Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s řízením pražské dopravy?
Od března roku 2023 jsem členem zastupitelského výboru pro dopravu. Už v předchozím volebním období jsem se ale o oblast dopravy intenzivně zajímal. Věnoval jsem se odbavovacím systémům, plánování tras nebo výstavbu technologické vrstvy nových dopravních projektů pro MHD. Velmi pozorně sleduji například tendr pro automatizaci metra C a D.
Je to jedna z nejnáročnějších gescí rady hlavního města, zvládnete to?
Všichni mi říkají, že strkám hlavu do oprátky. Já na to rád odpovídám, že to někdo dělat musí, a pokud se najde někdo, koho to baví, tak je to ideální kombinace. Já si myslím, že mě to bavit bude. Už v rámci různých jednání na téma dopravy vidím, že jsou to témata, která jsou pro mě zajímavá a pestrá. Kdybych si myslel, že je to za trest, nešel bych do toho.
První zpověď Češky, která čekala na trest smrti: Markéta po deseti letech za mřížemi vypráví svůj mrazivý …
 
      Internetem už koluje titulek, ve kterém se nepříznivě vyjadřujete k přítomnosti SUV v Praze. Vychází to z vašeho medailonku na stránkách Pirátů. Když sledujete ty reakce, nelitujete toho výroku?
Já to do toho medailonku napsal už několik let zpátky a dneska bych to udělal úplně stejně. Chtěl jsem ilustrovat ten princip, že když jeden člověk jezdí obrovským autem se špatným rozhledem, nebo naopak chodcům blokuje bezpečný výhled na přechodu, není to příspěvek k bezpečnějšímu a čistšímu městu. Nejde ani o to, jestli je na benzín, naftu nebo elektřinu. Pro jednu skupinu obyvatel ta velká auta představují volný způsob cestování, ale pro zbytek představují významnou hrozbu. Takže vyjádření nelituji, ale jsou jiná a důležitější témata, kterým se musíme věnovat. Rád bych zůstal v paměti lidí jako politik, který se snažil věci posouvat kupředu.
Zdeněk Hřib je jedna z nejvýraznějších postav Pirátů i pražské politiky. Máte ambice zastoupit svého předchůdce i v této roli?
Budu se určitě snažit maximálně využít to mediální pokrytí, které je s tou rolí náměstka spojené. Byla by určitě velká chyba tuto příležitost nevyužít. Já ale na rozdíl od Zdeňka Hřiba, který se soustředí primárně na výsledek, nejsem až tak ostrý ve svých vyjádřeních. Snažím se být s lidmi více konsensuální, ale samozřejmě ne vždycky to půjde.
Grilování Hřiba na zastupitelstvu kvůli odměnám od PRE: Nejsem v přestupkovém řízení, tvrdí náměstek
 
