Stavba nové linky pražského metra začala loni, ve výstavbě je nyní úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Následně bude navazovat úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Představenstvo dopravního podniku začátkem září schválilo jako vítěze tendru sdružení vedené firmou Subterra z rodiny Metrostavu s nabídnutou cenou zhruba 30 miliard korun.

Levnější nabídka šla z kola ven

O dvě miliardy levnější nabídku společností PORR, VINCI a Marti dopravní podnik vyloučil. „Jsme tady svědky toho, že první účastník, o dvě miliardy levnější, byl vyloučen za velmi zvláštních okolností,“ řekl opoziční zastupitel a člen dozorčí rady dopravního podniku Ondřej Prokop (ANO).

Jenže hned po vyhlášení vítěze se začali ozývat zbylí zájemci s podezřením, že soutěž nebyla transparentní. „Považuji důvody našeho vyloučení za absolutně absurdní. Za celou svoji profesní kariéru jsem nezažil tak netransparentní tendr,“ okomentoval celou věc generální ředitel Skupiny VINCI Martin Borovka.

To ale dopravní podnik zásadně odmítá. „DPP se současně důrazně ohrazuje proti tvrzení ředitele Skupiny Vinci Martina Borovky o netransparentnosti tendru, které je v rozporu s postupem společností ze sdružení firem vedených společností PORR. Dne 8. září 2022 podala společnost PORR podnět ohledně zadávacího řízení na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který jej však 23. listopadu 2022 zamítl. Společnost PORR pak již další rozklad k předsedovi UOHS proti rozhodnutí nepodala,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.

„Pokud obě firmy PORR i Vinci říkají, že je celý tendr na zhotovitele stavby druhého úseku metra D netransparentní, nerozumíme tomu, proč své podněty z ÚOHS stáhly a nepokračovaly v nich,“ doplnil.

Zfalšované životopisy?

A objevil se i další nespokojený uchazeč. Tentokrát společnost Strabag, která tvrdí, že vítěz tendru společnost Subterra uváděla nepravdivé informace v životopisech klíčových stavbyvedoucích a manažerů. V podmínkách totiž bylo jasně uvedeno, jaké profesní zkušenosti musejí tito lidé mít.

Tuto skutečnost ale dopravní podnik zatím komentovat nechce „Je nám to líto, ale podle zákona o zadávání veřejných zakázek nemůžeme u jakéhokoliv probíhajícího zadávacího řízení sdělovat konkrétní detaily z podaných nabídek ani k osobám, které se podílejí na průběhu zadávacího řízení,“ uvedl Šabík. „Námitky jsme obdrželi, budeme se jimi zabývat a ve stanovené lhůtě je řádně vypořádáme,“ doplnil.

Primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib uvedl, že všechny skutečnosti je třeba vyjasnit. „Pokud by i poté zůstal jakýkoliv stín pochybnosti, budu požadovat audit celé zakázky,“ uzavřel.

Video
Video se připravuje ...

Studenti ČVUT navrhli model, který ukazuje, jak by mohla vypadat nová čtvrť Nové Dvory v lokalitě u plánované stejnojmenné stanice metra D. Už nyní se počítá s dominantní budovou hned u metra, několika náměstími, školami i sportovišti.  David Zima

Fotogalerie
36 fotografií