Lanová dráha na Petřín slouží Pražanům již od roku 1891, za tu dobu svezla už přes 80 milionů cestujících. Není tak divu, že se lanovka pomalu, ale jistě blíží do zaslouženého důchodu. Dopravní podnik hl. m. Prahy už vybral dodavatele, který vyrobí dva nové vozy podle návrhu české designérky Anny Marešové. Kromě vozů bude potřeba zmodernizovat také samotnou trať. Tato zpráva ale potěší především vozíčkáře, kterým je v současnosti lanovka nepřístupná. Radnice Prahy 1 se s dopravním podnikem dohodla, že v rámci modernizace bude ke stanicím vybudován bezbariérový přístup.

Dva nové vozy pro petřínskou lanovou dráhu vyrobí rakousko-švýcarská skupina Dopplemayr/Garaventa za 137,7 milionu korun. Co se týče jejich technických parametrů, na délku budou mít 12,3 metru a na šířku 2,45 metru. V kabině se posadí 19 cestujících a až 100 dalších se bude moci svézt ve stoje, přesné číslo obsaditelnosti ale vyplyne z výrobní dokumentace a celkové finální hmotnosti vozidla. Nové vozy budou kvůli lepšímu výhledu více prosklené včetně střechy a rozšíří se i vyhlídková plošina, aby se na ní vešli vozíčkáři i cyklisté.

Zamilovaná lanovka?

Anna Marešová do svého návrhu zakomponovala i jeden milý detail. Ve chvíli, kdy se budou oba vozy na trati míjet, jeden z nich zamrká probliknutím předních světel a ten druhý se následně studem zčervená, díky interiérovému podsvícení. Tento detail je odkazem na lásku a zamilovanost, která je s Petřínskými sady neodmyslitelně spjata.

Z nových prosklených vozů petřínské lanovky bude nezaměnitelný pohled na celou Prahu. Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu,“ říká Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. Práce jak na trati, tak na výrobě vozidel by podle něj mohly začít v příštím roce.

Vozy uvnitř budou rozděleny na čtyři oddíly, které budou vzájemně neprůchozí. Jednotlivé oddíly boudou přístupné dveřmi z obou stran a budou odstupňované podle sklonu svahu. Nově bude lanovka brzdit na samotné kolejnici, což umožní odstranění brzdového lana, které je v současnosti již považováno za zastaralé. V konečném důsledku to zjednoduší systém výhybek a nově budou místo stávajících čtyř zapotřebí pouze dvě. Podle plánů města by se první cestující mohli novou lanovkou svézt už v roce 2025.

Lanovka konečně sveze i vozíčkáře

„V rámci modernizace lanové dráhy na Petřín se počítá s novými bezbariérovými kabinami. Je ale potřeba, aby k nim byl vybudován i bezbariérový přístup. To v současné chvíli není možné, protože k lanovce vedou schody a bariérové jsou i toalety ve vestibulu stanice. To znamená, že by měla být vybudovaná cesta, kterou se dostanou lidé na vozíčku, ale i rodiny s kočárky,“ řekla Blesku radní Prahy 1 pro bezbariérovost Ivana Antalová (Piráti). Ideálním řešením by podle ní bylo, kdyby se zde vybudoval výtah, pro který je zde dostatek prostoru. Jaké ale budou konkrétní kroky, je podle ní otázka dalších jednání.

„Co se týká bezbariérového zpřístupnění stanic LD Petřín, v současnosti probíhá příprava tisku do Rady HMP, který bude zahrnovat také bezbariérové úpravy obou stanic LD Petřín. Prostřednictvím tohoto tisku nám RHMP udělí pokyn k zahájení projekční přípravy k rekonstrukci a bezbariérovému zpřístupnění obou stanic LD Petřín. Předpokládáme, že Rada HMP projedná a schválí tento tisk do konce letošního roku," dodává mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Daniel Šabík.

Vozy, které petřínskou lanovku obsluhují nyní, z dráhy zamíří rovnou do muzea. Jeden z nich přijde do Technického muzea a druhý zamíří do Muzea dopravních podniků. Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.

Fotogalerie
13 fotografií