Dopravní podnik na novou podobu lanovky na Petřín vyhlásil mezinárodní soutěž, ve které zvítězilo designérské studio Anny Marešové. Pražané ostatně její jméno už dobře znají, Marešová pro dopravní podnik už navrhla i výletní tramvaj T3 Coupé. Sama designérka pak na čtvrtečním setkání vůbec poprvé veřejnosti představila podobu nových vozů. Realizace se totiž už posunula, proběhla už i jednání s realizační firmou, z kterých vyplynulo, že úpravy samotného návrhu budou jen kosmetické.

Sama designérka se svěřila, že má k petřínské lanovce velmi úzký vztah. „Když jsem se dozvěděla, že se bude rekonstruovat, bylo mi to opravdu líto a říkala jsem si proč? Pak jsem se dozvěděla, že ta lanovka jezdí na podvozku z roku 1932, takže si rekonstrukci už opravdu zaslouží. I proto jsem volila návrh, který nebude nijak extravagantní a z původních vozů bude vycházet. Je to jiné, než třeba u aut, lanovka nás nesmí za pár let začít nudit,“ řekla Marešová s tím, že kdo si nové vozy chce detailně prohlédnout, může navštívit její ateliér v Kamenické ulici na Praze 7.

Dobrou zprávou podle designérky je i fakt, že se návrh nemusel kvůli výrobě nijak upravovat, vozy tedy budou vypadat tak, jak je navrhla. „Kolegové oceňují, že detaily, které jste vyřešili, spějí k tomu, že vyrobené soupravy budou opravdu vypadat tak, jako ten návrh," řekl Marešové na setkání Zdeněk Mandovec z českého zastoupení firmy Dopplemayr, která nové vozy bude vyrábět.

Výroba nových vozů vyjde asi na 137 milionu korun. Co se týče jejich technických parametrů, na délku budou mít 12,3 metru a na šířku 2,45 metru. V kabině se posadí 19 cestujících a až 100 dalších se bude moci svézt ve stoje. Nové vozy budou kvůli lepšímu výhledu více prosklené včetně střechy a rozšíří se i vyhlídková plošina, aby se na ní vešli vozíčkáři i cyklisté.

Inspirace láskou

Marešová se při svém návrhu inspirovala Petřínem jako místem, kde se scházejí zamilovaní. A to dokázala promítnout i do podoby nových vozů. „Petřín je kopec lásky. Proto v momentě, kdy se budou oba vozy lanovky míjet, jedna kabina mrkne a druhá se začervená. Lidé přitom nebudou předem vědět, které z nich to bude,“ popsala designérka. Podle Mandovce to technicky nebude problém. „Pozice vozu je po celou jízdu kontrolovaná, takže se to dá naprogramovat,“ uvedl. Marešová pak na slavnostním večeru dotáhla celou situaci k dokonalosti, když jako doprovodnou hudbu k videu s novými vozy zvolila píseň od Lucie Bílé Láska je láska.

Nasazení nových vozů je plánováno po rekonstrukci trati na Petřín, která má podle dnešního vyjádření ředitele DPP Petra Witowského začít na jaře 2025. Nové vozy by měly na opravené koleje vyjet ve druhém čtvrtletí 2026, dodal. Rekonstrukce trati je nutná zejména kvůli pohybu petřínského svahu.

Historie

Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.

Fotogalerie
27 fotografií