„Účelem projektů je umožnit vznik vstřícných, esteticky hodnotných a dopravně vhodně uspořádaných městských tříd a veřejných prostranství, která zvýší bezpečnost chodců a cyklistů, zásadně posílí možnosti užívání a zároveň vytvoří dostatek prostoru pro umístění dlouhodobě životaschopného stromořadí s využitím principů efektivního hospodaření se srážkovými vodami,“ píše se v dokumentu.

Jak budou ulice nově vypadat, bude jasné až z finální verze projektu, který TSK prodiskutuje rovněž se všemi dotčenými účastníky, včetně radnic. Projekt by měl zahrnovat kromě úpravy ulic také vytvoření nových uličních profilů a umístění a obnovy stromořadí. Posoudí také možné vyznačení cest pro cyklisty.

Součástí bude řešení podchodů na Fügnerově náměstí a na Karlově u Nuselského mostu, které vedou pod Legerovou a Sokolskou ulicí. Namísto nich by zde mohly vzniknout běžné přechody pro chodce. „Nahrazení podchodů je třeba prověřit v širším měřítku s dopadem na dopravu na ulicích Legerova a Sokolská,“ píše se v dokumentu. Na magistrále vznikl v posledních letech nový přechod pro chodce například u Národního muzea.

Proměnit se má také Ječná ulice, která propojuje Karlovo náměstí se Sokolskou ulicí. Kromě její opravy zde dělníci mají obnovit stromořadí. Kvůli překračování hluku pak budou vozovky nově z protihlukového asfaltu. V případě Ječné musí TSK spolupracovat s dopravním podnikem (DPP). Ten plánuje opravit zdejší vytíženou tramvajovou trať, která je ve špatném stavu.

Na kolik to vyjde?

Na kolik úpravy vyjdou, není v tuto chvíli jasné. Bude záležet mimo jiné na podobě projektu nebo na výsledku tendru na stavebníky. Podle zveřejněného dokumentu by projekty přímo na magistrále mohly vyjít na 800 až 950 milionů Kč bez DPH a v Ječné na 250 až 300 milionů Kč bez DPH.

Výstavba Severojižní magistrály byla schválena v roce 1967. Do provozu byla uváděna po etapách, kdy první úsek mezi Nuselským mostem a Žitnou ulicí začal fungovat po otevření Nuselského mostu v únoru 1973. Poslední se otevřel v listopadu 1980, kdy se součástí stal nový most Barikádníků. Kvůli výstavbě magistrály stavbaři zbourali dětskou nemocnici na Karlově a také budovy na rohu Hvězdovy ulice na Pankráci. Magistrála je jednou z nejvytíženějších komunikací v metropoli, denní intenzita provozu činí až 100 000 vozidel.

Fotogalerie
10 fotografií