Letiště podle Divíškové upřednostňuje nakládání zavazadel na odlety, aby cestující nebyli v cílových destinacích bez osobních věcí. „Zbylá zpožděná zavazadla chybí cestujícím v destinacích, kam se z pražského letiště nelétá denně,“ řekla ČTK. Letiště je pošle ještě dnes, doručení cestujícím ale závisí na smluvních handlingových společnostech v konkrétních destinacích, dodala mluvčí.

„Stále evidujeme zpožděnou vykládku zavazadel,“ uvedla ve čtvrtek Divíšková. Letiště podle ní upřednostňuje nakládání zavazadel na odlety, aby cestující nebyli v cílových destinacích bez osobních věcí. Na zpožděná zavazadla v Praze není podle Divíškové nutné čekat na letišti. Doporučuje vyplnit reklamační formulář, na základě kterého pak handlingová společnost Czech Airlines Handling (CSAH) pošle zavazadla na své náklady na adresu uvedenou ve formuláři, a to do jednoho až tří pracovních dnů.

Video
Video se připravuje ...

Cestující čekají hodiny na pražském letišti čtenář Blesku

O předpokládané délce zpoždění zavazadel na konkrétních letech se cestující dozvědí po příletu z informační tabule u výdeje zavazadel. Podle Divíškové jsou na místě k dispozici pracovníci letiště, na které se cestující mohou obrátit s dotazy a kteří jim mohou pomoct například vyplnit reklamační formulář. Aktuální informaci o odhadované délce zpoždění vykládky v Praze Divíšková nemá.

Letiště podle mluvčí dál pokračuje v náborech pracovníků nakládky a vykládky. V důsledku přetížení letového provozu se ale spoje stále zpožďují. „Průměrné zpoždění příletů je kolem jedné hodiny, u odletů je to téměř 50 minut,“ uvedla Divíšková. Tím se provoz kumuluje do špiček, ve kterých musí letiště upřednostnit právě nakládku zavazadel.

Personál letiště hledá hlavně mezi svými zaměstnanci, protože mají osvědčení spolehlivosti. Spolupracuje také s personálními agenturami a oslovilo i jiné firmy, například ČD Cargo.

Podle středečního vyjádření člena představenstva CSAH Lukáše Krále začal problém v neděli večer, kdy se očekávalo 17 příletů, nakonec jich ale bylo 28. Komplikace se pak protáhly do dalších dní, letiště proto v pondělí přešlo do krizového řízení.

Náhrada škody

Při zpoždění, ztrátě nebo poškození zavazadla má cestující podle Montrealské úmluvy nárok na náhradu škody, tedy proplacení vynaložených nákladů, v maximální výši 35 000 korun, uvedl ředitel Evropského spotřebitelského centra Ondřej Tichota. Pokud zpoždění trvá déle než několik hodin, lidé si potřebují nakoupit potřeby k naplnění cíle cesty, uvedl Tichota. „Na letních dovolených jsou to typicky plavky, sandály, hygienické potřeby, náhradní oblečení a podobně,“ řekl Tichota.

Pokud ale lidé jedou na zájezd se speciální náplní, může jít také o proplacení nákupu nebo výpůjčky speciálního vybavení, které zůstalo ve zpožděném zavazadlu. Tyto náklady cestujícím proplácí konkrétní letecký dopravce, lidé podle Tichoty nemohou náklady požadovat po letišti, ani po handlingové společnosti, která má na starost nakládku a vykládku zavazadel na letišti. „Je nutné se na něj obrátit písemně a s přiložením PIR Reportu, a to bez zbytečného odkladu po doručení zavazadla,“ uvedl.

PIR Report, tedy reklamační formulář, cestující mohou vyplnit na přepážce reklamace zavazadel na letišti. Pražské letiště formulář kvůli velkému množství zpožděných zavazadel poskytuje i přes QR kód přímo na výdeji zavazadel, kde s jeho vyplněním pomohou pracovníci letiště.

Fotogalerie
5 fotografií