Konečný návrh změn v systému zón placeného stání Praha rozeslala k připomínkování městským částem. Ruší přenosná parkovací oprávnění, se kterými se v centru metropole kšeftovalo, a modré zóny, na kterých po zaplacení mohli parkovat i přespolní, vyčleňuje rezidentům. Mimopražské vyhání na ty smíšené (oranžová, fialová). Nově tam kromě krátkodobé parkovací sazby chce umožnit i cenově výhodnější paušál.

Zelená »kruciáta«?

Umožní Nepražanům parkovat na vyhrazené zóně ve všech městských částech, ale jen »zelenějším« autům (elektromobily, vodíková auta) nebo těm se spalovacími motory splňujícími Euro VI (auta vyrobená v roce 2014 a později). Méně ekologickým strojům jej úředníci neprodají. „U těchto aut očekáváme vyšší pohyb po městě než u rezidentů. Proto se snažíme motivovat, aby měla co nejméně emisí a my měli čistý vzduch,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (42, Piráti).

Čmudíš? Zaplatíš

Cena návštěvnického parkovacího paušálu (čtvrtletní, měsíční, roční) by měla být odstupňována podle motorizace. Zatímco spalováky s Euro VI zaplatí standardní taxu, elektromobily budou mít parkování výrazně levnější. Skončí jim ale možnost parkovat v Praze zadarmo. Někde uprostřed pak budou cenově hybridní pohony. Majitelé starších »plecháčů« ostrouhají a paušál si nekoupí. Platit budou jen nárazově, což bude zřejmě výrazně dražší. Cena parkovačky pro rezidenty zohledňovat ekologičnost vozidla prý nebude. 

Video
Video se připravuje ...

Zákaz vjezdu do centra Prahy, 23. listopadu 2023 Blesk.cz - David Malík

Chystá se zdražení?

Zda a jak se budou měnit ceny parkovného, magistrát nesdělil. Prý se o tom bude teprve jednat. Zdražení ale zřejmě není vyloučeno. „Dlouhodobě není udržitelné, aby město dotovalo parkování ve veřejném prostoru oproti jeho komerční ceně více než je dotována MHD, kde je důvod veřejné podpory zjevný,“ uvedl Hřib.

Do centra za poplatek

Spolu s reformou parkování magistrát radnicím odeslal i návrh na zpoplatnění vjezdu pro nerezidenty (200 Kč na den) do vybraných ulic v centru Prahy (Smetanovo nábřeží, část Malé Strany). Městské části se k němu mají rovněž vyjádřit do 17. ledna. Shoda zatím na tom, jak by se věc měla řešit, nepanuje.  

Hodinový kredit

Novinkou má být hodinový parkovací kredit, kterým by rezidenti mohli parkování zařídit v mobilní aplikaci svým návštěvám nebo řemeslníkům. K dispozici jej mají mít i provozovny k vyřízení parkování zásobování tak, aby dodávky neparkovaly na chodníku a nepoškozovaly dlažbu.

Zaplatí i rozvážka

Platit za parkování bude i zásobování. Cílem je podle Hřiba, aby dodávky nestály na chodníku a neničily dlažbu. Krátkodobé parkování pro zásobovače budou moci zaplatit provozovny v aplikaci, nebo jej budou moci uhradit sami řidiči. 

Nový systém podle Hřiba počítá i s tím, kdy za rezidentem přijede návštěva či řemeslník. Pro zaparkování jejich vozidla bude moci rezident využít 120 hodin parkovacího kreditu za zvýhodněnou cenu. K prodeji bude v balících po 36 hodinách.

Značky zakazující vjezd do ulic centra hlavního města. (24. listopadu 2023 dopoledne)
Autor: Blesk:FOTO:CNC/ KAREL KOPAC

Co na to radnice?

Praha 1

„Jsou to věci, která Praha 1 prosazuje a máme radost, že se do nových zásad vešlo vše, co jsme navrhli. Jediné, co se prozatím nezdařilo, je omezit délku vozidla a velká polemika z naší straně bude o možnosti parkování zásobování v modré zóně. V naší MČ se spíše přikláníme k rozšíření stanovišť pro zásobování před jakoukoliv možností parkingu v modré zóně mimo rezidentů, majitelů objektů, abonentů, návštěv a servisu pro rezidenty. Už na zvážení rady bude výše jednotlivých parkovacích karet, včetně 120 hodin pro každého rezidenta staršího 18 let. Základ úspěchu je však úplný zákaz přenosných karet,“ sdělil Blesku radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola.