      Zkuste současnou dopravní situaci v Praze nějak zhodnotit. Lidé, kteří se po městě pohybují autem, se k ní vyjadřují velmi kriticky.
Máme kvalitní silniční síť, ale nedostatečně kapacitní. Je ale zapotřebí se ptát, jestli poptávka po té kapacitě vychází z běžných vzorců lidského chování, nebo spíše z nějakého společenského trendu. Já rozhodně nechci lidem říkat, co mají nebo nemají dělat, ale myslím, že je dobré, aby se každý zamyslel, jestli auto využívá, když opravdu musí. Jistě je skupina lidí, kteří to auto z objektivních důvodů potřebují. Na druhou stranu, když se zkazí počasí a lidé auto používají jako plechový deštník… Chápu, že lidé nechtějí zmoknout a mačkat se v naplněných ranních spojích. Nejde to ale moc dohromady s principy udržitelnosti a kvalitního života ve městě. Jsou místa, kde by se daly přidat například další pruhy, jistě bychom za to sklidili od nějaké části společnosti chválu. Musíme se ale ptát, jestli to bude řešení problému, nebo jestli se doprava v Praze ještě nezhorší.
V posledních týdnech si řidiči stěžují na především na množství uzavírek, které jim pohyb autem po Praze komplikuje. Zkritizoval byste za to Zdeňka Hřiba?
Dopravní stavby a uzavírky se snažíme koordinovat, jak to jen jde. Všechna omezení lze jednoduše vyhledat na webu opravujeme.to. Ale vstupují do toho i faktory, nad kterými nemáme moc kontroly. Můžou to být nějaké lokální havárie vody nebo plynu, které nejsou dopředu naplánovány. V některých případech bych skoro řekl, že se dějí na truc. Plánujeme vše, o čem víme a co umíme, ale může do toho vstoupit i nějaká černá labuť.
Odmítáte zvýšení cen MHD, stejně jako váš předchůdce?
Je to tak. Neplánujeme žádné zvyšování cen dlouhodobých kupónů. Je ale fér říct, že v koordinaci se Středočeským krajem dochází k úpravě cen krátkodobých jízdenek i v Praze, kde od nového roku dojde k navýšení cen o 20 až 30 procent podle toho, kde si ty jízdenky lidé zakoupí. Ještě více se zvedne cena SMS jízdenek, což vnímáme jako nějakou historickou formu nákupu a tou cenovou politikou chceme uživatele motivovat, aby si stáhli naši aplikaci PID Lítačka, kde je cena nejvýhodnější.
Zdeněk Hřib také hodně mluvil o zklidnění dopravy v centru města, chcete na něj navázat? Jaká je případně vaše představa?
Mám velmi podobnou představu jako Zdeněk Hřib. Kolem roku 2010 jsme slýchali sliby, že jakmile se postaví tunel Blanka, tak se centrum pro auta uzavře nebo se vjezd omezí. Dodnes je ta situace velmi nešťastná. Máme spočítáno, že pokud se tramvaj na své trase zpozdí byť jen o minutu, znamená to denně ztrátu 44 tisíc minut ostatních cestujících. Zamyslel bych se nad tím, jestli to stojí za to, vzhledem k tomu, že řidičů, kteří tímto průjezdem ušetří čas, je výrazně méně. V minulém volebním období došlo na nějaký čas k uzavření Smetanova nábřeží, kvůli opravám na Křižovnickém náměstí. Pražská doprava tím nezkolabovala, jak mnozí slibovali. Dnes horko těžko vymýšlíme, jak docílit toho, aby se daly například rozšířit tramvajové nástupní ostrůvky, které jsou pro cestující poměrně nebezpečné.
Zdeňku Hřibovi se to ale nepodařilo prosadit politicky, vy si myslíte, že to dokážete?
Uděláme pro to všechno. Je ale zapotřebí i ochota na druhé straně. Chápu, že pro část veřejnosti to působí kontroverzně, ale dlouhodobě všichni tušíme, že tento záměr nemá alternativu. Ke zklidňování center dochází ve všech rozvinutých metropolích a vidíme, že je to prospěšné. Je asi předčasné spekulovat, jestli k tomu dojde nebo ne. Neměl jsem zatím možnost hovořit s kolegy z Prahy 2 ani z Prahy 5, ta má nominace je zatím stále poměrně čerstvá. Budu se snažit najít cesty za cenu jiných kompromisů.
Nemáte pocit, že každý větší projekt naráží na to, že není ochota v té koalici v zastupitelstvu postupovat jednotně? Jak na spolupráci především s ODS nahlížíte? Není to sňatek z rozumu, který už poměrně hodně skřípe?
Je to sňatek z rozumu a po těch dvou a půl letech je to možná i přechozený vztah. Vstupovali jsme do toho s velkou nadějí, že se podaří prosadit významná část našich vlastních programových priorit. Ty jsou zaneseny i v programovém prohlášení rady. U některých věcí jsme ale narazili na tvrdou hráz odporu zejména ze strany koalice SPOLU, přestože jsou písemně zachyceny. Člověk si pak říká, jestli to koaliční prohlášení není jen cár papíru. Naši koaliční partneři se pak začínají vymlouvat na nějaké vnější faktory, které údajně nemají pod kontrolou. Ale často se ukazuje, že ta výmluva směřuje na jejich stranické kolegy. To je nám líto. Paní Udženija z ODS se nechala slyšet, že kdokoliv zvládne pražskou dopravu lépe než Zdeněk Hřib. Tak já jí tímto děkuji za důvěru, to mě těší, doufám, že to můžu chápat jako signál k lepší budoucí spolupráci. Snad se ty věci pohnou.
Jde tedy to „manželství“ zachránit?
Neříkám, že se mají snažit jen oni a my ne. Já si beru za úkol zlepšit komunikaci, abychom ty mezilidské vztahy v koalici napravili. I na tom kupodivu v politice často záleží. Myslím, že musíme udělat vše pro to, abychom byli schopni společně čelit rostoucímu populismu na té národní úrovni. Je důležité přemostit příkopy mezi námi a nedělat jen show pro televizní kamery.
K čemu budou směřovat vaše první kroky ve funkci?
Už nyní pracuji na tom, abych se velmi detailně seznámil s činností všech gesčních odborů, městských organizací, městských společností, které se v Praze dopravou zabývají. Priorita pro mě rozhodně bude, abychom rozjeli pokračování stavby metra D, dva roky je to zablokované na ÚOHS, kde probíhá souboj dodavatelů, město kvůli tomu ale finančně krvácí. Chci navázat i na tramvajový boom, a pokud bych měl mít osobní přání, budu moc rád, když se podaří podepsat navazující smlouvu na sponzorovaný bikesharing.
 
  




 
       
       
          




 
           
     
     
     
     
     
     
    