Materiál z dílny náměstka primátora pro dopravu Hřiba dostali k připomínkování městské části s termínem na vyjádření do konce ledna. Jak se na návrh změn i cenových kategorií  bez uvedení konkrétních částek, o kterých magistrát nyní vede jednání, dívají?

„Magistrát předložil návrh, který neobsahuje konkrétní ceník za jednotlivá parkovací oprávnění. Za krajně nevhodné považujeme zrušení krátkodobého návštěvnického parkování v modrých parkovacích úsecích s využitím tzv. virtuálních parkovacích hodin a nahrazení tohoto systému hodinovým kreditem rezidenta,“ řekl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení). Mluvčí Prahy 4 Vít Drbal zase uvedl, že vzhledem k chybějícím ceníkům a zdůvodnění změn, nelze do konce ledna, jak magistrát požaduje, návrh posoudit.

Co by mělo Pražany čekat?

Zdražení parkovného? Místo nových cen jsou v dokumentu jen tři křížky. Otázku Blesku, zda se bude parkovné zdražovat a o kolik, Hřib nekomentoval. Aktuálně se o tom vede jednání. Dříve se ale nechal slyšet, že „dlouhodobě není udržitelné, aby město dotovalo parkování ve veřejném prostoru oproti jeho komerční ceně více než je dotována MHD, kde je důvod veřejné podpory zjevný.“

Zdražení tak není vyloučeno. Proti je šéf pražského ANO Ondřej Prokop: „Jsem za současné ekonomicky krizové situace rozhodně proti tomuto zdražení. Namísto zatěžování občanů dalšími finančními břemeny by měl být důraz kladen na rozvoj infrastruktury, především na výstavbu parkovacích domů na sídlištích. Toto je cesta, jak skutečně vyřešit problém s nedostatkem parkovacích míst, aniž bychom občany neúměrně zatěžovali,“ uvedl.

„Byl bych rád, aby nedošlo k razantnímu navýšení u prvního a druhého auta na rodinu,“ řekl jeho bývalý stranický místopředseda a radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (BPP). „Budu navrhovat buď žádné nebo drobné navýšení pro rezidenty u prvních dvou aut na rodinu. My na radnici MČ Prahy 1 bychom rádi, aby naše městská část byla vstřícná rezidentům a ne pouze turistickou atrakcí, tak jakákoliv podpora rezidentního bydlení je kvitována s povděkem. Třetí a každé další auto by však mělo býti opravdu za komerční plnohodnotnou cenu,“ doplnil.

U domu levněji

Návrh umožňuje rezidentům zaplatit si parkování i v menší parkovací oblasti, než je území celé městské části. Při současné ceně 1 200 Kč za rok by vycházelo na 600 Kč. V případě Prahy 1 by v úvahu podle Ryvoly přicházelo jako jedna z variant například rozdělení na oblasti Malé Strany a Starého Města, tedy levý a pravý břeh Vltavy.

Kontrola parkování s radním Ryvolou ve Vězeňské ulici.
Autor: Blesk:Renata Matějková

18 druhů parkovaček

Parkovacích oprávnění by mělo být podle dokumentu, který Blesk prostudoval, celkem 18 druhů. Kromě rezidentů, abonentů, přespolních a majitelů nemovitostí by nově měly za parkování platit i vozy zásobování, carsharingu a přípojné vozíky. Spíše symbolickou cenu mají mít pečovatelé, sociální pracovníci apod.

Novinkou má hodinový kredit (až 120 hodin ročně) rezidentů pro návštěvy či služby řemeslníků či paušál pro zásobování podnikatelů. Návštěvníci Prahy by si už nemohli zaplatit stání na modré zóně přes tzv. virtuální hodiny. „Modrá“ by nově měla být vyhrazena jen pro rezidenty.

Znevýhodnění starých aut

Pro přespolní se plánuje výhodnější návštěvnický paušální tarif. Umožněn bude ale jen elektromobilům, hybridům a spalovkákům, které plní normu Euro VI. Majitelé starších a méně „zelených“ vozů si budou muset za parkování platit hodinově. Zatímco cena paušálu pro rezidenty druh motoru řešit zřejmě nebude, u návštěvnického paušálu ceník počítá s trojicí zřejmě cenově diferencovaných tarifů pro spalovák Euro VI, čisté elektromobily a vozy s hybridním motorem.

V případě krátkodobého parkování by pak cena zřejmě měla rozlišovat mezi ekologičtějšími auty, i když jezdí jako zásobování (bude zřejmě odstupňována podle stupně elektrifikace motoru). Zvláštní tarif oproti klasickým vozům se spalovacími motory budou mít v kategorii krátkodobého hodinově hrazeného parkování i elektromobily. V době nabíjení budou moci parkovat navíc zcela zadarmo. Výhoda parkování zdarma v celé metropoli pak pro ně skončí koncem tohoto roku.

Dráž i za méně 

Hodinové parkování pro nerezidenty nabídne kromě základního parkovného i levnější variantu o svátcích a školních prázdninách. V době hromadných akcí bude naopak leckde platit zvýšený tarif (řádově půjde o násobky standardní hodinové taxy). Zajímavé je, že v kategorii krátkodobého hodinového parkování pro 100procentní elektromobily se se zvýhodněnou a naopak zvýšenou sazbou v ceníku nepočítá.

Hodinový kredit 

Pro parkování návštěvy či řemeslníka si budou moci vlastníci nemovitostí či rezidenti zakoupit parkovací oprávnění ve formě tzv. hodinového kreditu v maximální výši 120 hodin za rok. Parkování pro zásobování si bude moci pořídit za roční paušál i podnikatel, který má v místě provozovnu. 

Víte že…

... stáří průměrného vozu v Česku je 16 let tedy odpovídající zhruba normě Euro IV?

Video
Video se připravuje ...

Anketa - doprava v Praze. (2022) Pavlína Horáková

Fotogalerie
36 fotografií