Praha 8

„S návrhy se budeme nyní seznamovat a jistě budeme mít řadu připomínek. Budeme je posuzovat zvláště z hlediska eliminace možných negativních dopadu na občany Prahy 8, které reprezentujeme. Zároveň vnímám, že tyto změny jsou pro život všech Pražanů natolik významné, že by měla panovat shoda napříč městskými částmi, proto se také tématy bude zabývat v lednu 2024 Sněm starostů městských částí 1-22. V tento moment však nejsou zaslané návrhy nikterak dohodnuty v koalici hlavního města, a proto ty hlavní debaty na tato témata nás teprve čekají,“ sdělil radní pro dopravu Prahy 8 a člen magistrátního výboru pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09).

Praha 10

„Je důležité podotknout, že je to téma, které není prozatím nijak prodiskutované ani v magistrátní koalici a ani s městskými částmi. Veškeré debaty týkající se této problematiky nás teprve čekají. Jde o návrh pana náměstka Hřiba, který chce tímto zjistit, jak by se k tomu stavěly jednotlivé městské části, které vnímá jako důležité aktéry. Vše důležité se bude také projednávat v lednu na Sněmu starostů. To je platforma, které se účastní všichni starostové z městských částí 1-22 a na které se bude daná problematika řešit koncepčně,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 10 Mikuláš Pobuda (ODS).

Praha 6

„Považuji za důležité, že se podařilo na Komisi pro parkování Rady hl. m. Prahy prosadit do materiálu k zónam návrh, aby modré zóny byly jen pro rezidenty. To je naprosto klíčová věc. Je třeba zvýhodnit místní občany. Dále bude důležité, jak bude nastavena cenotvorba pro návštěvnické parkování a jak se zvýší systém kontroly parkování a odtahování vozidel, aby došlo k většímu respektovanosti zón,„ uvedl radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).  

Praha 12

„Dosud jsme se neměli možnost dostatečně seznámit s plánovanými změnami, ale s největší pravděpodobností připomínky, coby okrajová městská část, mít budeme. Dlouhodobě se opomíjí výstavba parkovacích domů na okraji Prahy a právě proto  vnímáme dopravní omezení v centru města jako nesystémové. Stále nám chybí dostavba obchvatu Prahy, nemáme dostatek parkovacích míst v sídlištní zástavbě a v rozpočtu provozních nákladů městské hromadné dopravy se spíše škrtá, což vede k úbytku dopravních spojů. To jsou skutečné priority, které by mělo město, potažmo magistrát hl. m. Prahy, řešit,“ uvedla místostarostka Prahy 12 Lenka Vedralová (ANO 2011).

Praha 7

„Vítáme, že se úpravy a zefektivnění systému zón placeného stání na úrovni hl. m. Prahy řeší. S magistrátním návrhem se podrobně seznámíme a budeme jej za městskou část připomínkovat,“ uvedl tiskový mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Praha 2

„Nejprve musíme zaslané dokumenty kompletně prostudovat a teprve až následně je možné je jakkoli komentovat. Již nyní je však jasné, že zaslané návrhy budeme určitě připomínkovat. Je však otázkou nakolik se jedná o finální znění k oficiálnímu připomínkování městskými částmi. Zdá se, že oba tyto návrhy zatím nebyly řádně diskutovány – a to jak na úrovni koalice na hl. m. Praze, tak ani v poradních orgánech Rady hl. m. Prahy, kde diskuze k zónám placeného stání zatím nebyla dokončena, či na plánované diskusi k dopravní problematice na sněmu starostů městských částí, který se bude konat v lednu příštího roku – pravděpodobně až po termínu pro odevzdání připomínek k návrhům,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 2 Tomáš Halva (TOP 09).

Praha 4

„Na vyjádření je brzy, počkáme na oficiální návrh po projednání v komisích a radě na magistrátu hl. města. Do té doby je to předčasné. Spíše by nás zajímalo vyjádření k řešení sjízdnosti některých silnic po sněhové nadílce a úklid na nebezpečných chodnících,“ uvedl radní pro dopravu MČ Praha 4 Jaroslav Míth (ODS).

Fotogalerie
47 fotografií