Zpoplatnění vjezdu na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží pro nerezidenty připravuje magistrát od roku 2023. Prosazuje jej i radnice Prahy 1, proti je naopak Praha 2, která se bojí vlivu na svoje území. Podle původních vyjádření mělo opatření začít platit už loni, koalice Spolu, Pirátů a STAN se na něm však zatím neshodla.

Nyní to vypadá, že se Hřib od koaličních partnerů ze Spolu podpory nedočká. „Omezení vjezdu do centra by znamenalo další komplikace pro dopravní městskou síť v Praze. Provoz by totiž nikam nezmizel, jen by se takříkajíc přelil do jiných částí, kde už teď je doprava na hraně,“ uvedla koalice na facebooku.

Před omezením je podle ní nutné dokončit okruhy a zpoplatnění vjezdu není v tuto chvíli ani legislativně možné. Město by místo zavádění poplatku za vjezd mělo „usilovat o chytrá řešení: rozvoj technologií pro řízení dopravy nebo podporu a modernizaci MHD“, stojí dále ve vyjádření.

Hřib k tomu uvedl, že hlavním důvodem pro omezení automobilové dopravy je zajištění plynulosti MHD, protože se vlivem provozu na Malé Straně a Smetanově nábřeží dlouhodobě zpožďují tramvaje. Dodal, že právě proto je v jednomyslně schváleném programovém prohlášení koalice závazek ve spolupráci s Prahou 1 a sousedními městskými částmi zbytný automobilový tranzit v těchto oblastech omezit.

Hřib: Porušení koaliční smlouvy?

Koaliční smlouva pak podle něj všechny strany zavazuje ke zkvalitňování, zrychlování a upřednostňování MHD. „Pokud by skutečně koalice Spolu nyní otočila a odmítala omezení zbytného tranzitu na Malé Straně a Smetanově nábřeží, tak jde o zjevné porušení koaliční smlouvy a postup v rozporu s koaličním programovým prohlášením. Vnímal bych to jako podfuk na voliče i na koaliční partnery a muselo by nutně následovat dohodovací řízení,“ uvedl náměstek.

Hřib nicméně doplnil, že prozatím vyjádření Spolu vnímá tak, že odmítá jeden konkrétní způsob omezení vjezdu, a to jeho zpoplatnění. V úvahu však připadají i další opatření. „Například na Karlově mostě, který je hned vedle Smetanova nábřeží a kde dříve také jezdila auta, je nyní prostě zákaz vjezdu,“ uvedl.

Odmítl také argument ohledně dokončení okruhů, protože Malou Stranu už nyní lze objet Blankou a na magistrále je podle něj podle dostupných dat podíl tranzitní dopravy jen 13 procent. „Žádný okruh nemá schopnost přesvědčit někoho, kdo chce jet do centra, aby místo toho jel raději někam ke Štěrboholům,“ míní.

Ryvola: Je to zcela mimo!

Vyjádření koalice Spolu namíchlo i radního pro dopravu Prahy 1 Vojtěcha Ryvolu. „Debata o úpravách vjezdu a průjezdu centra se vede už hodně dlouho a dle mého názoru s jediným cílem, nechat vše při starém. Jestli je omezení dopravy v centru města tou nejlepší cestou, nemohou přece zpochybňovat politici z městských částí, kterých se ten problém ve skutečnosti netýká a nakonec jsou to titíž, kteří mají nevyřešené dopravní problémy ve svých městských částech. Zpochybňování možných řešení na základě jakýchsi právních úvah je zcela mimo,“ uvedl k vyjádření, které Spolu zveřejnilo na facebooku.

„Tak jako my jsme v Praze 1 dokázali omezit provoz v Dlouhé ulici, podobnou cestou může jít hlavní město, které je nejen obcí, ale i krajem a má dostatek legislativních možností, jak dopravní situaci v centru města vyřešit. Koalice Spolu nejsou motoristé s klapkami na očích, ale pokud na jedné straně zvažují zdražování MHD a zároveň zpochybňují regulaci individuální automobilové dopravy v centru města, pak mi toto řešení jako promyšlené opravdu nepřipadá!“ rozohnil se.

Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku, který už k podobným účelům využívají například Karlovy Vary. Proto je nutné k opatření vytvořit zvláštní městskou vyhlášku, což vyžaduje souhlas zastupitelstva. Nemá jít o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje.

Fotogalerie
25 fotografií