Modré zóny se zrodily v roce 1996 nejprve v centru metropole, aby se z něj nestalo parkoviště a hlavně aby mohli v blízkosti domu zastavit místní. Postupně se rozšířily na celé město. Z lokalit, kde byly zavedeny, se totiž masa parkujících přelila tam, kde ještě nefungovaly.

Jaký je jejich efekt dnes?

Zdá se, že hlavně jen příjem do městské kasy. Každoročně do ní rezidenti městských částí Praha 1 až 10, 13, 16 a 22 nasypou cca půl miliardy. Dodržování pravidel, aby na modré parkovali jen ti, kdo smějí, a zaplatili, hlídá pro Technickou správu komunikací (TSK) externí firma pomocí 13 vozů vybavených kamerami a softwarem. Dostává za to 2,5 milionu měsíčně.

Jak jsou tyto kontroly efektivní, pokud 37,5 % řidičů parkuje bez placení? TSK odmítla vzít redaktora Blesku na kontrolu, jak to vypadá v konkrétních ulicích. Prý to nejde. „Řidič kontrolního vozu ani systém v daný okamžik nevidí, kdo má v které ulici zaplacené parkování. Data z podezření na přestupek nelze sdělovat s ohledem na GDPR,“ uvedla její mluvčí Barbora Lišková.

V minulosti mohli parkovačku prověřit strážníci, ti to ale od chvíle, kdy to je starostí robotů na čtyřech kolech, dělají jen na »udání«. „Strážníci provádějí v zónách placeného stání pouze doplňkový dohled, který je zaměřen především na odtahy vozidel z rezidentních (modrých) zón. V souvislosti s mobilním monitoringem pak městská policie vyhodnocuje data, která od provozovatele obdrží. Po jejich vyhodnocení je jako podezření ze spáchání přestupku oznamuje správním orgánům,“ uvedla mluvčí Irena Seifertová.

Blesk o to samé již před prázdninami požádal náměstka primátora zodpovědného za oblast dopravy Zdeňka Hřiba (42, Piráti). Bez odezvy. Minulý týden žádost směřoval kromě něj i na primátora Bohuslava Svobodu (79, ODS). Reakce? NULA!

Někde i 60 procent

Na žádost Blesku o možnost kontroly, zda mají řidiči v modré zóně zaplacené parkování, zareagoval jen radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO). Ve čtvrtek 7. září mezi 10. a 11. dopoledne s Bleskem prošel Vězeňskou ulici. Z 24 namátkově prověřených aut jich nemělo zaplaceno 9! „V ulicích Starého Města se podíl těch, kteří nerespektují zóny placeného stání, pohybuje mezi dvaceti až třiceti procenty. U Obecního domu je to ale až 60 procent,“ popsal radní.

Co na to primátor?

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) zareagoval teprve poté, co ho Blesk s šokujícími fakty konfrontoval, a připustil, že modré zóny nefungují, jak mají. „Současné vedení radnice vnímá problém parkování v Praze vážně, zrovna nedávno jsme k tomu měli jednání,“ uvedl. Co politici jako zástupci obyvatel metropole vyjednali, aby se situace zlepšila? „Věřím, že se řešení ke zlepšení situace najde, jakkoliv to není jednoduché,“ dodal.

Rezidenti za parkování v modré zóně platí 1200 Kč za první auto, senioři 360 Kč. Za druhé pak 12 000 Kč. Zda má řidič zaplacené parkování, si v Praze 1 může zkontrolovat každý díky aplikaci.

Fotogalerie
5 fotografií