Za sedm měsíců od nástupu do funkce radního pro dopravu najezdil Zdeněk Hřib (42, Piráti) služebním vozem, spolu s občasným využitím dalších dvou, dohromady 15 252 km. V provozu jsou obvykle od pondělí do pátku, denně tak auto zdolá zhruba 108 km. A to i ve dnech, kdy se dle veřejného kalendáře radní takřka nehne z magistrátu. Na propagátora MHD slušný výkon! „V nájezdu jsou i cesty řidiče z domova do práce a zase z práce domů. Dále si například řidič jezdí trasu do vzdálenějších lokalit nejdříve předem prohlédnout,“ brání Hřib využívání vozu.

Skvělá je, pražská MHD, tvrdí radní Hřib. Jeho služebák ale i přes ni denně po Praze najezdí desítky kilometrů.
Autor: FB Zdeněk Hřib

Blesk jeho, magistrátní mluvčí a odpovědné úředníky opakovaně žádal o poskytnutí odtajněné knihy jízd, ze které by jasně vyplynulo, kam a z jakého důvodu auto najezdí takové vzdálenosti. „Informace nemůžeme poskytnout, protože se jedná o osobní údaje,“ zní ale magistrátní mantra mluvčího Víta Hofmana. Hřibova asistentka Martina Vacková byla sdílnější „o sloupeček“. Po více než měsíci zaslala novou kopii knihy jízd, tím téma uzavřeli. Ani měsíce poté tak nepřiznali víc než položku Cíl jízdy, kde je však uvedeno jen Praha. Desítky kilometrů denně tak najezdí vozidlo po metropoli? A důvod? Neřeknou!

Osobní údaje? Nesmysl!

Zatímco magistrát se ohání „osobními údaji“, pro které prý nemohou knihu jízd poskytnout v plném znění, jeho zástupci nejsou schopni ani upřesnit, o jaké osobní údaje má jít. „Nesouhlasím. Pokud by třeba dokument obsahoval údaje třetích osob, ty se dají anonymizovat jednotlivě, jistě ale nejde o 100 procent údajů,“ míní renomovaný právník Jan Černý.

„Na informace o cestách, při nichž politici či úředníci používají služební vozidlo, má veřejnost právo,“ sdělil Blesku Ondřej Kopečný, ředitel Transparency International ČR. „Skutečnost, že se v knize jízd mohou vyskytovat osobní údaje, nemůže být důvodem pro neposkytnutí informací o účelu nebo cíli služební jízdy. Navíc lze pochybovat o tom, že by se ve všech položkách osobní údaje vyskytovaly. Pokud by tomu tak bylo, magistrát může citlivé informace skrýt a zbytek záznamu zveřejnit. Argumentace úředníků proto minimálně působí jako snaha ulehčit si práci,“ dodal.

Opozice: Pokrytecká politika

Hřibovu argumentaci odmítá i opozice. „Za lapálie si může pan náměstek sám svojí pokryteckou politikou. Ať projede třeba tisíc kilometrů denně, ale ne ve chvíli, kdy se pasuje do kritika řidičů aut, fotí se v MHD a podobně. Druhý rozměr je, že je Zdeněk Hřib představitelem strany, která svoji politiku staví na extrémní transparentnosti, což je v kontrastu s jeho neochotou zveřejnit detaily ohledně využívání služebního vozu, jehož provoz hradí Pražané,“ řekl Blesku Patrik Nacher (48, ANO).