboží nedoručuje a s klienty nekomunikuje, na různých diskusních fórech naleznete popsané zkušenosti ošizených zákazníků, které vás od nákupu jistě odradí. Navštivte také webové stránky České obchodní inspekce, kde naleznete seznam rizikových e-shopů. Stejně tak můžete využít službu pro ověření důvěryhodnosti e-shopů dostupnou na webových stránkách dTestu.

Chybí obchodní podmínky? Nenakupujte!

Bez povšimnutí nenechte ani obchodní podmínky e-shopu. Prvním varovným signálem může být to, že podmínky na webových stránkách nejsou k dispozici. V takovém případě se nákupu raději vyhněte. Pokud obchodní podmínky naleznete, informujte se, s kým smlouvu uzavíráte, tedy kdo je prodávajícím, kde má sídlo a jaké má kontaktní údaje. Vyhnete se tak nepříjemnostem při následném zjištění, že prodávajícím je subjekt, který sídlí na úplně jiném kontinentu.

Pěkný design nic neznamená

„I celkový vzhled webových stránek může o prodejci leccos prozradit. Pěkný design samozřejmě vždy neznamená, že je prodejce seriózní. Pokud však text obsahuje mnoho pravopisných chyb či nesmyslných vět, které zřejmě byly špatně přeloženy do češtiny, rozhodně to nezvyšuje důvěryhodnost e-shopu,“ vysvětluje Hekšová.

Pozor na prodej přes sociální sítě

Stále častěji se lze také setkat s prodejem zboží prostřednictvím sociálních sítí, zejména Instagramu. Někteří drobní obchodníci nemají své vlastní webové stránky a prodávají výrobky pouze na těchto platformách. V prostředí sociálních sítí je však třeba být nanejvýše obezřetný, jelikož zde vznikají i falešné profily, které využívají větší anonymitu, než by měly na webových stránkách. Vymáhání zaslaných peněz, když neobdržíte vytoužený výrobek, je pak velice problematické. I před nákupem na sociálních sítích si prověřte zkušenosti jiných zákazníků či způsob komunikace prodejce se svými sledujícími.

Video Žně internetových obchodů: Česká dvojka Mall.cz si prošla největším náborem lidí vůbec - Markéta Volfová, Lukáš Červený

 

panda82 ( 12. ledna 2021 18:54 )

Jídlo online jen pevné potraviny, nejsou vybaveni na potraviny jako salámy, jogurty, vozí jen dopravní společnosti, ty nejsou na rozvoz vybaveny. Bydlím na vesnici, bohužel i přes reklamu, dovezeme až ke dveřím nefunguje, o ceně dodání se bemá cenu bavit, to by musel být nákup nejméně za 900, bohužel není to pro zákazníka na denní nákupy

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud