Je to jen pár týdnů, co byla dokončena Masaryčka. Okolí kancelářského komplexu, který do dáli září svou zlatavou barvou, však trápí totální dopravní chaos. Po dokončení stavby se rovněž otevřela 400 metrů dlouhá ulice Na Florenci. Za více než 214 milionů se však Pražané nedočkali moderní infrastruktury, ale dopravního pekla.

Problematické zásobování

I když se jedná o poměrně krátkou ulici, je pro dopravu v centru města docela důležitá. Největší problém je zásobování. Na povrchu je k dispozici několik míst vyhrazených pro zásobování, ta jsou většinou obsazená, a tak dodávky zastavují na blikačky v cyklopruhu. „Je tu plno, nemám to kam jinam dát,“ krčí rameny řidiči zásobování.

To ale není až tak úplně pravda. V podzemí Masaryčky se nachází další místa vyhrazená pro zásobování. „Na zásobovací podzemní dvůr navazují dále vnitřní distribuční cesty pro přesun zboží a materiálu do všech provozních jednotek. Není technický důvod, proč by mělo být zásobování realizováno z parteru ulice,“ vysvětluje mluvčí Prahy 1 Karolína Šnejdarová.

To potvrzuje i mluvčí Penty, podle kterého je největší problém v neukázněných řidičích a policii, která problém neřeší. „Hlavní příčinou problémů jsou řidiči, kteří nedodržují pravidla silničního provozu, a nedostatečná činnost policie, která musí tato pravidla vymáhat, stejně jako na jiných exponovaných místech v centru města,“ vysvětluje Martin Lánský. Podle mluvčí pražských strážníků Ireny Seifertové to však není pravda: „Kolegové ulici Na Florenci hlídkují každý den, a to i přesto, že stále není zkolaudovaná.“

Zodpovědné orgány se také hájí tím, že i když se ulice po stavbě nové budovy otevřela nedávno, projekt samotný je starý mnoho let. „Upozorňujeme, že i když jde o novou realizaci, tak projekt je starý mnoho let a byl připraven dle požadavků tehdejšího vedení Prahy 1. Dnes by se tyto věci řešily zřejmě jinak,“ připouští mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. 

Minimum minima

Pražanům ale tato zdůvodnění příliš nestačí, vadí jim, že ve fungl nové ulici nefunguje prakticky nic, a nejvíc je popouzí právě parkování dodávek v cyklopruhu. „Cyklopruhy ve vozovce jsou tady řešeny minimem minima. Původně k nim měla být i alternativa průjezdu po samostatné stezce fyzicky oddělené od aut. To se nestalo, přestože je to celoměstská cyklotrasa,“ říká dopravní urbanista Tomáš Cach. Tato část je totiž důležitou částí pražské cykloinfrastruktury, ulice propojuje Karlín a Prahu 1. Už před rekonstrukcí zde projížděly stovky cyklistů denně.

Situaci chce řešit jak Praha 1, tak samotná Penta. „Ta situace vážně není dobrá, ještě v průběhu prosince by mělo proběhnout setkání se zástupci Penty a Institutu plánování a rozvoje (IPR), kde bychom probrali možná řešení,“ sdělil radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).

Umíme si představit, že v rámci generální rekonstrukce ulice dojde ještě k dílčím úpravám, které zohlední zkušenosti z prvních týdnů provozu a které usnadní a urychlí zásobování,“ uzavřel mluvčí Penty Martin Lánský.

Video
Video se připravuje ...

Zlatý plášť Masaryčky byl pro stavitele oříškem. Skládá se ze tří tisíc unikátních modulů Blesk

Fotogalerie
22 fotografií