Dopravní podnik hlavního města Prahy o víkendu do ulic vyslal na historickou linku 42 raritní vůz Tatra K2. Stroj z roku 1977, jehož sériová výroba byla ukončena před 40 lety, sveze cestující také na linkách 41 a 23. Pro tramvaj Tatra K2 to bude na pražských kolejích premiéra, ačkoliv se jich v Praze vyrobilo více 600 kusů, žádný z nich pražské cestující nesvezl. Téměř polovina vyrobených strojů putovala do Sovětského svazu nebo Jugoslávie, v Československu se prosadily v Brně, Ostravě a Bratislavě.

Vůz s evidenčním číslem 7000 pořídil dopravní podnik v Bratislavě, kde sloužil jen pro výcvik nových řidičů, cestující do něj doposud nikdy nenastoupili. Tramvaj díky tomu nemusela projít žádnými zásadními úpravami a zůstala mimořádně zachovalá s množstvím původních prvků.

„Dnes jsme slavnostně uvedli do pražského provozu unikátní tramvaj K2. Na jejím designu se podíleli dva slavní čeští návrháři – František Kardaus, autor návrhu ikonického čela tramvaje a Miroslav Navrátil, který navrhl sklolaminátové sedačky. S Dopravním podnikem chceme být průkopníky modernizace MHD a zajistit cestujícím komfort a pohodlí v podobě moderních vozů, ale současně máme za cíl popularizovat pražskou dopravu třeba i prostřednictvím historických vozů,“ uvádí v tiskové zprávě Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Tatra K2 na první pohled připomíná legendární vůz T3, který pražany vozí dodnes. Oproti němu jsou karoserie vozů propojeny středovým kloubem, cestující tedy mohou projít z jednoho konce na druhý. Rozdílné oproti T3 jsou také vnější boční stěny, ty jsou obloženy vlnitým plechem, který je snadněji vyměnitelný při opravách po menších nehodách. Interiér tramvaje je po stranách obložen umakartem a strop zase dřevovláknitými deskami.

Slavnostní uvedení tramvaje Tatra K2 do provozu
Autor: DPP - Petr Hejna

Vůz Tatra K2 z Bratislavy byl levnější než starší ojetý automobil, dopravní podnik jej pořídil za symbolickou částku 1000 eur. Oprava a renovace vozu však vyšla na 9,5 milionu korun. „Naším hlavním úkolem je provozovat veřejnou dopravu v hl. m. Praze, pečovat a rozvíjet k tomu dopravní infrastrukturu. Máme ale také morální povinnost pečovat o technické dědictví a zachovávat jej pro další generace. Proto, když se nám naskytla příležitost za symbolickou částku zakoupit chybějící vůz K2 do našeho vozového parku historických tramvají, nezaváhali jsme,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.

Tramvaj Tatra K2 vyjela na historickou linku 42 v neděli 5. února v 10:00 hodin ze smyčky Dlabačov, při té příležitosti se raritním kouskem české výroby mohli svézt tramvajoví nadšenci a novináři. Ulicemi Prahy bude K2 jezdit do konce února, následně se jí ještě na nějaký čas ujmou technici v Ústředních dílnách, aby vyladili všechny potřebné detaily.

Fotogalerie
12 fotografií