V roce 2021 Praha zpřísnila pravidla pro regulaci reklamy platná od roku 2006. Kromě historického centra se pravidla rozšířila i na čtvrti v širším centru Prahy, jako jsou Vinohrady, Letná, Dejvice či Smíchov, ale i do dalších oblastí, kam sahá ochranné pásmo Pražské památkové rezervace.

Nařízení má tři stupně. Nejpřísnější pravidla i nadále platí na území Pražské památkové rezervace. Do druhého pásma spadají památkové zóny, kde platí volnější varianta zakazující šíření reklamních plachet a bannerů, reklamy dodatečně umístěné na dopravních prostředcích, ale také rozdávání letáků a vylepování plakátů mimo zkolaudovaná místa. Ve třetím pásmu, na území ochranného pásma Pražské památkové rezervace, jsou zakázány jen reklamní plachty a bannery a reklamy na dopravních prostředcích.

A právě třetí pásmo je trnem v oku podnikatelů, kterým se nařízení dlouhodobě nelíbí. Podali proto podnět na antimonopolní úřad, a pokud uspějí, hrozí, že se křiklavé bannery do třetího pásma vrátí. Reklamní bannery totiž mohou být pro některé majitele nemovitostí zdrojem nemalých příjmů.

„Reklama na domech, která je zde historicky desítky let legálně, přináší významné finanční prostředky do rozpočtů soukromých domů či společenství vlastníků jednotek. Z těchto prostředků mohou vlastníci či společenství své domy opravovat,“ podotkl předseda Sdružení českých firem venkovní reklamy Josef Soušek.

ÚOHS se nyní přijatou vyhláškou zabývá pro podezření z narušení hospodářské soutěže. „Přijatá vyhláška by mohla bez objektivně ospravedlnitelných důvodů zavádět rozdílný přístup pro šíření venkovní reklamy pro billboardy a plachty a znevýhodňovat poskytovatele reklamy,“ uvedla Milena Marešová z ÚOHS s tím, že správní jednání dosud probíhá.

Město se proto rozhodlo, že vyhlášku upraví a nachystá její novelu. „Ač si nemyslíme, že je jejich argumentace správná, tak přistupujeme k novele nařízení. Třetí zóna by v podstatě zanikla. Nově by na celém zbytku uzemí Prahy plachty sice byly umožněny, ale pouze na slepých štítových stěnách, nepodsvícené a takové, aby nepřesahovaly obrysy stěn,“ nastínil pražský radní Adam Zábranský (Piráti).

Mírnější pravidla by mohla začít platit od 1. července. A to přesto, že podle nedávného průzkumu by většina Pražanů uvítala ještě přísnější regulaci venkovní reklamy.

Historik a architekt Václav Cinádr z platformy Vizuální smog v Plzni byl hostem pořadu Epicentrum dne 19.12.2019. Vpravo moderátorka Markéta Volfová.
Autor: Blesk:Martin Pekárek

Fotogalerie
38 fotografií