Pražany oblíbená stanice metra Jiřího z Poděbrad na lince A je už od 14. ledna 2023 uzavřena. Vlaky stanicí pouze projíždějí. Důvodem je jedna z nejkomplexnějších rekonstrukcí pražského metra. Největší zásahem je výměna eskalátorů. Tunel ve stanici Jiřího z Poděbrad je druhým nejdelším v Praze, měří přes 73 metrů. Dále přibude bezbariérový vstup v podobě výtahu. Dojde také k obměně technologií, ať už je to osvětlení, ventilace, rozvody nebo kabelové lávky.

Podle odhadu by se měla stanice otevřít na přelomu října a listopadu. Na rekonstrukci zastávky metra plynule naváže také revitalizace a proměna celého náměstí, o jejíž nutnosti se Praha 3 baví bezmála dvacet let. Část obyvatel Prahy 3 je však vůči rekonstrukci skeptická. Na sociálních sítích se kvůli průběhu prací a odstranění přístřešku strhla mela.

Jeden z místních Jan S. založil anketu. Zajímal ho názor obyvatel, jestli si myslí, že bude stanice fungovat. Odpovědělo 148 lidí. Podle 66% z nich bude mít rekonstrukce zpoždění. Zbylých 34% věří, že budou práce dokončeny včas.

Zase ty přístřešky

V rámci rekonstrukce nastala mezi městem, Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a městkou částí tahanice o přístřešky u vstupu do metra. Doposud na místě stály. Podle původního plánu architektů se sice s odstraněním přístřešků počítalo, ale DPP se spolu s tehdejším náměstkem primátora pro oblast dopravy Adamem Scheinherrem na konci roku 2021 obrátili na radní Prahy 3. Chtěli ochranu před živly zachránit.

Hlavním důvodem byla ochrana eskalátorů před zásahy počasí. Na nechráněné eskalátory by totiž pršelo, sněžilo a musely by čelit také mrazu a střídání teplot. Kvůli tomu budou vyžadovat více péče a kvůli vyhřívání také spotřebují více elektřiny. Místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení) vidí největší problém v nákladech na údržbu, které se podle odhadů zvednou asi o milion korun ročně.

„Tahle částka zahrnuje náklady na elektřinu pro temperování eskalátorů v zimním období a náklady na údržbu schodišť a eskalátorů, na které bude pršet a sněžit. Zajistit okamžitý a účinný úklid sněhu a námrazy je prakticky nemožné a bezpečnost a pohodlí při vstupu do metra tak bude snížená. Zvýšená spotřeba elektrické energie má samozřejmě i stránku ekologickou,“ sděluje Blesku.

Přístřešky pryč!

Proti se ale postavil Institut pro rozvoj hlavního města Prahy (IPR), náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN) i samotní architekti rekonstrukce. Nyní už přístřešky na stavbě nahradily pouze železné tyče pro informační tabule.

Část obyvatel proti odstranění protestuje. „Nezastřešené eskalátory najdete opravdu na spoustě místech v Praze. A fungují bez problému. Kdyby to byl tak zásadní problém, DPP by to tak jednoduše nedělal. Viz Václavské náměstí, Náměstí Republiky, Karlovo náměstí atd.,“ odpovídá zástupce IPR. 

Fotogalerie
7 fotografií